پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۱۳۶۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
یکی از بحث‌های مهم هر ساله، بحث بر سر اثرات بودجه ۱۴۰۰ بر قیمت دلار است؛ اکنون که قیمت موزون دلار در بودجه سال آتی ۱۱،۵۰۰ تومان اعلام شده، بازار ارز باید انتظار چه تحولی را بکشد؟
شعار سال: بازار ارز تهران در میانه دهه سوم قیمتی به سر می‌برد. زمانی که دلار در راند افزایشی قرار داشت نیز با کانال ۲۵ هزار تومان درگیر شده و مدتی در آن توقف کرده بود.

حال در راند کاهشی هم احتمالا بازار ارز، مسیر سختی را برای عبور از ۲۵ هزار تومان پیشرو دارد. به نظر می‌آید فضا در این سطوح قیمتی غبارآلود است. غبارآلود به این معنا که معامله گران خوشبین و بدبین نسبت به آینده، شاید به تعداد برابر وجود داشته باشند. هر چند که اتمسفر کلی بازار، دست جمعیت خوشبین را برنده نشان می‌دهد. نمودار حرکتی قیمت دلار در روز گذشته را در گزارش «اکوایران» ببینید.

دلار بودجه
یکی از فاکتور‌هایی که این روز‌ها درباره آن بحث می‌شود، نقش بودجه ۱۴۰۰ بر بازار است. یکی از بحث‌های داغی که هر ساله درباره بازار ارز به وجود می‌آید، دلار بودجه و سیگنالی است که از آن به سمت بازار صادر می‌شود.  که نرخ دلار نیمایی در بودجه سال آینده، در حدود ۱۷ هزار تومان است. این یعنی دلار نیمایی بودجه نسبت به سال جاری تقریبا ۲ برابر شده است. اما آیا این یعنی دولت، سیگنال افزایش نرخ را به بازار ارسال کرده است؟ می‌توان دقیقتر این موضوع را بررسی کرد.

نخست اینکه نرخ نیما فعلا در محدوده ۲۵ هزار تومان قرار دارد. در نتیجه نرخی که دولت برای بودجه در نظر گرفته، بیش از ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ فعلی سامانه نیما است. نمی‌توان از این کم برآوردی، سیگنال افزایشی دریافت کرد؛ اگر هم قرار بر دریافت سیگنال باشد، دولت نرخ نیما را برای سال آینده کاهشی در نظر گرفته است. البته که معمولا دولت‌ها چنین رویکردی را در بودجه‌های سنواتی دارد.

نکته مهمتر برای بازار ارز، میزان درآمد‌های نفتی در نظر گرفته شده است. دولت مجموعا پیش بینی کرده که ۹.۴ میلیارد دلار آورده نفتی در سال ۱۴۰۰ ثبت شود. این رقم تقریبا نصف درآمد‌های ارزی بوده که دولت برای سال جاری پیش بینی کرده بود. در اینجا همه چیز به سیاست خارجی وصل می‌شود. اگر دولت بودجه را بر مبنای فروش ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۴۰ دلار ببندد، اما تحولات سیاست خارجی به گونه‌ای پیش رود که میزان صادرات نفتی رشد کند یا واکسن کرونا، قیمت نفت را از قعر نجات دهد، معادلات بودجه ۱۴۰۰ نیز تغییر خواهد کرد. در این حالت، دولت احتمالا با مازاد درآمد‌های ارزی در سال آینده مواجه می‌شود که خبر بدی برای افزایشی‌های بازار ارز است.

مسئله مهم دیگر اینکه میزان دلار ۴۲۰۰ تومانی که برای بودجه سال آتی در نظر گرفته شده، در حدود ۳ میلیارد دلار است. یعنی تقریبا یک سوم درآمد‌های ارزی به دلار ارزان اختصاص می‌یابد و دست بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی، بازتر از سال جاری است. چرا که در بودجه سال جاری، تقریبا نیمی از منابع ارزی به دلار ۴۲۰۰ تومان اختصاص یافته بود و عملا بانک مرکزی از ذخایر ارزی کشور خرج واردات کالا‌های اساسی می‌کرد. پس اگر تحولات در سیاست خارجی به نفع افزایش درآمد‌های نفتی ایران باشد، سمت عرضه بازار ارز در سال آتی با تقویت جدی مواجه خواهد شد، چرا که هم درآمد‌های ارزی افزایش می‌یابد و هم دولت تا حدودی دست از سیاست مخرب دلار ۴۲۰۰ تومان برداشته است. حتی اگر هیچ تحولی در سیاست خارجی رخ ندهد، باز هم کاهش حجم دلار ۴۲۰۰ تومان، به ذخایر خارجی بانک مرکزی تنفس می‌دهد و قدرت مانور سیاستگذار ارزی را در بازار بیشتر خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادنیوز، تاریخ انتشار: 4 آذر1399، کد خبر: 375018،  www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
قيمت دلار قطعا خيلي بالاتر از چيزي كه هست ميره شك نداشته باشيد دولت هم ميخواد براي مذاكره به حاكميت فشار بياره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
دلار به شدت بالا ميره چون تخصيص منابع نادرست هميشه تورم رو زياد ميكنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین