پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
مدعی شده اند که کشور دارای توانمندی صادرات ۳ میلیارد دلاری در صنایع غذایی بوده است. هر چند نمی‌توان ارتقا توانمندی‌های کشور در برخی از زیر مجموعه‌های این حوزه نظیر شکلات سازی را نادیده گرفت، اما باید متذکر شد که با شکر سهمیه‌ای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی همه می‌توانند صادر کننده با دلار ۱۶۰۰۰ تومانی باشند. با سرکوب قیمت محصولات غذائی در کشور با رویکرد ارتقا رفاه، همه می‌توانند صادر کننده باشند. خبر را مطالعه کنید و قضاوت با شما.
شعارسال: مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه با رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند.

وی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی جزو صنایع پیشتاز کشور در امر تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی هستند، اظهارکرد: بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی کشور به حوزه صنایع غذایی مربوط است که در سال‌های گذشته میزان صادرات آن به ۳ میلیارد دلار نیز رسید.
 
وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات ۱۸۰۰ واحد تولیدی فعال، معادل ۲/۲ (دو و دو دهم) کل واحد‌های صنعتی کشور وجود دارند.

نیارکی با بیان اینکه اشتغال صنعتی در صنعت شیرینی و شکلات ۴/۳ (سه و چهار دهم) است، تصریح کرد: ۳ درصد کل سرمایه گذار‌های صنعتی کشور در این بخش جذب شده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال ۱۳۹۸، سیصد و یک هزار تن بالغ بر ۴۲۶ میلیون دلار بود که از لحاظ ارزشی کاهش، ولی از نظر وزنی حدود ۱۲ هزار تن رشد داشته است.

وی ادامه داد: علت کاهش ارزشی صادرات شکلات و شیرینی ایران، اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی در سال ۱۳۹۸ بود که با توجه به برابری نرخ ارز انجام شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از صنعت شیرینی و شکلات می‌توان به عنوان یک صنعت نمونه نام برد، اظهارکرد: توسعه و تعمیق طراحی مهندسی، نوآوری در تولید محصولات جدید و خود اتکایی در حوزه ماشین‌آلات صنعتی از ویژگی‌های صنعت شیرینی و شکلات کشور است که موجب شده تا بسیاری از ماشین‌آلات مورد نیاز در این صنعت توسط سازندگان داخلی تامین شود.

وی افزود: حتی تعمیر، نگهداری، اورهال و تامین قطعات ماشین‌آلات موجود در این صنعت که عمدتا ماشین‌آلات اروپایی هستند توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و این‌ها همه نشان از بلوغ این صنعت در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی پایه، بازاریابی، توسعه محصول، ماشین سازی، تعمیرات و نگهداری دارد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای توسعه تولید وصادرات صنعت شکلات کشور ترسیم کرده اید، اظهارکرد: کسب رتبه دوم تولید و صادرات در میان کشور‌های منطقه در سال ۱۴۰۴ برای صنعت شیرینی و شکلات ایران هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی فعال یکی از موضوعات اصلی امروز وزارت صمت است که سعی شده نقش تنظیم گری، بین حلقه‌ها و زنجیره‌ها ایفا شود. همچنین ساماندهی محصولات پتروشیمی و فلزی نیز عمدتا از حوزه معاونت صنایع دنبال می‌شود.

صادقی با تاکید بر همرسانی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها نیز گفت: بسیاری از واحد‌های صنعتی از توانایی واحد‌های هم طراز خودشان اطلاع ندارند به همین دلیل سیاست همرسانی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها نیز در راستای تامین نیاز‌های واحد‌های صنعتی دنبال می‌شود.

وی در خصوص بحث تامین و تخصیص ارز برای واحد‌های صنعتی نیز اظهارکرد: با توجه به اینکه تقریبا کشور با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و توسعه صادرات اولویت نخست کشور و وزارت صمت است از این رو به صورت روزانه و جلسات هفتگی بحث تامین و تخصیص ارز را با بانک مرکزی پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ۶ ماهه نخست امسال توانستیم مجموع نیازمندی‌های کشور را در حوزه تولیدات صنعتی به وفور در بازار‌ها تامین کنیم که این موفقیت نتیجه تلاش صنعتگران، حمایت‌های ارکان دولت، حاکمیت و همراهی بانک مرکزی و پیگیری‌های وزارت صمت بوده است. امیدواریم در آینده هم تمامی دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی که در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی کشور، تامین و تخصیص ارز فعالند کمک کنند تا مسیری که از ابتدای سال آغاز شده و به موجب آن در بسیاری از کالا‌ها رشد تولید داشتیم ادامه پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از گسترش صنعت، تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۲۰۰۳۷، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین