پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۳۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
امروز چهاردهم آذر سالروز کوچ ابدی علی حاتمی است. فیلمساز شاعرانه‌های سینمای ایران که تصویری واقعی از فرهنگ ایران را به نمایش گذاشت.
شعار سال: ۱۴ آذر ۱۳۷۵ علی حاتمی فیلمساز مطرح سینمای ایران چشم از جهان فروبست.
 
حاتمی کار هنری خود را با نویسندگی در تئاتر آغاز کرد و نمایشنامه‌های «ساتن»، «قصه‌ی حریر»، «ماهیگیر»، «حسن کچل»، «چهل گیس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت.
 
اولین تجربه سینمایی حاتمی، فیلم حسن کچل (۱۳۴۹) بود.
 
پس از موفقیت حسن کچل، حاتمی از تئاتر فاصله گرفت و توانایی‌های خود را معطوف به سینما کرد. او بلافاصله بعد از حسن کچل فیلم طوقی (۱۳۴۹) را ساخت.
 
فیلم بعدی حاتمی با نام بابا شمل (۱۳۵۰)، بازگشتی بود به سینمای ریتمیک و موزیکال مورد علاقه حاتمی.
 
وی در سال ۱۳۵۱ فیلم‌ساز پرکاری بود و سه فیلم در کارنامه خود ثبت کرد، فیلم‌های قلندر، ستارخان و خواستگار.
 
حاتمی سپس به تلویزیون رفت و دو سریال داستان‌های مولوی (۱۳۵۲) و سلطان صاحبقران (۱۳۵۴) را ساخت.
 
در سال ۱۳۵۶ با پنج سال فاصله، حاتمی فیلم سوته‌دلان را ساخت. پس از اتمام سوته‌دلان حاتمی مشغول نوشتن فیلمنامه‌ی سریال هزاردستان شد که ابتدا «جاده ابریشم» نام داشت.
 
ساخت این سریال در سال ۱۳۵۸ کلید خورد و هشت سال طول کشید تا سرانجام «هزاردستان» به آنتن تلویزیون برسد. علی حاتمی برای تولید این سریال دست به ساخت تهران قدیم زد و حاصل کار او با نام شهرک سینمایی غزالی برای تلویزیون و سینمای ایران باقی ماند.
 
حاجی واشینگتن نخستین فیلم حاتمی بعد از انقلاب اسلامی بود. در سال ۱۳۶۲ حاتمی، کمال‌الملک، فیلمی بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطه‌اش با شاه و دربار قاجار، را ساخت.
 
پس از ساخت جعفرخان از فرنگ برگشته بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام از حسن مقدم، حاتمی در سال ۱۳۶۸ فیلم مادر را ساخت که ماجرای روزهای پایانی مادری پیر است که در خانه سالمندان به سر می‌برد. فیلم بعدی حاتمی، دلشدگان بود که در سال ۱۳۷۰ ساخت.
 
حاتمی که از سال‌های اولیه دهه هفتاد، مطالعه و تحقیق درباره‌ی زندگی جهان‌پهلوان تختی را آغاز کرده بود، بعد از پشت سر گذاشتن دشواری‌هایی سرانجام در سال ۱۳۷۵، ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را آغاز کرد.
 
متأسفانه پس از آنکه تنها بخش‌هایی از فیلم را فیلم‌برداری کرده بود بیماری سرطان به سراغش آمد و در بیمارستان بستری شد و مجبور شد پروژه‌اش را نیمه‌کاره رها کند. بهروز افخمی پس از درگذشت علی حاتمی ادامه پروژه را به عهده گرفت.
 
موزه سینما عکسی را برای اولین بار منتشر کرد که لیلا حاتمی در اختیار موزه قرار داده بود. این عکس در سال ۱۳۵۶ برداشته شده است.


همچنین فیلمی از مراحل خاکسپاری علی حاتمی توسط موزه سینما منتشر شده است که در ادامه می‌بینید.
 
تعداد بازدید : 4

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا، تاریخ انتشار: 14  آذر  1399  ، کدخبر: 1005458، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
علي حاتمي براي هميشه تو ذهن مردم ميمونه هم خودشون هم اثار بي نهايت زيباشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
ايشون چند ماه قبل از اينكه من به دنيا بيام از دنيا رفتن اما من ايشون و بازي شون رو به شدت دوست دارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین