پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۱۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
برجیان با اشاره به دسترسی مشکل معلولان به کتاب و کتابخانه‌ها بیان کرد: نهادهای ذی‌ربط ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی باید برای دسترسی آسان معلولان به کتاب اقدامات مشترکی را صورت بدهد.
شعار سال: منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران درباره مناسب‌سازی کتابخانه‌های سراسر کشور برای رفت‌و‌آمد معلولان و دسترسی به منابع اطلاعاتی گفت: بیشتر کتابخانه‌های محلی و بزرگ کشور که معلولان به آن‌ها مراجعه می‌کنند، با مشکلاتی، چون نامناسب‌سازی ورودی ساختمان‌ها، نبود آسانسور، چیدمان نامناسب محیط داخلی کتابخانه مواجه هستند. صرفا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که مناسب‌سازی‌های لازم برای حضور معلولان را انجام داده است.
 
وی افزود: در شرایطی به‌سر می‌بریم که مراجعه به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کتابخوانی جای کتابخوانی را گرفته است و مردم کمتر برای مطالعه و کتابخوانی فرصت می‌گذارند؛ معلولان نیز از این شرایط مستثنی نیستند. دسترسی معلولان به کتاب کمتر از دیگر اقشار جامعه است؛ چراکه با گرانی همه کالا‌ها، قیمت کتاب نیز افزایش پیدا کرده و دسترسی به کتاب و کتابخانه‌ها نیز برای معلولان سخت است.
 
برجیان ادامه داد: بیشتر مسئولان جامعه از امر مناسب‌سازی اطلاعی ندارند که چه‌اندازه بر روحیه جامعه اثرگذار است و اگر فرآیند مناسب‌سازی اتفاق بیفتد، بسیاری از مسائل به پیوست آن اجرایی خواهد شد. وقتی این آموزش و اطلاعات در سطح مدیران وجود نداشته‌باشد، مساله توجه به نیاز معلولان اهمیت خود را از دست می‌دهد و توجه کمتری به آن می‌شود.
 
مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران، درباره توجه قوانین شهری به نیاز معلولان و توجه به مناسب‌سازی فعالیت‌ها و اقدامات شهری بیان کرد: قانون‌هایی که دستگاه‌های اجرایی را برای مناسب‌سازی در سطح کشور ملزم می‌کند، کم نداریم؛ از اماکن عمومی تا بسیاری از نهاد‌های خصوصی، اما مشکل اصلی ناآگاهی مدیران و مسئولان و بی‌توجهی آحاد جامعه به این فرآیند است.
 
وی افزود: اگر شرایط امکان حضور معلولان در جامعه را داشته‌باشیم، آن‌ وقت امر مناسب‌سازی به‌خوبی اتفاق می‌افتد؛ اما وقتی شرایط حضور ممکن نیست، این دوستان نمی‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند، تا احقاق حق انجام شود.
 
مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران درباره فعالیت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران برای مناسب‌سازی فعالیت‌ها برای معلولان عنوان کرد: شهرداری اقدامات خوبی را برای دسترسی معلولان به کتابخانه‌ها درحال انجام دارد، اما به‌دلیل گستردگی این کار و نامناسب‌سازی فعالیت‌ها این کار کمی سخت بوده و نیازمند عزم ملی است.
 
برجیان با اشاره به اقدام انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران، برای دسترسی معلولان به کتاب و کتابخوانی در شرایط کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها عنوان کرد: انجمن بنابر توانایی خود و کتابخانه کوچکی که در اختیار دارد، کتاب‌ها و منابع مورد نظر معلولان را از طریق پست، به در منزل علاقه‌مندان ارسال می‌کند و پس از مطالعه، پست، کتاب را دوباره به کتابخانه باز می‌گرداند؛ البته فعالیت انجمن، بسیار محدود است و امیدواریم که نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برای دسترسی آسان معلولان به کتاب دست به چنین اقدامی بزند چراکه در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، این اقدام بسیار موثر خواهد بود.
 
وی با اشاره به یکی از اقدامات موثر در دسترسی آسان معلولان به کتاب و کتابخوانی گفت: اگر بتوان طی اقدام مشترکی میان نهاد‌های ذی‌ربط و سازمان پست، ارسال کتاب به معلولان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی آسان و دسترس‌پذیر صورت بگیرد، استقبال بسیاری از این امر خواهد شد و شاهد گسترش و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در جامعه و میان معلولان خواهیم بود. وقتی سطح فرهنگ جامعه بالا برود، مشکلاتی که حال حاضر و به‌ویژه در شرایط کرونا به‌دلیل بی‌اطلاعی و بی‌فرهنگی برخی با آن مواجهیم، دیگر اتفاق نخواهد افتاد.
 
مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران بیان کرد: براساس قانون، جامعه و توجه به نیاز‌های معلولان، باید امر مناسب‌سازی برای فعالیت معلولان در جامعه، به‌ویژه فعالیت‌های فرهنگی و دسترسی به کتاب، اتفاق بیفتد؛ چراکه امر قانونی و اجباری است تا معلولان و ازجمله سالمندان بتوانند به همه منابع و امکانات موجود دسترسی پیدا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۹۹۳۷۹، ibna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
یک موسسه یا یک ارگان باید در ایران وجود داشته باشد به طور کل امور مربوطه به معلولین رو مسئول بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین