پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۰۶۸۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
راز حفظ استقلال کشور و بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی کشور تنها در تلاش مسئولان در رده‌های مختلف مسئولیتی و نبستن امید واهی به یاری ابرقدرتهایی، چون آمریکا و هم پیمانان ناقض حقوق بشر او خلاصه می‌شود. مردمی که طی این سال‌ها برای آبادنی و بهبود شرایط کشور و عبور از این بحران با جان و دل قدم برداشته‌اند، مستحق زندگی آرام در سرزمینی هستند که با قطره قطره خون شهدا پا گرفته است.
شعار سال: مردم کشور طی چند ماه اخیر با مشکلات متعددی در تامین معیشت و گذران زندگی مواجه شده‌اند و تقریبا هیچ نهاد دولتی اقدامی صحیح و البته موثر در جهت رفع این مشکلات انجام نداده است.

قسمت عجیب ماجرا کمبود بسیاری از مایحتاج ضروری مردم است که توسط تولید کنندگان داخلی در کارگاه‌های مختلف، تولید می‌شوند و قاعدتا باید با دردسر کمتر و قیمت مناسبتر روانه بازار شده و به دست مشتری برسد.

کاهش قدرت خرید مردم و بی‌توجهی به راهکار‌های رفع موانع تولید و ایجاد مشاغل کوچک که با سرمایه کم راه اندازی می‌شوند و همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و همچنین متوقف شدن چرخ تولید تولید کنندگان داخلی جدای از تاثیر و نقش غیر قابل انکار تحریم‌ها به کم کاری و کوتاهی مسئولان در سمت‌های مختلف وابسته است.

رهبر معظم انقلاب بار‌ها در سخنرانی‌های مختلف خود مسئله اقتصاد و تلاش در جهت رفع و تامین معیشت مردم را مسئله نخست کشور در شرایط فعلی بر شمرده‌اند و عرصه اقتصاد را به ویژه به خاطر سیاست‌های خصمانه آمریکا عرصه کارزار و جنگ نامیده‌اند؛ جنگی که هوشیاری و اقدامات به موقع مسئولان را برای خنثی کردن توطئه‌های شوم دشمنان می‌طلبد.
 
سایه سنگین کم‌کاری مسئولان بر دیوار تحریم‌ها/مشکلات معیشتی نتیجه بی‌کفایتی و ناتوانی دولت

ایشان با صراحت ریشه‌های مشکلات معیشتی و اقتصادی زندگی مردم را در فعال نبودن تولید داخلی و نبود حمایت‌های اساسی از تولید کنندگان داخلی برشمرده است و یکی از نشانه‌های دولت خدمتگزار را به فکر معیشت مردم بودن عنوان کرده‌اند.

فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت اهمیت به ارتقاء اقتصاد کشور و توجه به بهبود زندگی و معیشت روزمره مردم خط پایانی است بر همه کم کاری‌ها و قصوری که از طرف مسئولان وجود دارد و به زعم آن‌ها متاسفانه با ماجرای تلخ تحریم‌های چند ساله اخیر پیوند داده شده و دست روی دست گذاشتن آن‌ها ظاهرا پایانی ندارد.

تحریم‌ها بهانه کم‌کاری و مکانیسم دفاعی مسئولان

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس به تشریح فشار‌های اقتصادی وارده در طی چند ماه اخیر و پیامد روحی و روانی آن در زندگی مردم پرداخت و معتقد است: نباید منتظر دستی از خارج از کشور برای رفع مشکلات اقتصادی مردم باشیم و این مسئولان هستند که با نحوه اقدامات صحیح و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توانند به مشقت و سختی زندگی مردم پایان بدهند.

او اضافه کرد: اینکه برخی از مسئولان در نهایت بی وجدانی، اخلاق را زیر پا گذاشته و معیشت روزمره مردم را به وقوع اتفاقات سیاسی دیگر کشور‌ها و ابرقدرت‌های پوشالی، چون آمریکا که در مدت هاست دچار انحلال و فروپاشی درونی شده، گره می‌زنند، موضوع خوشایندی نبوده و تنها چهره واقعی و دیگر خواه بودن خود را به مردم نشان می‌دهند.
 
سایه سنگین کم‌کاری مسئولان بر دیوار تحریم‌ها/مشکلات معیشتی نتیجه بی‌کفایتی و ناتوانی دولت

این جامعه شناس یادآور شد: کوچک‌تر شدن سفره مردم و کاهش شدید قدرت خرید در بین آن‌ها بار استرس و اضطراب سرپرست خانواده و سایر اعضا را افزایش می‌دهد و روح ناامیدی و افسردگی را در جامعه می‌دمد.

قرائی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: مسئولان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در حال حاضر با مکانیسم دفاعی فرافکنی از مشکلات معیشتی مردم به سادگی عبور می‌کنند و شرایط فعلی را تنها به تحمیل تحریم‌ها از سوی کشور ابرقدرتی، چون آمریکا و همدستانش مربوط می‌دانند.

او برضرورت تغییر روند فعالیت مسئولان درباره رفع مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: بهتر است به جای آنکه مسئولان همیشه بگویند که فلان مشکل نتیجه تحریم‌ها است با تکیه به توان نیرو‌های متخصص و زبده داخلی و بها دادن به تولید کنندگان واقعی و ارائه دهندگان خدمات در صدد رفع مشکلات و نواقص فعلی جامعه قدم بردارند.

این جامعه شناس اقتصاد فعلی کشور را بیمار محدودیت‌ها و باید و نباید‌های سست عنصری برشمرد که در نتیجه ناآگاهی و بازی‌های سیاسی مسئولان در عرصه اقتصاد با یک سیاست و خط مشی غلط به آن گرفتار شده است و درمان آن تنها نیازمند اعتماد و تکیه به توانمندی‌های داخلی است.
 
البته گفتنی است علاوه بر همه بازی‌های سیاسی داخلی گره زدن معیشت مردم به کیلومتر‌ها آنطرف‌تر که جای سوال دارد و باید مراجع قضایی پای کار بیایند که آیا این رویکرد از روی عمد و با برنامه اتفاق افتاده یا خیر؟ و از مسئولان بپرسند که چرا کالای‌های اساسی مردم ما‌ه ها در گمرک خاک خورده و بعد از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا قصد ترخیص این اقلام را کرده اند؟ آیا تحمل سختی توسط مردم در این چند ماه جزو مصادیق پایمال شدن حقوق عامه و حقوق بشر نیست؟
 
 گفتنی است در پی رسوب چند ماهه کالاها و مایحتاج عمومی مردم در گمرکات کشور و بیم فساد آنها به دلیل انقضای مدت و از طرفی کمبود آنها در بازار و هشدار مکرر دستگاه‌های نظارتی و دستور ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزیر صمت جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل و با توجه به عدم ترخیص چندین میلیون تُن گندم، برنج، روغن، خوراک دام و طیور و تاثیر منفی جای خالی آنها در بازار مقرر شد تمهیداتی اندیشیده شود تا نسبت به ترخیص سریع کالاهای اساسی که در صورت فساد خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند، باید جلوگیری  شود از همین رو حضور مسولان قضایی در گمرک نشانه پیگیری این ماجرا را دارد و عمرانی معاون دادستان کل در این براه گفته است که شما با کدام حجت شرعی و قانونی واردکنندگان ارزاق مردم را خلافکار جلوه و بی‌محابا مورد تهمت قرار می‌دهید؟ هر اقتصاددان جزء و حتی آفلاینی می‌داند که هر کالایی با ثبت سفارش، صدور مجوز وزارت صمت و تایید بانک مرکزی از تخصیص ارز گرفته تا تامین آن و مطابق مقررات صادرات و واردات اجازه ورود دارد.
 
عمرانی همچنین  اظهار کرد : مگر می‌شود نشست و تماشا کرد، نان، روغن و برنج مردم در شرایط سخت و هوای شرجی بنادر ضایع شود؟ شما از کدام حقوق دم می‌زنید؟ حقوق ملّت که امروز بزرگترین دغدغه آن معیشت مردم است یا حقوقی که به‌موجب آن تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم؟
 
حالا باید دیده دستگاه قضا در خصوص ترک فعل ها و تخلفات صورت گرفته توسط مسولان دولتی چه اقداماتی می کند مساله ای که ماها معیشت و سفره خانواده معطل کرده است و بسیاری از مشاغل را نیز به تعطیلی کشانده است و تنها بهانه را تحریم و حضور شخص مورد نظر در راس کشور آمریکا بود معرفی می کردند اما به قول این روزها حل مشکل مردم یه جو همت میخواست نه شخص مورد نظر در کاخ سفید!
 

ضرورت حمایت از تولید کنندگان واقعی داخلی!

 
عبدالرضا عامریان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار دانشجو، معضلات معیشتی کنونی را نتیجه بی‌توجهی مسئولان به مسئله تولید داخلی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است برشمرد و گفت: آقایان گناه بی‌تدبیری و عدم تخصص خود را به گردن تحریم‌های خصمانه آمریکا می‌اندازند و این در حالی است که در حال حاضر توان و تکنولوژی تولید بسیاری از نیازمندی‌ها در داخل کشور را داریم.

او همچنین اضافه کرد: بیشتر مشکلات مردم در حال حاضر به تحریم‌ها ربطی ندارد و تنها با حمایت از تولید کنندگان داخلی و تلاش بی‌وقفه آن‌ها قابل حل است، اما متاسفانه برخی از آقایان بخاطر منافع شخصی خودشان ماجرا را طور دیگری برای مردم جلوه می‌دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: رفع مشکلات تولید کنندگان داخلی و اختصاص ارز دولتی به ورود مایحتاج مواد مورد نیازشان برای تولید و اشتغال، در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مسئولان حوزه اقتصاد نباید اجازه بدهند که ارزش دولتی در اختیار عده‌ای سودجو و برای تامین اهداف مالی شخص قرار بگیرد.

عامریان پیوند زدن حل مشکلات داخلی با تحریم‌ها و تشدید وضعیت فعلی که معیشت روزمره مردم را نشانه رفته است را یکی از علت‌های در جا زدن تولید داخل و به ورشکستگی رسیدن تولید کنندگان واقعی و وطن دوست برشمرد.

او همچنین تصریح کرد: عبور از این شرایط بیش از آنکه به تصمیم سیساست مداران شرق و غرب در برخورد با ایران بستگی داشته باشد با متحد شدن مسئولان و یکپارچگی تلاش و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر در رفع موانع تولید و یاری رساندن به اصلاح معیشت مردم وابسته خواهد بود.
 
سایه سنگین کم‌کاری مسئولان بر دیوار تحریم‌ها/مشکلات معیشتی نتیجه بی‌کفایتی و ناتوانی دولت

این کارشناس اقتصادی به نقش نظارت صحیح مردم بر توزیع ارز دولتی و امکانات و حمایت‌های دولتی از تولید کنندگان داخلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشخص نیست که ارز با نرخ دولتی چرا از لیست سفارش و واردات کالا‌های غیر ضروری سر در می‌آورد و آنوقت تولید کننده واقعی به دلیل نداشتن سرمایه کافی و حمایت ناکافی یا باید دست از تولید بکشد و یا مجبور به دریافت وام‌های بانکی با سود‌های نجومی و کلان است.

راز حفظ استقلال کشور و بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی کشور تنها در تلاش مسئولان در رده‌های مختلف مسئولیتی و نبستن امید واهی به یاری ابرقدرتهایی، چون آمریکا و هم پیمانان ناقض حقوق بشر او خلاصه می‌شود.

مردمی که طی این سال‌ها برای آبادنی و بهبود شرایط کشور و عبور از این بحران با جان و دل قدم برداشته‌اند، مستحق زندگی آرام در سرزمینی هستند که با قطره قطره خون شهدا پا گرفته است.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 19آبان1399، کدخبر:-، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
هیچ جایی برایمعیشت مردم در بین این خرابکاری های اخیردولت باقی نمونده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
مردم اصلا روزگار خوبی رو طینمیکنن و این روزها دارن مردگی میکنن جای زندگی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
مردم دارن تو فقر مطلق دست وپا ميزنن و صداشون به جايي نميرسه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
معيشت مردم دست دولتي افتاده كه ميخماد به مردم القا كنه بايدن براي ما بهتر از ترامپه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اگر قوه قضاييه نبود معلوم نبود كار اقتنصاد قرار بود به كجا كشيده بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اگر مجلس و قوه قضاييه نبودن تا نظاتري سطحي بر دولت داشته باشن الان مردم همشون كاسه گدايي دستشون بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
قوه قضائیه در زمینه اقتصاد مردم خیلی ضعیف عمل کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
معيشت مردم در گرو برداشتن پاي بعضي افراد از گلوي اقتصاد ايرانه! گمرك اين روزها داره سنگ تموم ميذاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
دولت بيثن مجلس و قوه قضاييه گاها مجبور ميشه كار مردم رو راه بندازه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
عملکرد دولت؟ عملکردی هم مگه داره؟ فقط خرابکاری خرابکاری خرابکاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین