پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۱۰۳۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
سامانه بازارگاه که محلی برای سر و سامان دادن تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور طراحی شده بود خود این روز‌ها تبدیل به داغی بر دل این تولیدکنندگان شده است!
شعار سال: طی چند روز گذشته بسیاری از صنایع تولید غذا و دارو مشکل در تامین مواد اولیه مواجه شدند. مواد اولیه مصرفی آن‌ها اغلب مواد تولید داخل است که از طریق تعداد انگشت شماری پالایشگاه غلات در کشور تولید می‌شود.

پالایشگاه غلات محلی است که ذرت خام را به فراورده‌های مورد نیاز برای تولید در بخش‌های از جمله تولید الکل، مواد غذایی، دارو، کاغذ و هزار صنعت دیگر تامین می‌کند و حالا اغلب این نواد اولیه کمیاب شده‌اند.

روغن به تولیدکنندگان شکلات نرسید!

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات، با اشاره به مشکلات ایحاد شده تامین مواد اولیه اظهار کرد: علی رغم اظهار نظر مسئولان مبنی بر توزیع ۲۰ هزار تن روغن برای صنف و صنعت، اما هنوز توزیع صورت نگرفته است چرا که به دلیل نبود روغن خام وتعطیلی کارخانه‌ها، ۱۰ تا ۱۵ روز زمان نیاز است تا روغن در کارخانه‌های روغن کشی تصفیه و بدست مردم برسد.

وی با اشاره به اینکه توزیع ۲۰ هزار تن روغن جوابگوی نیاز صنف و صنعت نیست، افزود: با توجه به پیک تولید و صادرات شکلات در ۶ ماهه دوم سال، در ماه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن روغن مورد نیاز است، درحالیکه برای کل نیاز صنف و صنعت اعم از لبنیات، شیرینی و شکلات و ... ۲۰ هزار روغن تحویل داده می‌شود.

روغن ذرت تولید پالایشگاه‌های غلات یکی از انواع روغنی است که در تولید شکلات مورد استفاده قرار گرفته و امروز با کمبود مواجه شده است.

اواخر سال گذشته بود که مقرر شد فروش نهاده‌های دامی از جمله ذرت صرفا از طریق سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی انجام گیرد و تنها مجموعه‌های دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی دارای کد خرید از بازارگاه هستند و همین سر مشاء مشکلی بزرگ شد و برای صنایعی‌که تولید کننده مواد اولیه آن‌ها ذرت است، تدبیری انجام نگرفته بود.

تولید شکلات

صنایع ذکر شده که صنایع پالایشی غلات نامیده می‌شوند اعتراض و پیگیری درباره این موضوع را آغاز کردند چرا که مواد اولیه مورد مصرفی آن‌ها ذرت است و باید تامین شود تا برای صنایع مرتبط خوراک تامین کنند.

فروش مواد اولیه یک هزار تومان گرانتر به تولید کنندگان شکلات

در نهایت در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد که برای صنایع در سامانه بازارگاه دسترسی ایجاد شود و به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰۰ تومان بیشتر از قیمت مصوب به آنان مواد اولیه به فروش برسد. اما تاکنون این مصوبه به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنان این صنایع در بلاتکلیفی وجود دارند. در نهایت با ادامه دار شدن مشکل این صنایع مجبور به متوقف کردن خطوط تولید خود شدند.

بعد از پیگیری فعالان این صنف که تعداد انگشت شماری هستند، اعلام کردند تا تدبیر و تامین مواد اولیه، خط تولید را روشن نمی‌کنند و سرنوشت هزاران کارگر آنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

علی اکبر نصیری، مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها، گفت: صنعت دانش بنیان پالایشگاه غلات بر پایه ذرت از صنایع بنیادی و کاربری‌های فراگیر در صنایع الکل سازی، دارویی، خمیر مایه، غذای کودک، صنایع کاغذ و کارتن سازی، نساجی، آنزیم‌های دامی، خوراک انسانی، خوراک دام وطیور، تولید اسید سیتریک، سوربیتول، مالتودکسترین و... است.

او بیان کرد: مصارف گسترده این محصولات در صنایع مختلف و کاربرد‌های وسیع آن بیش از ۷۰۰۰ شرکت را مخاطب دارد و تعداد ۵ شرکت پالایشگاهی در ایران حدود ۲۰۰۰ نفر تعداد اشتغال زایی با تولید حدود روزانه ۳۲۰۰ تن انواع محصولات را در ایران ایجاد کرده است. میزان مصرف ذرت در این ۵ شرکت پالایشگاهی حدود ۱.۱۰۰.۰۰ تن در سال است که حدود ۴۰% از آن مجدداً به زنجیره خوراک دام و طیور و آبزیان بر می‌گردد و در حدود ۲۰ درصد از محصولات تولیدی در صنایع الکل و دارویی و مابقی در صنعت کاغذ سازی، صنایع غذایی و لبنی مصرف می‌شود.

تولید شکلات

او تصریح کرد: این شرکت پالایشگاهی در زمینی به مساحت ۱۸۳۵۰۰ متر مربع با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی بیش از ۳۰۰ نفر به طور مستقیم تولید سالیانه بیش از ۱۲۰.۰۰۰ تن انواع محصولات در شهریورماه سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.

نصیری افزود: تا قبل از ایجاد سامانه بازارگاه، خرید‌های خود را از بازار و وارد کنندگان انجام می‌دادیم، اما بعد از ایجاد سامانه بازارگاه برای صنایع دسترسی ایجاد نشد و متولیان امر با خود نگفتند که این صنایع مواد اولیه خود را باید از کجا تامین کنند. متاسفانه طی ماه‌های گذشته (از اسفند ماه سال ۱۳۹۸) با راهاندازی سامانه بازارگاه مصرف ذرت در بخش صنعت با ممنوعیت‌هایی روبرو شده است و اکنون کارخانجات پالایشگاهی در بلاتکلیفی قرارگرفته اند.

نصیری تاکید کرد: طی ۸ ماه گذشته پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی با مسئولان وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده است و در نهایت در تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ در کارگروه ستاد تنظیم بازار به منظور جلوگیری از از ۲ نرخی شدن نهاده ذرت تامین ارز ذرت مصارف صنعتی نیز با نرخ ارز ۴۲۰۰۰ ریال انجام و سازمان حمایت نسبت به محاسبه ما به التفاوت به ازاء هر کیلوگرم ۱۰.۰۰۰ ریال جهت صنعت دریافت کنند.

او تشریح کرد: این باعث شده که صنایع برای ادامه حیات خود مجبور شوند با قیمت چندین برابری از بازار آزاد ذرت خریداری کنند و در نهایت محصول خود را گران‌تر بفروشند که این حرکت باعث فشار به مردم می‌شود. موضوع به وزارت خانه‌های ذیربط در تاریخ‌های ۲۳/۰۶/۱۳۹۹ و ۰۳/۰۷/۱۳۹۹ ارسال گردیده است، ولی متاسفانه تاکنون کد صنعت در سامانه بازارگاه برای پنج شرکت پالایشگاهی فعال نگردیده و به دلیل عدم امکان تامین ذرت مصرفی ناچار به تعطیلی واحد‌ها شده که با این تعطیلی علاوه بر خواب سرمایه‌های ملی کشور بیکاری پرسنل و قطعاً در صنایع مصرفی مشکلات غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

نصیری تاکید کرد: باتوجه به عدم اختصاص کد صنعت در سامانه بازارگاه برای ادامه حیاط امکان خرید ذرت حتی با ۳ برابر قیمت رسمی در بازار آزاد به دلیل قاچاق بودن خرید ذرت وجود ندارد پس عاجزانه از مدیران محترم ذیصلاح خواهشمندیم فکری به حال این صنعت پالایشگاهی شود و به داد این صنعت برسند، میزان استفاده از ذرت در حوزه‌های فرآوری پالایشگاهی غلات از شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور محسوب می‌شود، ولی متاسفانه شرکت‌های پالایشگاهی کشور ما شرایط خوبی ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:7550290، yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
تو خارج از کشور وقتی سامانه ای طراحی میشه اون سامانه در راستای هدفش عمل میکنه و به نتیجه میرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
5 اتبر كارخانه ميدونيد چقدر زمان برده تا توي اين اقتصاد مريض به اينجا برسن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین