پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۸۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
رحمانی با اشاره به اینک مشخصا نمی‌توان برای سرتاسر این منطقه نگهبان و دیده بان گذاشت، گفت: باید در این عرصه از گروه‌های مردم نهاد بهره جست. هر شخصی در مناطق حفاظت شده و ثبت شده به دنبال اجرای برنامه است باید از میراث فرهنگی مجوز اخذ کند و قاعدتا ما نیز برای چنین فعالیت‌هایی مجوز صادر نخواهیم کرد و با تخلف‌ها برخورد خواهد شد.

شعار سال: چشمه ملک، یکی از آثار ثبت شده ملی و از استراحتگاه های طبیعی و بکر همدان و بخشی از خط الراس الوند است که جاذبه های بصری زیبا در خود جای داده است. اثری که به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کشور، ثبت ملی شد اما گفته می شود در روز جمعه گذشته زیر پای موتورسواران لگدمال شد و بار دیگر نگرانی ها را در خصوص میراث ملی ثبت شده در گوشه دیگری از کشور زنده کرد. آثاری که قرار بود توسط میراث فرهنگی به صورت آنلاین و الکترونیکی بر آن ها نظارت شود اما به نظر می رسد تا به امروز این تجهیزات به شهرستان ها نرسیده است.

چشمه ملک ثبت ملی شده است

اسماعیل رحمانی، کارشناس ثبت اداره میراث فرهنگی استان همدان در این خصوص گفت: میراث فرهنگی کشور به چند دسته منقول، ناملموس، تاریخی و طبیعی دسته بندی می شوند. در این میان میراث طبیعی به علت اینکه پهنه ای جغرافیایی را در بر می گیرند، از سایر میراث فرهنگی متفاوت هستند.

او افزود: در راستای نگهداری از این میراث، این پهنه ها مورد تحقیق قرار می گیرند تا ارزش آن ها نمایان شود و ثبت ملی شده و مورد حفاظت قرار خواهند گرفت.

رحمانی تاکید کرد: چشمه ملک نیز یکی از این آثار طبیعی است که به علت اینکه در جوار کوه الوند است و گونه های گیاهی بسیار متنوعی را در خود جا داده است و از نظر بکر بودن و طبیعت دست نخورده ای که دارد دارای منظره های چشم نواز بسیار زیادی است که پس از انجام تحقیقات و ارسال پرونده برای ثبت ملی آن این اثر در روزهای اخیر به ثبت ملی رسید.

به گفته او پس از ثبت و مستندنگاری از این اثر به استانداری و سایر دستگاه های مربوطه اطلاع داده شده که این اثر ثبت شده است.

این کارشناس حوزه ثبت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: پس از ثبت، میراث فرهنگی، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مربوطه وظایفشان مشخص می شود. اینکه در این محوطه موتوسواری انجام شده است قطعا با آن برخورد خواهد شد اما باید دقت کرد به علت اینکه این میراث طبیعی است نمی توان به دور آن حصار کشید بلکه باید در راستای فرهنگ سازی گام برداشت. این منطقه یک منطقه وسیع است و نمی توان به راحتی از آن حفاظت کرد.

رحمانی با اشاره به اینک مشخصا نمی توان برای سرتاسر این منطقه نگهبان و دیده بان گذاشت، گفت: باید در این عرصه از گروه های مردم نهاد بهره جست. هر شخصی در مناطق حفاظت شده و ثبت شده به دنبال اجرای برنامه است باید از میراث فرهنگی مجوز اخذ کند و قاعدتا ما نیز برای چنین فعالیت هایی مجوز صادر نخواهیم کرد و با تخلف ها برخورد خواهد شد.

موتورسواران مجوز نداشتند

او افزود: افرادی که در چشمه ملک موتورسواری کرده اند از میراث فرهنگی مجوز نگرفته اند. 100 درصد با متخلفین نیز برخورد می شود. در استان همدان 16 اثر طبیعی وجود دارد که ثبت ملی شده اند و قاعدتا برای حفاظت از آن ها کمبود نیروی انسانی وجود دارد. این مناطق محدوده های بزرگی هستند و نمی توان به صورت مستمر از آن ها حفاظت کرد. راهی جز فرهنگ سازی در این عرصه وجود ندارد.

این کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی در پایان اظهار کرد: مشخصا برای این آثار ثبت شده نیازمند بودجه و به کارگیری نیروی متخصص هستیم. یگان ما سرکشی های خود را دارد اما به صورت تصادفی انجام می شود و متاسفانه تا به امروز تجهیزات الکترونیکی در اختیار ما قرار نگرفته است.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۲۸ مهر ۹۹، کد خبر: -، borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
بی فرهنگ و قدرنشناس شدیم دیگه واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
به نظر من ما هيچ وفت قدر داشته هاي خودمون رو ندونستيم حتي تو ثبت ملي كردن چيزي كه براي خودمونه هم كاهلي ميكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
مگر اینکه همدانی های عزیز این همت رو داشته باشن تا این اثار رو ثبت ملی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
چشمه ملک رو بعد از جون به لب کردن مردم ثبت ملیش کردن یعنی نیازه مردم این همه مطالبه داشته باشن برای یه مساله ساده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
اینهم یکی دیگر از آثار ثبت شده ملی که ارزش جندانی برای آن قائل نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین