پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۱۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
این بار گرانی بازار پوشک بچه را هدف قرار داده و باعث شده برخی برند‌ها کمیاب یا نایاب شوند.
شعار سال: گرانی مفهومی است که این روز‌ها گوش بسیاری از ما به آن عادت کرده و به نوعی این موضوع برای همه گرچه سخت، اما عادی شده است، این بار گرانی حول محور خانواری می‌چرخد که صاحب نوزاد هستند، بررسی‌ها از بازار پوشک بچه نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش قیمت تمامی برند‌های پوشک بچه برخی در بازار نایاب یا کمیاب شده اند.

حالا سوال اینجاست کشوری که ۷ تا ۱۱ درصد از منابع و ذخایر طبیعی (مواد اولیه) جهان را در دل خود جای داده و به لحاظ نیروی کار ۳۳ میلیون نفر جوان دارد چرا در حوزه تولید جامعه مصرفی خود ناتوان مانده است؟

در ذیل این گزارش به بررسی چرایی گرانی پوشک بچه و عوامل لازم برای تولید می‌پردازیم.

قیمت پوشک بچه ۴۰ درصد افزایش یافت

افزایش قیمت و کمبود پوشک بچه اتفاق جدیدی نیست این موضوع در سال ۹۷ نیز در بازار محصولات سلولزی رخ داده بود، اتفاقی که ریشه در رسوب برخی مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی در گمرکات کشور داشت و اکنون طبق گفته تولیدکنندگان ریشه در افزایش قیمت مواد اولیه دارد.

فعال بازار پوشک بچه با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد ا ولیه تولید پوشک بچه وارداتی است، می‌گوید: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی باعث افزایش هزینه واردات و در نهایت هزینه تولید شده است، از اینرو افزایش محصول نهایی با نرخ بالایی به دست مصرف کننده می‌رسد و این فرآیند کاملا طبیعی است.

به گفته این فعال اقتصادی برخی تولیدکنندگان داخلی به علت تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در تجارت بین المللی و چالش‌های ایجاد شده در مرحله تامین ارز، در خرید و واردات مواد اولیه با مشکلات و موانعی روبرو شده اند بنابراین کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها ایجاد شده است.

نیما بصیری عضو هیئت مدیره انجمن سلولزی کشور در تشریح افزایش قیمت و کمبود پوشک بچه در بازار می‌گوید: تشدید تحریم‌ها باعث جلوگیری از واردات مواد اولیه پوشک بچه از کشور‌های آمریکا، کانادا و برزیل شده است و همین موضوع به کمبود و حتی نایاب شدن برخی برند‌های این کالا در بازار دامن زده است.

سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت علت گرانی و کمبود پوشک بچه در بازار را متاثر از واردات ۷۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدکننده اعلام کرد و گفت: نوسانات و افزایش نرخ ارز واردات مواد اولیه تولید پوشک بچه را تحت تاثیر قرار داده بود.

وی با بیان اینکه برای تنظیم و کنترل بازار برنامه ریزی‌هایی انجام شده است، افزود: مقرر شده است تا ترخیص مواد اولیه تولید پوشک به طور اعتباری از گمرکات انجام شود و بانک مرکزی تامین کننده ارز این موضوع باشد، بنابراین طی روز‌های آینده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک در بازار خواهیم بود.

هزینه روزانه پوشک بچه برای خانوار

با محاسبه هزینه روزانه پوشک بچه برای خانوار تک نوزاد در می‌یابیم که در صورت استفاده میانگین روزانه ۴ عدد پوشک از نوع ارزانترین آن، هزینه روزانه خانوار قیمتی در حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در صورت استفاده از گرانترین نوع پوشک هزینه روزانه خانوار قیمتی در حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود.

عوامل لازم برای تولید ملی

طبق نظر کارشناسان، ایران از جمله کشور‌هایی است که تمام ظرفیت‌های لازم برای تولید را در خود جای داده است، اولین لازمه تولید، جامعه مصرف است و کشور ما با ۸۵ میلیون نفر جمعیت برای هر تولیدکننده‌ای جامعه مصرفی بالقوه‌ای محسوب می‌شود.

وجود مرز‌های آبی و همسایگی با ۱۶ کشور، دیگر عاملی است که می‌تواند ظرفیت تولید داخلی را افرایش داده و محصولات ایرانی را راهی کشور‌های همسایه کند.

سومین عامل لازم برای افزایش تولید ملی نیروی کار است که کشور ما دارای ۳۳ میلیون نفر جوان است.

شرکت‌های دانش بنیان که در حال توسعه دانش و تکنولوژی و به کارگیری آن در امور مربوط به فعالیت خود هستند عامل دیگری برای تولید محسوب می‌شوند که این عامل نیز در ایران روز به روز در حال گسترش است.

پنجمین مورد لازم برای تولید س رمایه و نقدینگی است که ایران در این زمینه نیز حرف برای گفتن دارد (حجم کل نقدینگی کشور تا انتهای شهریور ۱۳۹۹ به رقم قم نقدینگی در پایان شهریور‌ماه به ۲۸۹۵،۹ هزار میلیارد تومان رسیده ا ست).

ذخایر و منابع طبیعی نیز به عنوان ششمین عامل لازم برای تولید در ایران به اندازه‌ای است که طبق گفته کارشناسان ۷ تا ۱۱ درصد ذخایر معدنی را در خود جای داده است؛ بنابراین ایران تمام شرایط لازم برای تولید را داراست، امری که اگر محقق شود تبعات آن در شفاف‌ترین و آشکارترین حالت منجر به کاهش بیکاری، سقوط قیمت‌ها و خلق قدرت در حوزه بین المللی خواهد شد.

دکتر عبدالملکی اقتصاددان و کارشناس اقتصاد مقاومتی در این باره می‌گوید: مشکل شکل نگرفتن تولید مربوط به عنصر کارآفرین است، ما در کشور ۴۰۰ هزار کارآفرین داریم که سخت‌ترین تحریم ها، مشکلات بانکی، قاچاق و ... نتوانسته است آن‌ها را تکان دهدف بنابراین کارآفرینان عنصر اصلی تولید ملی و افزایش ظرفیت آن هستند.

وی ادامه داد: برای شکستن طلسم تولید، نیازمند ۲ میلیون نفر کارآفرین هستیم.

سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت درباره داخلی سازی پوشک بچه می‌گوید: برای تولید داخلی پوشک بچه تمهیداتی در نظر گرفته شده که با اجرای آن‌ها مواد اولیه این کالا در داخل امکان تولید پیدا کرده و در نهایت با قطع وابستگی به واردات مواد لازم تولیدکنندگان پوشک بچه در این بخش به خودکفایی خواهیم رسید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آناپرس، تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: ana.press، ۵۲۹۹۸۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
شعار سال داره از جان مردم حرف ميزنه براي چي بايد گوشمون عادت كرده باشه به اين حرف ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین