پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۷۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
آزادی بیان یکی از ارزش‌های مهمی است که تمدن غربی را از سایر تمدن‌های جهان متمایز و ممتاز می‌سازد.
شعار سال: سیدهادی برهانی؛ تقریبا همه کشور‌های غربی از درجات بالایی از آزادی بیان برخوردار هستند و این کیفیت مورد رشک و غبطه ملت‌های بسیاری در جهان است. همواره مسافرانی که از کشور‌های غربی بازمی گردند با آب و تاب از این کیفیت غربی تعریف می‌کنند و احتمالا این ارزش است که دلیل اصلی مهاجرت نخبگان جهان به کشور‌های غربی می‌باشد.

· تصویر بالا از جهان غربی و غیرغربی از نظر جغرافیایی احتمالا تصویر دقیقی است، اما عده‌ای مایلند آن را به ادعایی تاریخ شمول نیز تبدیل کنند. یعنی آزادی از غرب شروع و در غرب شکوفا و حاکم شد. از این منظر غرب زادگاه، گهواره و خانه واقعی ارزش آزادی قلمداد می‌گردد. این ادعای تاریخی به دلیل ضعف تمدن اسلامی در عصر حاضر و فقر علمی و آگاهی حاکم بر جوامع اسلامی بدون مخالفت جدی در حال ترکتازی و تسخیر قلوب و عقول است. در حالیکه شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد که موید وجود درجه بالایی از آزادی، به ویژه آزادی سیاسی و اجتماعی، در حکومت پیامبر و جانشینان او، خلفای راشدین، است. این شواهد نه تنها می‌تواند با داستان‌های مسافران غرب از آزادی موجود در سوئد و سوئیس (برای مثال) برابری کند بلکه در مواردی حیرت انگیزتر و آموزنده‌تر است. این داستان (پر از آب چشم) بماند برای فرصتی دیگر و، اما غرب و فرانسه!
 
ارزش آزادی بیان با ارزش‌های مدرن مانند امنیت و حقوق بشر تزاحم دارد

· ارزش آزادی بیان در مواردی با ارزش‌های مدرن دیگری مانند امنیت و حقوق بشر و حتی دموکراسی اصطکاک و تزاحم دارد. در این حوزه اندیشمندان رهیافت‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده و در عمل نیز راهکاری مختلفی اجرا شده است. برخی از این رهیافت‌ها و راهکار‌ها متمایل به آزادی بیان و برخی به رعایت ارزش‌ها و اولویت‌های دیگر گرایش دارند و این موضوع کشور‌های غربی (و سطح آزادی در آنها) را به طبقه بندی‌های مختلفی تقسیم کرده است.

· فرانسه یکی از کشور‌های غربی است که زادگاه بسیاری از ارزش‌های مدرن تلقی می‌شود و درجه بالایی از آزادی بیان در این کشور وجود دارد، اما آزادی در این کشور مطلق و بی حد ومرز نیست. این حق فرانسه، و سایر کشور‌های جهان، است که درجه مطلوب و موردنظر خود از آزادی را تصویب و اجرا نمایند.

· برهمین اساس دولت فرانسه مدعی است انتشار کاریکاتور‌های توهین آمیز (به پیامبر اسلام) در قانون اساسی فرانسه و تعریف فرانسه از آزادی بیان تضمین شده و آزاد است. براساس این تعریف فرانسوی‌ها آزاد هستند هرگونه نقد و نظری را در حوزه دین و ارزش‌های دینی، صرفنظر از ابعاد توهین آمیز آن، مطرح نموده و منتشر نمایند.

· اجرای این تعریف از آزادی بیان در فرانسه شاید برای بسیاری غیرقابل قبول، اما برای بسیاری قابل فهم می‌باشد: فرانسه انتخاب کرده است در این حوزه، حوزه نقد ارزش‌های دینی، حد و مرزی نپذیرد. اما نگاهی گذرا به اوضاع فرانسه، در این حوزه، نشان می‌دهد موضع دولت فرانسه در این زمینه حتی با این تعریف سازگار و هماهنگ نیست: دولت فرانسه از هرگونه نقد و انتقادی از اسلام و ارزش‌های اسلامی (حتی توهین آمیز) دفاع می‌کند، اما آنجا که کار به یهودیت و ارزش‌های یهودی می‌رسد تبدیل به موجودیت و جنبده دیگری می‌شود.

· در واقع اگر از این چشم انداز به فرانسه نگاه کنیم و آن را در جغرافیای کشور‌های آزاد جهان ببینیم نکته مهم و تعیین کننده‌ای قابل تشخیص است: فرانسه یکی از آزادترین کشور‌ها در توهین به ارزش‌های اسلامی و اسلام ستیزی و یکی از بسته‌ترین کشور‌ها در توهین به ارزش‌های یهودی و یهودستیزی است.

· این در حالی است که جمعیت یهودیان فرانسه یک دهم تعداد مسلمانان این کشور است. از این چشم انداز توهین به عقاید و ارزش‌های دینی پانصدهزار فرانسوی (یهودی) ممنوع، اما توهین به ارزش‌های دینی پنج میلیون فرانسوی (مسلمان) آزاد است. اگر نسبت جهانی جمعیت‌های مسلمان و یهودی در نظر گرفته شود وضع از این هم فاجعه بار و غیرعادلانه‌تر قلمداد می‌شود: توهین به ارزش‌های دینی ۱۵ میلیون یهودی جهان ممنوع، اما توهین به ارزش‌های یک و نیم میلیارد مسلمان جهان آزاد است؛ و این یعنی از نظر دولت فرانسه حقوق دینی مسلمانان جهان به اندازه یک درصد حقوق (دینی) یهودیان نیست!

· فرانسه در گرماگرم ماجرای کاریکاتور‌های توهین آمیز مرتب از آزادی بیان در فرانسه دم می‌زند و کشور‌ها و ملت‌های مسلمان را متهم می‌کند آزادی بیان و آزادی فرانسوی را نمی‌فهمند. کاش جهان اسلام صدایی واحد داشت و می‌توانست با صدای بلند به ماکرون بگوید: جهان اسلام موضع فرانسه را می‌فهمد و برای آزادی در فرانسه احترام قائل است، اما این آزادی بیان نیست. این آزادی نفاق است!

* دکترای مطالعات خاورمیانه از دانشگاه اکستر


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۸آبان ۱۳۹۹، کد خبر: khabaronline.ir، ۱۴۴۸۷۴۰
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
اتفاقا من حس میکنم در ظاهر این تمدن رو از سایر تمدن ها متمایز کرده چون چیزی که داریم میبینیم جز سرکوب چیزی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
فرانسه فقط نوای آزادی رو سر میده ولی در عمل خودش بسته عمل می‌کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
ازادی بیان در فرانسه خیلی چیز شتر گاو پلنگیه نه فقط در فرانسه بلکه در کل دنیا هم همین هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین