پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۲۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
به رغم همه وعده‌ها برای میلگرد ۸ و ۹ هزار تومانی، در شیوه نامه جدید هم کاهش قیمت این چنینی به نظر نمی‌رسد چراکه افزایش نرخ‌های جهانی امکان این اتفاق را نمی‌دهد. ماحصل کشف نرخ این هفته شمش فولادی، تغییر وضعیت سریع در بازار  و افزایش حدود ۴۰۰ تومانی در میانگین قیمت میلگرد بود.

شعار سال: آنچه در روند بازار روز گذشته مشهود بود کاهش فاصله محصولات بازار و محصولات ارائه شده در بورس و رفع حباب منفی ایجاد شده در قیمت ها در دو هفته گذشته (به دلائل مختلف از جمله کاهش انتظارات تورمی، سرما و شیوه نامه مبهم فولادی، تعطیلات کرونایی و...) است، به عبارتی بازار داخلی در حال تطبیق خود با قیمت های جدید جهانی است و پس از دو هفته بلاتکلیفی راه خود را یافته است به علاوه عوامل روانی و تحریک قیمت دلار به دلیل مصوبه روز گذشته مجلس هم از محرک های روانی بازار‌ بود. حالا با نگاهی به آینده و افق قیمت های پیش رو به نظر می رسد در هفته های آتی شمش فولادی در کانال ۱۰هزار تومان و میلگرد در کانال ۱۱هزار تومان باشد. حالا مصرف کننده می بایست خود را با قیمت های جدید وفق دهد.
به رغم همه وعده ها برای میلگرد ۸ و ۹ هزار تومانی، در شیوه نامه جدید هم کاهش قیمت این چنینی به نظر نمی رسد چراکه افزایش نرخ های جهانی امکان این اتفاق را نمی دهد. ماحصل کشف نرخ این هفته شمش فولادی، تغییر وضعیت سریع در بازار  و افزایش حدود ۴۰۰ تومانی در میانگین قیمت میلگرد بود. با نرخ شمش ۹۷۰۰ تومانی در روز گذشته که اختلاف جدی با نرخ موجود بازار داشت به نظر می رسید بازار امروز با چند مشکل جدی مواجه خواهد شد. اول احتمال عدم فروش این محصول با نرخ جدید که تقریبا زیاد است. دوم احتمال عدم پذیرش این نرخ پایه توسط بورس کالا به علت غیر رقابتی بودن و سوم احتمال کاهش نرخ پایه در هفته های بعد به علت عدم وجود مشتری و در آخر افزایش مجوزها و ثبت قرداد های صادراتی شمش سازان دولتی با توجه به عدم فروش محصولات در بازار داخل و ایجاد خلا در بازار داخلی در ماههای آینده و انفجار قیمتی پس از دوران رکود. همه اینها ماحصل اصرار بر اجرای شیوه نامه جدیدی است که قبل از آسیب شناسی و ایجاد زیر ساخت مناسب بر اجرای آن اصرار می شود. با توجه به شرایط فعلی بازارهای جهانی به نظر می رسد این اختلاف ظرف هفته های آینده پر شود و سمت مصرف با یک تاخیر فاز یک الی دو هفته ای خود را با قیمت های بورس تطبیق دهد. هرچند که طبق خروجی جلسات فولادی ها اعلام شد اصلاح شیوه نامه جدید در دست اقدام قرار خواهد گرفت، ظاهرا قرار است به جای نرخ آخرین هفته ماه میلادی قبل  نرخ های CIS به صورت هفتگی استخراج شوند و ملاک عمل واقع شوند که فاصله بازار صادراتی و داخلی را کم خواهد کرد. هم‌چنین قرار است نگرانی های القایی ها از شیوه نامه جدید بر طرف شود. یک احتمال هم‌ وجود دارد که تعهد به تامین آهن اسفنجی این رسته از طریق بورس توسط وزارت صمت باشد و اعمال برخی معافیت ها عرضه در بورس برای این گروه لحاظ گردد.
تاکید ضمنی دکتر نهاوندیان بر صادرات محور بودن بازار فولاد و رفع ایرادات ضد صادراتی این طرح نیز جای امید برای صادرات را بیشتر کرده است بعلاوه اینکه ماندن کف قیمت های داخلی بین ۷۵ تا ۸۰ درصد نرخ CIS با مجاز بودن رقابت است که نوعی گارانتی برای کف قیمت محسوب می شود. بنا شد ایرادات این شیوه نامه طی مهلت یک هفته ای با همکاری انجمن فولاد وزارت صمت و دیگر مسئولین شناسایی و در مورد اصلاح آن تصمیم گیری شود.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی معدن نامه، تاریخ انتشار: 13 آذر 1399، کد خبر: -، madanname.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
بازار داخلی در ایران به هیچ عنوان نتونسته اوضاع رو به سامانی داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین