پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۱۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
با افزایش معامله‌های غیرقانونی آنلاین گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی در دوران کرونا، سرقت و قاچاق آثار تاریخی شدت گرفته است.
شعار سال: قرنطینه سراسری در کشور‌های مختلف باعث شده موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی تعطیل شوند و در اغلب موارد سطح نگهبانی چندان مطلوب نیست، از همین رو امکان دسترسی به آثار موزه‌ها توسط سارقانی که از فضای مجازی برای فروش آنلاین آثار مسروقه استفاده می‌کنند افزایش یافته است.

سرپرست پروژه «اطهر» که به بررسی فروش آثار تاریخی در فضای مجازی می‌پردازد می‌گوید: «کووید – ۱۹ دو تاثیر داشت: نخست، مردم زمان بیشتری به‌دست آوردند. دوم، مردم شغل‌های‌شان را از دست دادند و باید به دنبال راهی برای کسب درآمد باشند.»

در سال ۲۰۱۹، نتایج این پروژه تحقیقاتی نشان داد ۹۰ گروه فیسبوکی ویژه قاچاق گنجینه‌های فرهنگی با بیش از ۳۰۰هزار کاربر وجود دارد.

به گفته سرپرست این پروژه، اکنون آمار چنین گروه‌هایی افزایش یافته تا حدی که شمار گروه‌های مشابه به ۱۳۰ مورد رسیده است. بسیاری از این گروه‌ها به زبان عربی فعالیت دارند.

این پروژه کاتالوگی شامل هزاران تصویر آثار تاریخی تهیه کرده است که در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده‌اند.

تصویر تابوت‌های فراعنه در کنار سایر آثار مصر باستان، کتیبه‌های تاریخی از عراق و یمن، سکه‌های باستانی از لیبی و موزاییک و مجسمه‌هایی از سوریه در این کاتالوگ دیده می‌شود.

«ارنستو اوتون» معاون دبیر کل فرهنگ یونسکو معتقد است در حال حاضر غارت گنجینه‎‌های فرهنگی افزایش یافته، اطلاعات کمی در دسترس است و ماموریت‌های پیگیری و کنترل بر این معضل نیز کاهش یافته است.

کرونا روند مبارزه با قاچاق آثار باستانی را دچار مشکل کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 20 آبان 1399، کد خبر: 755510،  www.asriran.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
بعدا معلوم میشه که چه آثار تاریخی از ایران به سرقت رفته و فروخته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
كرونا باعث شده كه بزه هاي بزرگ بزرگ در فراموشي مسئولين و بي خبري رسانه ها رخ بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین