پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۵۷۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
مصاحبه محمدباقر قالیباف بعنوان رئیس مجلس یازدهم حاوی نکات قابل تأملی بود. اما آنچه مدنظر است فرازی از صحبت ایشان در خصوص اراده مجلسیان برای اصلاح نظام مالیاتی بود که وی در پاسخ به سؤال مجری مثالی زد که نشان دهنده عمق بی اطلاعی یکی از سران سه قوه از فرآیند اخذ مالیات و تحولات سالیان اخیر در مکانیسم مالیات ستانی بود که با واکنش اعتراضی گسترده کارکنان سازمان امور مالیاتی مواجه شد.
شعار سال:به نظر نگارنده علت اصلي اين اتفاق تهي شدن واژه هاي علمي از مفاهيم واقعي آن در كشوراست! الصاق عناوين دكتر، مهندس، كارشناس و امثالهم به دنباله اسامي افراد به خودي خود اين اشخاص را واجد صلاحيت براي اظهارنظر در حوزه هاي تخصصي نمي كند! همانطوريكه در برهه اي سازمان امور مالياتي نيز بجاي واژه بامسماي مميز (به معني تمييز دهنده و تشخيص دهنده) از عنوان كارشناس ارشد مالياتي براي همه مميزها از جمله افراد داراي مدرك تحصيلي ديپلم استفاده كرد ! در حاليكه كارشناس ارشد از لحاظ علمي به دارندگان مدرك فوق ليسانس و از منظر حرفه اي به انگشت شمار دارندگان مدرك تخصصي در حددكترا در حوزه هاي تخصصي گفته مي شود!

لذا ريشه همه نابساماني ها را مي توان در اداره امور كشور توسط افراد غيرحرفه اي دانست . در مورد اخير نيز نگاه عوامانه به موضوع و ساده انگاري فرآيند پيچيده و طولاني اخذ ماليات و محدود كردن آن به توافق بين مؤدي و مأمورمالياتي و رد و بدل كردن رشوه براي تضييع حقوق دولت است. معلوم نيست نقش كميسيون تخصصي اقتصاد براي ارائه مشورت به رئيس مجلس در اين خصوص كجاست!

راهكار چيست؟!

در خصوص مطالب طرح شده از طرف رئيس مجلس دلجويي از كاركنان سازمان مالياتي از تريبون مجلس در اولين جلسه علني كار حداقلي براي جبران اتهام وارده به مأموران مالياتي است هرچند حق اعتراض و ارسال جوابيه  براي دولت از جانب معاونت حقوقي رئيس جمهور و يا وزير امور اقتصادي و دارايي براي دفاع از شأن كاركنان خويش محفوظ است.

و اما تا مادامي كه متخصصين واقعي نه دارندگان مدارك غيرواقعي علمي در رأس امور نباشند اميدي به اصلاح روندها نيست. نوسازي ساختار ماليات ستاني در كشور نيز صرفا با بكاربردن چند واژه انتزاعي از قبيل هوشمندسازي و امثالهم بدون آماده كردن زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري به مثابه آب در هاون كوبيدن است!

نظام مالياتي كنوني مانند لباس وصله و پينه داري است كه از دوردست رنگارنگ و چشم نواز ولي از نزديك نشانگر عمق فقرساختاري در اين حوزه است. لذا تا مادامي كه تحول راهبردي در راهبري نظام مالياتي  بوجود نيايد تغييرات به آمدن و رفتن مديران و خلق واژه هاي داراي تاريخ مصرف به دوران اين مديريت ها محدود خواهدشد.

احمد شريف

در همین رابطه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیامی منتشر نموده که در اینجا می خوانید؛
 
مدیران محترم جهادی

 قطعا مسئولیت پاسخگویی مناسب با بنده و وزیر محترم است.

از اظهار نظرات همه همکاران تشکر میکنم و شما با قوت و غیرت هر چه بیشتر دندانهایتان را بر هم بفشارید و جهاد مقدس تامین کارا و اثربخش منابع بودجه عمومی کشور و اجرای  تمام برنامه های سازمان و «راهبرد وصول با اصول » و هوشمند سازی نظام مالیاتی را با روحیه مضاعف ادامه دهید.

از اصول وصول با اصول تمرکز عالمانه و هوشمندانه هر چه بیشتر بر تراکنش های بانکی و مقابله با فرار مالیاتی است که باید با قوت بیشتر ادامه یابد تا......

فردا انشالله با همفکری وزیر محترم و مدبرانه و مجاهدانه و هوشمندانه جواب میدهیم و حرکت قوی و جهش سازمان امور مالیاتی در همه زمینه ها را دنبال می‌کنیم و.....

در اینجا می توانید قسمتی از ویدئوی گفتگوی رئیس مجلس را ببینید که در آن به مسئله تبانی ماموران مالیاتی با مودیان اشاره می کند.

تعداد بازدید : 73

 اگر به حافظه تاریخی خود مراجعه کنیم یا با یک جستجوی ساده در گوگل  به سادگی می توانیم الگویی از مدیریت جهادی ایشان را مشاهده کنیم.
 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
مالیات چی ها در ایران برای چی باید این همه مشکل داشته باشن؟ همش مشکل نظام مالیاتی ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
به نظر من اين همه هجمه به يك سازمان هم ذهن مردم رو بهم ميريزه هم اينكه اصلا اروم و قرار براشون باقي نميذاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
سازمان امور مالياتي تنها سازماني در ايران نيست كه بايد دستخوش تغييرات اساسي بشه
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
0
0
کسی که اینگونه اظهار نظر میکند و با آوردن یک کلمه «بعضی» ها تا بتواند بعداً توجیهی داشته باشد.
نشان از این دارد که خود اینکاره است حال یا رشوه گرفته یا بابت کارهای خلاف خود رشوه داده است.
و همه اینها نشأت گرفته از لقمه حرامی است که خورده.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین