پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۹۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
یک روزنامه فرانسوی با اشاره به نشست امروز «گروه حمایت» در پاریس در گزارشی از به بن‌بست رسیدن ابتکار فرانسه در لبنان خبر داد.
شعار سال: طرح، ابتکار یا همان نقشه اقتصادی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای لبنان که پس از انفجار بیروت، طرح شد تاکنون به نتیجه نرسیده است و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران دلیل این امر، را باید استفاده آمریکا و عربستان سعودی از سیاست چماق در مقابل هویج فرانسه دانست. زیرا طرح پیشنهادی ماکرون با برنامه تحریم و مجازات شخصیت‌های لبنانی از سوی آمریکا و تروریست خوانده شدن بزرگترین حزب سیاسی لبنانی از سوی شاه سعودی و تاکیدش بر ضرورت خلع سلاح آن، همزمان شد.

روزنامه فرانسوی «فیگارو» در یادداشتی با تیتر «ابتکار فرانسه در لبنان به بن‌بست رسید» به موضوع نشست امروز (چهارشنبه - ۲ دسامبر) «گروه حمایت» از لبنان پرداخت که از طریق ویدئوکنفرانس و به دعوت پاریس و سازمان ملل در سطح سران کشور‌های گروه حمایت برگزار می‌شود و تلاشی برای کمک به لبنان در سایه بحران اقتصادی و سازمانی بی‌سابقه در سایه فروپاشی سیستم مالی و پولی آن است.

پاریس، امروز میزبان دومین کنفرانس گروه حامیان لبنان است که با نظارت ماکرون و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای فراهم کردن کمک‌های انسانی بیشتر برای لبنان برگزار می‌شود و قرار است دستکم ۳۰ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و تعدادی از وزرا و نهاد‌های اقتصادی و مالی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول در آن شرکت کنند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، این نشست بین‌المللی مجازی در حالی صورت می‌گیرد که آمار و ارقام بانک جهانی بیانگر انباشت تولید ناخالص ملی لبنان به میزان ۲۶ درصد طی دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است.

فیگارو در ادامه نوشت: حتی اگر به صورت مستقیم به سازمان‌های غیردولتی لبنان برای جلوگیری از فروپاشی کامل اجتماعی لبنان، پول و بودجه اختصاص داده شود، کمک‌کنندگان و ذینفعان به خوبی می‌دانند که بدون حضور بازیگران و عاملان در موسسات و نهاد‌های عمومی و دولتی لبنان، اتفاقی نخواهد افتاد.

به نوشته این روزنامه، همین اندازه کمک‌های بین‌المللی، نشان داده است که در مقابله با فروپاشی نظام سیاسی لبنان اثری ندارد و روشن است که نمی‌تواند اصلاحاتی ایجاد کند. این امر به منزله یک قرص تلخ برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه است که تاکنون دو بار به بیرون سفر کرده تا رهبران لبنان را به توافق بر سر تشکیل یک دولت مهم ترغیب کند. به نظر می‌رسد که او به آن‌ها یک فرصت دیگر داده و همین امر موجب افزایش نارضایتی جنبش مردمی لبنان می‌شود.

این روزنامه در ادامه نوشت که با گذشت چهار ماه از این تحرک دیپلماسی ماکرون، همه امور به بن‌بست رسیده است. دو نخست‌وزیر متوالی برای تشکیل دولت جدید لبنان انتخاب شدند. پس از استعفای دولت «حسان دیاب» که هنوز ریاست دولت پیشبرد امور را برعهده دارد، «مصطفی ادیب» و «سعد الحریری» هر دو علنا طرح ابتکاری فرانسه را تایید کردند. اما نفر اول در کمتر از یک ماه از قدرت کنار رفت و دومی با وجود گذشت بیش از یک ماه از مامور شدن به تشکیل کابینه، هنوز دولتش را تشکیل نداده است.

بنا بر این گزارش، در حالی که هر روز بر میزان بحران اقتصادی و اجتماعی لبنان افزوده می‌شود، این کشور بار دیگر خود را اسیر برنامه‌های بین‌المللی مرتبط با پیامد‌های ژئوسیاسی انتخابات آمریکا می‌بیند. سفر‌های ماکرون به بیروت به تنهایی کافی نیست و فشار او به تنهایی، بدون حمایت آشکار آمریکا و تایید صریح ایران نمی‌تواند کاری پیش ببرد.

در پایان این یادداشت که ترجمه عربی آن در روزنامه «القدس العربی» منتشر شد، آمده است: به نظر می‌رسد که هفته‌های پایانی منتهی به مراسم تحلیف «جو بایدن»، به دلیل تداوم دولت «دونالد ترامپ» بر پیروی از سیاست فشار حداکثری علیه تهران، بسیار خطرناک باشد. بر این اساس، دریچه باز شده در لبنان برای فرانسه بسیار محدود است. هرچند که می‌تواند با مرور زمان با چراغ سبز روشن‌تری از سوی رئیس‌جمهور جدید آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. با این علم که پرونده لبنان یک بخش فرعی و ذیل پرونده ایران است و قطعا از اولویات او نیست.

تاکنون جزئیات دقیقی از ابتکار فرانسه در لبنان منتشر نشده است، اما بر اساس کلیات منتشر شده در رسانه‌ها، این طرح بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک‌های بشر دوستانه به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا، بازسازی زیرساخت‌ها به دنبال انفجار ۴ اگوست در بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان تاکید دارد.

این طرح همچنین خواستار پیشرفت در مذاکرات صندوق بین‌المللی پول و نظارت سازمان ملل بر کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی به لبنان و تحقیقات مستقل درباره علت انفجار در بیروت است.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس،تاریخ انتشار:12آذر1399،کدخبر:3990912000110،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
فرانسوی ها با اوردن سعد حریری میخواستن مثلا اوضاع رو بهبود بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
سارکوزی هم در دوره مدیریت خودش بر فرانسه در زمینه لبنان تلاش های نافرجامی داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
فرسانه همون بهتر که بتونه اوضاع رو درون کشور خودش راست و ریس کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین