پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۶۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
موفقیت در صادرات شکلات نیازمند توسعه و توانمندی های فناورانه ، مزیت نسبی در داشتن مواد اولیه ، دانش و نوآوری در تولید و مواردی همانند است. برخی از منتقدین معتقدند که ایران بدلیل شکر یارانه ای تبدیل نموده به شکلات و آبنبات ، کارگر ارزان و انرژی مفت مورد استفاده ، توانسته است که بشکل محدود توانمندی صادراتی پیدا کند( حساب کار برخی از برندها و تولید کنندگان پیشرو را کنار بگذارید). با حذف تدریجی شکر یارانه ای از چرخه تولید و افزایش قیمت کارگر و انرژی و تحریم های موجود، صادرات شکلات به دو میلیون دلار کاهش یافته و رتبه صادراتی کشور در این محصول به رتبه 86 ، تنزل جایگاه داده است.

شعار سال: در حالیکه ارزش جهانی شکلات صادراتی در ۲۰۲۰ بیش از ۲۸ میلیارد دلار بوده، ایران صادرات خود را ۷۴ درصد کاهش داد و با رقم زدن صادراتی به ارزش حدود ۲ میلیون دلار در جایگاه ۸۶ دنیا قرار گرفته است.

صنعت شیرینی و شکلات کشور اگرچه با چالش های بسیاری مواجه است و عمده ترین آنها افزایش و نوسانات قیمت شکر به عنوان یک ماده اولیه این صنعت است اما ایران جزو کشورهای صادر کننده انواع شکلات در بازارهای جهانی محسوب می شود. اگرچه روند صادراتی ایران نیز مانند برخی کشورهای دیگر طی سال های اخیر کاهشی بوده است.
 
گزارشات جهانی منتشر شده می گوید: ارزش جهانی صادرات شکلات از همه کشورها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۸.۶ میلیارد دلار بوده که این نشان می دهد ارزش کلی صادرات شکلات از سال ۲۰۱۶ که ۲۶.۵ میلیارد دلار بوده، به طور متوسط ‌۸.۱ درصد برای همه کشورهای صادر کننده افزایش یافته است.
 
داده های آماری همچنین می گوید: ارزش صادراتی شکلات در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۳ و نیم درصد کاهش داشته است.
 
    صادرات شکلات ایران در  ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل تر ۷۴ درصد کاهش داشته است
 
ایران صادرات شکلات را ۷۴ درصد کاهش داد| جایگاه ۸۶ ایران در بین ۱۰۰ کشور

این آمارها می گوید: ایران نیز جزو صادر کنندگانی بوده که صادرات خود را کاهش داده به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده صادرات شکلات ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ از نظر ارزش بیش از ۷۴ درصد کاهش یافته است.
 
آمارها همچنین نشان می دهد: ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون دلار صادرات انواع شکلات را به بازارهای جهانی رقم زده است و در جایگاه ۸۶ دنیا قرار گرفته است.
 
۱۵ کشور صادر کننده، ۸۰ درصد از کل شکلات های صادراتی را به بازارهای جهانی ارسال کردند

بر اساس گزارشات منتشر شده: در سال ۲۰۲۰ کشورهای «آلمان، بلژیک، ایتالیا، لهستان، هلند، کانادا، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، سوئیس، روسیه، مکزیک، ترکیه، اسپانیا و اتریش» ۱۵ کشور برتر صادر کننده انواع شکلات در جهان بوده اند. به این ترتیب این ۱۵ کشور برتر، در مجموع  ۸۰ درصد از شکلات صادراتی جهانی را در سال ۲۰۲۰ به بازارهای جهانی ارسال کرده اند.
 
داده های آماری می گوید: آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده شکلات، در مدت نامبرده با رقم زدن صادراتی به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار ۱۷ درصد از کل صادرات شکلات را به خود اختصاص داده است.
 
آمارها همچنین نشان می دهد: بلژیک نیز به عنوان دومین صادر کننده سهمی ۱۱ درصدی از این بازار دارد و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ میلیارد دلار شکلات به بازارهای جهانی ارسال کرده است.
 
بر اساس این آمارها: ایتالیا نیز در مدت نامبرده صادراتی به ارزش بالغ بر ۲ میلیارد دلار داشته و با تخصیص دادن سهمی ۷ درصدی از بازار جهانی شکلات به خود در جایگاه سوم صادرکنندگان جای گرفته است.
 
آمارها همچنین حاکی از این است: لهستان نیز به عنوان چهارمین صادر کننده شکلات در ۲۰۲۰، صادراتی به ارزش ۲ میلیارد دلار داشته است. همچنین هلند صادراتی ۱.۸ میلیارد دلاری را در این سال رقم زده و با کسب ۶.۴ درصد از بازار جهانی شکلات  صادراتی در جایگاه پنجم دنیا جای گرفته است. 
 
    در سال ۲۰۲۰ ترکیه ۵۵۴ میلیون دلار شکلات صادر کرده و در جایگاه سیزدهم صادر کنندگان جهانی این محصول جای گرفته است
 
ترکیه؛ در جایگاه سیزدهم صادرکنندگان شکلات در ۲۰۲۰

داده های آماری منتشر شده نشان می دهد: کشورهای «کانادا، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، سوئیس، روسیه، مکزیک، ترکیه، اسپانیا و اتریش» نیز به ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم دنیا جای گرفته اند.
 
گفتنی است ترکیه، سیزدهمین کشور صادر کننده، به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، در مدت نامبرده صادراتی به ارزش ۵۵۴ میلیون دلار داشته و سهمی حدود ۲ درصد از کل بازار صادراتی شکلات را به خود اختصاص داده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیل بازار فردا  ، تاریخ انتشار: 25  آذر 1400، کدخبر: ،www.tahlilbazaar.com،124123

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین