پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۸۵۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
حدود یک ماه از ابلاغ تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی توسط معاون اقتصادی رییس جمهوری به وزیران اقتصاد و صنعت تحت عنوان «شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» سپری شده، اما اجرای آن به اعتقاد صاحب نظران ضمانتی بدنبال نداشته است.
شعار سال: دولت و مجلس در اظهار نظرهای منتشر شده، تدوین شیوه نامه را راهکاری موثر برای به نظم درآوردن بازار فولاد می دانند و در این زمینه تاکید دارند.

وزیر صنعت: تمام محصولات فولادی در بورس
علیرضا رزم حسینی در ارتباط با شیوه نامه یاد شده گفته بود، بر اساس شیوه نامه ابلاغی ستاد اقتصادی دولت، تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند و از مازاد آن صادرات انجام شود.

وزیر صنعت تصریح کرد: هدف از ابلاغ این شیوه نامه تقویت تولید بوده تا عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا به شکل شفاف دنبال شود و استفاده از این روش و شیوه نامه باعث تعادل قیمت‌ها خواهد شد و عرضه محصولات فولادی در بورس خللی در صادرات ایجاد نمی‌کند

وی خاطرنشان کرد: برابر سند فولادی کشور با تعامل تشکلهای بخش خصوصی، سهمیه بندی ها انجام شده و هیچ محدودیتی در صادرات وجود ندارد و با این روش صادرات هم می‌تواند به مورد اجرا درآید.

مجلس و شیوه نامه فولاد
جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آذر ماه ضمن اعلام حمایت از تصمیم دولت برای ساماندهی بازار فولاد تاکید کردند که طرح مجلس شورای اسلامی در زمینه فولاد در حقیقت پشتیبانی قانونی از اقدام دولت خواهد شد.

عزت الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون تخصصی در محل خانه ملت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعامل مثبتی دارد و امید می‌رود که ماحصل این تعامل و هم‌افزایی گره گشایی از مشکلات مردم باشد.

مهدی طاهری از اعضای کمیسیون مزبور افزود: تصویب شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد در دولت، اقدام قابل تقدیری بود که مورد حمایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است و اعتقاد داریم هجمه ها علیه وزیر صنعت در رابطه با جلوگیری از نتیجه بخش بودن اجرای این شیوه نامه است.

وی توضیح داد: تدوین طرح ساماندهی بازار فولاد در مجلس شورای اسلامی به موازات شیوه نامه مصوب دولت انجام گرفته است و با این کار به دنبال پشتیبانی قانونی از اقدام وزارت صنعت در این زمینه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رقابتی شدن بازار فولاد و ایجاد شفافیت دو ویژگی مهم شیوه نامه مصوب دولت برای ساماندهی بازار فولاد است که به صورت همه جانبه مورد حمایت مجلس است.

رضا تقی پوردیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: شیوه نامه اجرایی دولت برای ساماندهی بازار فولاد اتفاق مثبتی بود و مجلس از این اقدام حمایت می کند.

وی توضیح داد: قیمت فولاد باید منطقی شود و انتظار می رود با اجرای شیوه نامه اجرایی مصوب، زمینه تحقق این مهم فراهم شود.

انجمن نوردکاران فولادی و نقادی شیوه نامه
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران به خبرنگاران توضیح داد: کلیات شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد مورد تایید این انجمن قرار داردو در واقع ۸۰ درصد مورد موافقت اعضای انجمن است، ضمن اینکه روح شیوه نامه مبارزه با رانت خواری است، اما در عمل اجرا نشد.

وی تصریح کرد: شیوه نامه برابر دستورالعمل های وزارت صنعت تدوین شده،اما شکل اجرایی به خود نگرفته، چنانچه شیوه نامه به درستی اجرا شود، به تعادل قیمت فولاد در بازار کمک می کند.

سید احمد رضوی نیک خاطرنشان کرد: نوردکاران پیشنهاد کرده اند، قیمت ها به شکل ریالی و براساس قیمت تمام شده و برابر قانون با در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دیگر نهادهای ذیربط باشد.

وی توضیح داد: براساس گزارش های گمرک جمهوری اسلامی ایران، بورس کالا و سازمان ایمیدرو میزان شمش تولیدی فولاد سازان هشت ماهه امسال به رقم ۱۸ میلیون و ۲۴۲ هزار تن و از سقف تعهد عرضه در بورس کالا به میزان پنج میلیون و ۴۴۰ هزار تن به میزان دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۶۹۳ تن برابر با ۵۰درصد تعهد خود را آنها عمل کردند.

رضوی نیک افزود: نوردکاران در هشت ماهه منتهی به آبان بالغ بر پنج میلیون و ۸۲۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن تولید کردند و از سقف تعهد عرضه در بورس به میزان یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۶ تن به میزان دو میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۸ تن در بورس ارایه محصول داشتند که در واقع ۱۶۳ درصد به تعهد خود عمل کردند.

قیمت ها در بورس کاهشی نشد
نایب رییس انجمن نوردکاران فولادی هم خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: برخلاف پیش بینی ها با اجرای شیوه نامه فولاد قیمت ها در بورس کالا با کاهش روبرو نشد و در معاملات آذرماه با اجرای شیوه نامه فولاد، شاهد رشد قیمت پایه شمش بودیم.

به گفته سید علی محمد ابویی هفته دوم آذرماه قیمت های معاملات از نرخ های پایه نیز کاهش یافته و تا یک درصد کاهش را نشان می داد، اما پس از نشستی که در ارتباط با شیوه نامه با فعالان این حوزه برگزار و مقرر شد که قیمت های داخلی برمبنای ۸۰ درصد قیمت های کشورهای مشترک المنافع ( سی آی اس ) باشد، قیمت ها روند صعودی به خود گرفت.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای متال بولتن (که اسپانسرهای فولادی دارند و خواسته هایشان اثرگذار است) قیمت فولاد در بازارهای جهانی با رشد همراه شد.

ابویی تاکید کرد: دولت (وزارت صنعت) چنانچه اختیار امور را در دست گیرد، قیمت ها در زنجیره فولاد شکل شناور پیدا نمی کند و متعادل می شود و مصرف کننده نهایی از آن بهره می برد.
 
صادرات بیش از ۲۰ درصد شمش فولادی
رضوی نیک گفت: بررسی آمار عملکرد فولاد سازان در زمینه صادرات شمش فولادی گویای آن است که از مجموع ۱۸ میلیون و ۲۴۲ هزار تن شمش تولید شده در هشت ماهه ۹۹ بالغ بر سه میلیون و ۷۸۷ هزار تن صادر شده که بیش از ۲۰ درصد تولید را نشان می دهد.

وی خاطرنشان ساخت: نوردکاران در دوره مورد بررسی از پنج میلیون و ۸۲۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن تولیدی به میزان یک میلیون و ۱۰۳ هزار تن صادرات داشتند که ۱۸.۹ درصد تولید را نشان می دهد.

وی پیرامون رشد قیمت شمش هم توضیح داد: کاهش حجم عرضه شمش با وجود اجرای شیوه نامه منجر به رقابت و رشد قیمت شد و از سوی دیگر قیمت فولاد کشورهای سی ای اس افزایش داشته و در هفته های آتی در داخل کشور هم افزایشی خواهد شد و بنابراین تقاضا برای فولاد افزایش یافته است.

کارگروهی بر قیمت گذاری بورس کالا نظارت کند
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی معتقد است: کارگروه تخصصی در قالب شیوه نامه فولاد ناظر بر عملکرد عرضه وتقاضا و نحوه قیمت گذاری خصوصی بر بورس کالا باشد.

کریم رحیمی توضیح داد: امروز با توجه به تحریم های گسترده علیه کشورمان، به ویژه صنعت فولاد که از توان داخلی و مواد اولیه به قیمت حداکثر نصف قیمت های معادل جهانی استفاده می کند، وابسته شدن به قیمت کالاهای تولید داخل کشور به نرخ ارز و معیار گذاری نرخ های متال بولتن (اسپانسرهای آن فولاد سازند) و نیز القا سازی قیمت دلاری بر محصولات ریالی تولید داخلی به نوعی انتقال ارزش افزوده به خارج از کشور به حساب می آید و زیان صنایع داخلی را موجب می شود.

وی خواسته دیگر نوردکاران را اینگونه مطرح ساخت که میانگین قیمت یک ماه گذشته میلادی مبنا و مورد استفاده قرار گیرد، درحالی که در شیوه نامه یک هفته ذکر شده و کارگروهی هم ناظر بر قیمت گذاری و عرضه و تقاضا باشد.

رحیمی افزود: علاوه براینکه در تعیین حداقل عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به میزان ۲۲ هزار کیلو گرم تعیین شده، حداقل عرضه محصولات مقاطع طویل نیز به میزان ۴۴ هزار کیلوگرم تعیین شود که این امر بدلیل هزینه های سنگین حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد.

اجرای شیوه نامه به نفع زنجیره فولاد
همچنین مصطفی عبداللهی عضو دیگر هیات مدیره انجمن نوردکاران با بیان اینکه اجرای دقیق شیوه نامه فولاد به نفع زنجیره فولاد است، گفت: عرضه در بورس کالا معادل ۹۰ درصد تولید در نظر گرفته شود و اکنون در صنایع نورد گرم ورق، روند تولید تفاوت چندانی بین تولید ورق و میلگرد فولادی وجود ندارد، بنابراین تلفات تولید میلگرد با ورق به شکل یکسان مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: وارد نشدن کالای فاقد کیفیت و استاندارد در عرضه های بورس کالا اکنون مورد تاکید اعضای این انجمن است، زیرا باید همه مواد اولیه کد استاندارد ملی و جهانی داشته باشند.

زمان عرضه محصولات نهایی فولادی
موضوع زمان عرضه محصولات نهایی فولادی نیز مورد توجه عضو دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن مزبور بود که گفت: زمان عرضه محصولات نهایی یک هفته بعد از تحویل مواد اولیه تعیین شود.

کریم سلیمی خاطرنشان ساخت: موضوع ناکافی بودن سرمایه در گردش واحد های کوچک و زود بازده در رسته نورد و گستردگی این واحد ها در سطح کشور، شرایط عرضه و تحویل براساس زمان خریداری و مواد اولیه، همانند عرضه فولاد سازان، شرایط تضامین برای همه عرضه کنندگان در بورس کالا باید یکسان و یکنواخت باشد.

وی توضیح داد: زمان عرضه محصول نهایی باید موکول به تحویل مواد اولیه و حداقل یک هفته بعد از آن تعیین شود و اضافه کرد، عرضه محصولات فولادی به جای یک روز در هفته، حداقل سه نوبت در هفته انجام شود.

آمارهای معاملات بورس کالا نشان می دهد در هفته نخست آذر قیمت پایه شمش فولادی هر کیلو گرم ۸۹ هزار و ۲۸۵ ریال بوده و در هفته آخر به ۹۶ هزار و ۸۵۶ ریال رسید، ضمن اینکه میزان عرضه نیز از ۱۷۲ هزار و ۲۷۸ تن در هفته ابتدایی آذر به ۹۹ هزار و ۶۵ تن در هفته پایانی رسید.

علاوه براین معاملات میلگرد هم در هفته نخست آذر برپایه هرکیلو گرم ۹۵ هزار و ۹۷۱ ریال بود و در هفته آخر به ۱۰۰ هزار و ۳۵۴ ریال رسید، میزان عرضه نیز به ترتیب ۱۲۹ هزار و ۳۱۶ تن و ۸۶ هزار تن ثبت شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی می متالز، تاریخ انتشار: 10 دی 1399، کد خبر: 151579،  www.me-metals.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
بازار فولاد هم خیلی وقته نتونسته اوضاع خوبی رو به خودش ببینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
بازار فولاد اونقدی بهم ریخته هست که حد نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
بازار فولاد در ایران مدت هاست که داره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین