پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۷۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
اجرای طرح ملی برق امید، این صنعت کشور را در آستانه آزمونی بزرگ در حوزه مدیریت و مصرف انرژی قرار داده و فرصت طلایی را نیز جهت اصلاح الگوی مصرف مشترکان جهت رایگان کردن بهای آن فراهم ساخته است.
شعار سال: بهره‌وری از انرژی به طور طبیعی بالا بردن سطح کیفی زندگی انسان‌ها را از دیرباز مورد توجه قرار داشته تا جایی که رفته رفته این مساله در توسعه پایدار کشور‌ها نیز نقش اساسی و حیاتی ایفا کرده است.

بدون تردید انرژی برق امروزه به عنوان یکی از مصادیق مهم توسعه پایدار در همه جهان شناخته می‌شود تا جایی که این صنعت جایگاه ویژه‌ای را در سیاستگذاری‌های کلان دولت‌ها پیدا کرده و تمامی دولتمردان با پیشرفت و توسعه تکنولوژی در صدد استفاده بهینه و ارزان از این نوع انرژی در برنامه‌های سالانه خود هستند.

هرچند طی سال‌های اخیر شاهد تجدید ساختار صنعت برق کشور بوده‌ایم، اما به نظر می‌رسد با توجه به رشد، پیشرفت و تحولات صورت گرفته این صنعت در جهان نتوانسته‌ایم به شاخص‌های قابل توجهی در این حوزه دست پیدا کنیم تا جایی که میزان استفاده از انرژی‌های پاک مانند خورشید و باد در فرآیند ساختاری کشور سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده و سوخت نیروگاه‌های ما همچنان فسیلی و یا گازی هستند.

این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت برق، تجدید ساختار این بخش در بسیاری از حوزه‌ها از جمله کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و هزینه مشترکان برق را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

با این وصف و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در حوزه ساخت نیروگاه‌های جدید و امکان پذیر نبودن آن، توجه به تغییر الگوی مصرف در نزد مشترکان خانگی مورد توجه دولت و وزارت نیرو در سال‌های اخیر قرار گرفت تا جایی که برنامه‌ریزان این حوزه درصدد رایگان کردن برق مشترکان کم مصرف برآمدند.

دولت با کمک وزارت نیرو برای مصرف بهینه مشترکان برق و تشویق به اصلاح الگوی مصرف از این نوع انرژی پروژه‌ای را در قالب طرح ملی برق امید جهت رایگان کردن برق مشترکان کم مصرف ارایه داده که به همین منظور ایرنای مرکز قزوین مصاحبه‌ای را با سعید بهادیوند چگینی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان به عمل آورده است.‌
 
چه خبر از رایگان شدن بهای برق مصرفی مشترکان کم مصرف؟

جزییاتی را در خصوص طرح ملی برق امید ارایه دهید؟

این طرح توسط وزارت نیرو ارایه شده و در هیات دولت پذیرفته شده و باید اذعان داشت که طرح ملی برق امید با هدف ترغیب مشترکان برق به بهینه سازی و کاهش مصرف و تامین برق پایدار به منظور حمایت از تولید در سال جهش تولید هدف گذاری شده و از اول آبان ماه آینده به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

در واقع این طرح به منظور تحقق کاهش مصرف در بخش خانگی و تشویق عموم مردم به مدیریت مصرف و حفظ سرمایه‌های ملی، از سوی وزارت نیرو و توانیر راه اندازی شده و تنها شامل حال مشترکان خانگی خواهد بود.

در واقع هدف از اجرای طرح برق امید و رایگان شدن بهای برق مصرفی مشترکان کم مصرف، تشویق به کاهش میزان مصرف و ایجاد انگیزه برای مردم است تا مصرف خود را بیش از گذشته مدیریت کنند.

اراده وزارت نیرو و توانیر با اجرای این طرح آن است که در ابعاد مختلف وضعیت مصرف انرژی را به سمت بهتر شدن سوق دهند و برای بهتر شدن مصرف انرژی باید تمام بخش‌ها، اعم از خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرند.

یکی از بخش‌هایی که باید به سمت اصلاح حرکت کند، بخش خانگی است و از آنجایی که به طور عمده تمام بخش‌ها روز خود را از خانه آغاز می‌کنند، هر اصلاحی در نوع مصرف انرژی از واحد خانواده می‌تواند موجب تاثیرات خاص و اصلاح در سایر بخش‌ها نیز شود.

در عین حال و با توجه به اینکه مشترکان خانگی در همه کشور‌ها به عنوان مصرف کنندگان غیر مولد شناخته می‌شوند، افزایش بهره‌وری بهبود مصرف این گروه از مصرف کنندگان در کنار سایر بخش‌ها به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

این در حالی است که در بین خانواده‌ها، مشترکانی با عنوان پرمصرف وجود دارد که شاید تعداد آن‌ها اندک باشد، اما مصرف انرژی آن‌ها ۶ برابر میزان مصرف مشترکان کم مصرف است که با اجرای این طرح می‌توان قشر پرمصرف را به حضور در جمع خوش مصرف‌ها سوق داد و با تشویق کم مصرف‌ها به ماندن در همین سطح مصرفی نیز پذیرای گروه‌های جدید باشیم.

 تقسیم بندی خاصی در حوزه مشترکان برق خانگی و میزان برق مصرفی آنان وجود دارد؟

تا پیش از راه‌اندازی این طرح، مشترکان این حوزه به ۲ بخش مصرف کمتر از الگو و بیشتر از الگوی مصرف تقسیم بندی شده بودند، اما با اجرای طرح برق امید، مشترکان خانگی برق به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم‌بندی شده‌اند.

در این طرح البته مشترکان خوش مصرف نیز ترغیب خواهند شد تا با اقدامات موثرشان خود را به دسته کم مصرف کنندگان برسانند که البته برای این کار باید اقداماتی را به عمل آورند که به عنوان مثال تبدیل لامپ‌های فلورسنت و مهتابی منازل خود به لامپ‌های SMD (یکی از انواع لامپ‌های ال‌ای دی) که اگرچه ممکن است هزینه‌هایی را متقبل شوند، اما با توجه به رایگان شدن بهای مصرف برق، این نوع هزینه‌ها رفته رفته جبران خواهد شد.

این لامپ‌ها علی‌رغم شدت بالای روشنایی، بسیار کم مصرف بوده و کاربرد زیادی نیز برای مشترکان خانگی و تجاری دارد و گارانتی آن نیز ۵ ساله بوده و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

استان قزوین دارای ۴۹۵ هزار و ۸۸۴ مشترک برق خانگی است که از این میان ۱۸.۰۵ درصد کم مصرف بوده، ۶۵.۹۵ درصد خوش مصرف و ۱۶.۸۵ درصد نیز پرمصرف هستند.

براساس طرح ملی برق امید، مشترکانی که میزان مصرف برق آن‌ها تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم سال و تا ۸۰ کیلووات ساعت در سایر ماه‌ها برای هر دوره باشد، بهای مصرف برق آن‌ها رایگان خواهد بود.
 
چه خبر از رایگان شدن بهای برق مصرفی مشترکان کم مصرف؟

با توجه به رایگان شدن بهای مصرف برق برای مشترکان کم مصرف، هزینه آن برای وزارت نیرو چگونه جبران می‌شود؟

به طور طبیعی از محل صرفه جویی مصرف برق، هزینه‌های پرداختی این طرح جبران خواهد شد چرا که با توجه بالا رفتن سالانه مصرف انرژی، وزارت نیرو همه ساله نیازمند احداث نیروگاه است، اما وقتی مشترکان خوش مصرف با رعایت الگوی مصرف به دسته کم مصرف‌ها اضافه شوند، به طور طبیعی میزان احداث نیروگاه‌ها نیز کاهش یافته تا جایی که امروزه و با اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمن هزینه ساخت نیروگاه‌های برق بسیار سرسام آور بوده، اما وقتی این نوع انرژی را مدیریت کنیم کمتر نیروگاه احداث می‌شود و هزینه‌های این نوع طرح‌ها نیز به طور طبیعی جبران خواهد شد.

پیوستن مشترکان پرمصرف و خوش مصرف به مشترکان کم مصرف که با حفظ رفاه اجتماعی و توسعه ملی کشور انجام می‌شود و به لحاظ مالی نیز با کاهش هزینه‌های صنعت برق همراه خواهد بود، در واقع با توجه به مشکلات تجهیزات شبکه برق در تابستان، به ویژه کابل‌ها و ترانسفورماتور‌های با عمر بالا، می‌توان امیدوار بود که طرح برق امید می‌تواند نیاز سرمایه‌گذاری برای ساعات محدودی از پیک تابستان را کاهش داده و به افزایش عمر مفید تجهیزات کمک کند.

نکته قابل توجه اینکه مشترکان پرمصرف ما با توجه به اینکه بهای برق مصرفی آن‌ها پلکانی محاسبه می‌شود، هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کنند تا جایی که مشترکان خوش مصرف ما ۷ درصد بهای برق مصرفی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما برای مشترکان پرمصرف ۲۳ درصد و حتی بیشتر نیز خواهد بود.

با اجرای طرح برق امید، سطح مشخصی از الگوی مصرف برق تعیین و هزینه خدمات ارایه شده برای مشترکانی که مصارف آن‌ها کمتر از الگوی باشد، با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه خواهد شد و در نهایت نیز مشترکانی که در رده‌های بالای مصرف دسته‌بندی می‌شوند هزینه بیشتری بابت خدمات دریافتی باید بپردازند.

نکته مهم دیگر اینکه هر قدر نیروگاه کمتر داشته باشیم به طور طبیعی سوخت فسیلی کمتری می‌سوزانیم و هزینه سوخت وقتی کاهش پیدا کند به وزارت نیرو کمک می‌شود و از طرفی هر قدر سوخت کمتر مصرف کنیم هوا کمتر آلوده می‌شود و دولت نیز هزینه‌های کمتری را برای مقابله با آلایندگی‌ها می‌پردازد.

هدف وزارت نیرو و توانیر بیشتر هدایت مشترکان خوش مصرف به کم مصرف است در حالی که اگر مشترکان پرمصرف را نیز به خوش مصرف نزدیک کنیم بازهم در طرح خود موفق عمل کرده‌ایم.

ساختار مصرف انرژی، به خصوص برق در نزد شهروندان قزوینی چگونه است؟

مردم قزوین به لحاظ ساختاری، ماهیت مذهبی داشته و با داشتن آموزه‌های لازم دینی، در بسیاری از زمینه‌ها اصراف کننده نبوده و موضوع صرفه‌جویی نیز در سبد خانوار آن‌ها جا دارد تا جایی که هر چند برخی از شهر‌های کشور در این زمینه مصرف‌گرا هستند، اما شهروندان قزوینی سعی در صرفه جویی در تمام امور را داشته و به همین لحاظ ما باید از این فرصت نهایت استفاده و بهره‌وری در کاهش مصرف برق را داشته باشیم.

تعویض برخی از لوازم برقی باید در دستور کار جدی خانوار‌ها قرار گیرد

مساله مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از خانوار‌ها دارای یخچال‌های قدیمی هستند که به علت طول عمر بالای خود، مصرف برق آن‌ها نیز بالا بوده که اینگونه وسایل باید جای خود را به محصولات مشابه ساخت داخل دهند تا در این حوزه هم شاهد کاهش اتلاف انرژی باشیم.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و بالا بودن منطقه از سطح دریا، این بخش از کشور به عنوان یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود و به همین لحاظ شهروندان آن نیازی به استفاده از کولر‌های گازی ندارند، اما با توجه به استفاده برخی از مشترکان تجاری از این وسیله انتظار داریم تا در صورت استفاده، دمای آن را در تابستان برروی ۲۲ تا ۲۴ درجه تنظیم کنند.

البته این در حالی است که خوشبختانه در سطح استان کولر‌های گازی پنجره‌ای نداریم، اما مشترکان ما در فصل تابستان برای کولر‌های آبی خود با نصب سایه‌بان می‌توانند از دور کند کولر استفاده کرده و بهای برق کمتری نیز بپردازند و یا در صورت استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی آن را به ساعات غیر پیک، یعنی از ساعت ۲۳ به بعد هدایت کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۸مهر ۱۳۹۹، کد خبر: irna.ir، ۸۴۰۷۹۶۸۴
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
اين ها كلا عادت دارن كه خبري رو دست مردم بدن و عده هاشون رو رسانه اي كنن اخر هم در سموت محض فرو برن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
واقعا براي چي مردم رو با وعده هايي كه بهش عمل نميكنيد روز به روز بي اعتماد تر ميكنيد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
دولت بودجه نداره داره به هر نحوی اینو جبران می‌کنه اونوقت بیاد قیمت برق و برای یه عده رایگان کنه؟؟!!خیلی خنده‌دار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین