شعار سال: این روزها تورم بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر گذاشته است. هر روز ارزش پول پایینتر میآید و در مقابل آن قیمت اغلب کالاها چه ضروری و چــه غیرضروری چندین برابر میشود. شاید در روزهای پرتلاطم بازار ارز و سکه بسیاری خودمان را دلداری میدادیم که ایرادی ندارد ما که طلا و سکه نمیخواهیم، ارز هم به کارمان نمیآید هرچند ته ذهنمان میدانستیم که اثرش کم کم بر زندگی مان آشکار خواهد شد. کم کم دامنه نوسان و گرانی به بازار موبایل، لوازم خانگی، مسکن، دارو و کمی بعد به مواد خوراکی نیز رسید. هم اکنون تورم و گرانی از جیب مردم فرسنگها جلوتر زده بود و با دیدن قیمتها روزی چندبار این جمله را یا میگوییم یا میشنویم که بیچاره آنکه میخواهد جهیزیه بگیرد، بیچاره آنکه میخواهد عروسی کند، بیچاره آنکه بیمار دارد، بیچاره آنکه خانه ندارد و …؛ اما حالا گرانیها حالا به بازار کودک و نوزاد رسیده و این بازار حتی افزایش دو برابری قیمت را هم به خود دیده است و حال سایه کمبود آن بر بازار افتاده است، کمبودی که از کاهش تولید ناشی نشده و به احتکار و سوداگری در بازار مربوط میشود. بنابر گفته فعالان بازار پوشکهایی که در بازار کمیاب شده، محصولی که پیدا میشود، اما نه با قیمت مصوب و این به معنای سودجویی عدهای در این حوزه است. محصولی ضروری و پر مصرف که دستیابی به آن برای مردم مشکل ساز شده است. اگر چه فعالان حوزه تولید این کمبودها را نپذیرفتند و دلیل آن را سوداگری عدهای خاص در این حوزه میدانند.
آن چه طی یک ماه گذشته بر قیمت پوشک گذشت
پس از این اتفاقات شاهد برگزاری جلسات و موج وعدههای مسئولان وزارت صنعت از وزیر صنعت گرفته تا مدیران نساجی و صنایع سلولزی این وزارتخانه برای مدیریت تولید و کاهش قیمتها بودیم، به طوری که رزم حسینی، وزیر صنعت در جلسهای با حضور فعالان صنعت سلولزی، مسئولان دفتر معاونت امور صنایع وزارت صنعت و مدیران ستاد تنظیم بازار به پیگیری موضوع قیمتگذاری پوشک پرداخت. در عین حال آن زمان افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت با بیان اینکه همه مواد اولیه تولید پوشک از گمرکات ترخیص و در چرخه تولید قرار گرفته است، به فارس گفته بود که هیچ کمبودی در بازار پوشک وجود ندارد. حال با گذشت یک ماه از این وعدهها نه تنها قیمت پوشک کاهش نیافته، بلکه شاهد ورود پوشکهای احتکار شده به بازار و عرضه با نرخهای جدید هستیم، به طوری که تاریخ تولید و قیمت درج شده بر روی این پوشکها مربوط به ماههای قبل است، اما با قیمت جدید (تقریباً ٢ برابر) به مشتریان عرضه میشوند. به عنوان مثال یک بسته پوشک ٢۴ عددی سایز ۶ با تاریخ تولید تیرماه و قیمت ٧٢ هزار تومان حالا با نرخ ۱٢۰ تا ۱٣٢ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود. در عین حال پوشکهای تولیدی فعلی نیز با همان نرخهای بالای یک ماه پیش عرضه میشوند و وعدههای مسئولان برای مدیریت قیمت و بازار عملی نشده است. ظاهرا اعتراضات مردم، رسانهها و مقام معظم رهبری تنها منجر به بهبود شرایط ترخیص و تأمین مواد اولیه تولید پوشک شده، اما در خروجی موضوع اتفاقی رخ نداده و این کالا همچنان با نرخهای بالای قبلی عرضه میشود. به این ترتیب مشکل واردات مواد اولیه برطرف شد، اما مشکل مردم و گرانی قیمت هنوز برطرف نشده است.
دلایل افزایش قیمت
اما یکی از دلایلی که در این مواقع درباره افزایش قیمت اقلام اساسی اعلام میشود بالا بودن نرخ مواد اولیه است. یکی از این مواد، پودر جاذب است که در لایه میانی پوشک استفاده میشود؛ مانند سوپرجاذبهایی که در تهیه پوشک بچه مورد استفاده قرار میگیرد و اتفاقا دلیل افزایش قیمت پوشک نیز ناشی از افزایش قیمت مشتقات پروپیلن مثل سوپرجاذبها است. در تولید پوشک نوعی افزودنی، مورد نیاز صنایع تولیدکننده است که این افزودنی جاذب رطوبت بوده و هم اکنون نیاز کشور به این افزودنی از طریق واردات تأمین میشود.
از طرفی طبق گزارش فارس، واردات این افزودنی در ماههای اخیر بسیار سخت شده و قیمت این ماده افزایش یافته است. در نتیجه با افزایش قیمت افزودنی اکسید کلسیم، قیمت سوپرجاذبها یا SAP افزایش مییابد و در نهایت قیمت پوشک نیز به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان گفته میشود که امکان تولید این ماده افزودنی که هم اکنون از خارج از کشور وارد میشود، وجود دارد، ولی متأسفانه سیاستگذاریها به گونهای نبوده که پتروشیمیها به سمت تولید این ماده افزودنی حرکت کنند. تکنولوژی تولید این ماده خیلی هم پیچیده نیست و اگر انگیزه لازم ایجاد شود، پتروشیمیها میتوانند برای تولید آن اقدام کنند.
قیمت یک میلیونی پوشک هر کودک در یک ماه
شیب رشد قیمت پوشک طی یکی، دو سال اخیر آنقدر تند بوده که به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری خانوادهها مجبور به گرفتن زودهنگام پوشک از کودکانشان شدهاند. به گفته روانشناسان، این موضوع میتواند آثار روانی منفی قابل ملاحظهای بر کودکان داشته باشد. در عین حال، بالارفتن هزینه بچه داری از ابتدای تولد نوزاد، عاملی برای کاهش انگیزه زوجها به فرزندآوری محسوب شده و بر نرخ جمعیت اثرگذار است. از همین رو شاید بتوان گفت نظارت بر عملکرد و قیمت گذاری کارخانههای تولیدکننده پوشک اهمیتی کمتر از کنترل بازار کالاهای اساسی ندارد. قیمت بالای پوشک کودک ماهانه هزینه بالایی را به خانوارهای دارای کودک زیر ٣ سال تحمیل کرده است. به عنوان مثال قیمت درج شده بر روی یک بسته ٢۴ عددی پوشک سایز ۶ کودک ۱٣٢ هزار تومان است و به عبارتی خانوارها بابت هر عدد پوشک حدود ۵۵۰۰ تومان هزینه میکنند. اگر هر کودک به طور متوسط روزانه ۵ تا ۶ عدد پوشک مصرف کند، هزینه خرید روزانه پوشک خانوار دارای یک فرزند زیر ٣ سال ماهانه ٨٢۵ هزار تا یک میلیون تومان میشود. از طرفی باید گفت که این گرانی با توجه به سیاست گذاری و تاکید مسئولان بر لزوم رشد جمعیت کشور منافات دارد!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اینترنتی فراز، تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: -، www.faraz.ir