پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از تعیین حریم، نصب اتاق نگهبانی و احداث موزه و جمع‌آوری نخاله‌ها در تپه‌ی ۷ هزار ساله‌ی مافین‌آباد خبر می‌دهد.
شعار سال: مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران در خصوص چرایی وضعیت تپه‌های اطراف تهران می‌گوید:اعتباراتی که در سالهای گذشته برای تپه‌های تاریخی و باستانی در نظر گرفته شده یا صفر بوده یا بسیار کم. آخرین اقدامات به ده سال پیش باز می‌گردد که تعدادی از تپه‌ها را میله‌گذاری کردند.تپه‌های باستانی در بیشتر استان‌ها نزدیک روستاها قرار گرفتند و تعداد نیروهای یگان حفاظت بسیار کم است، عامه مردم هم توجه زیادی به حفاظت و نگهداری تپه‌ها ندارند.

یکی از مشکلات دزدیده شدن تابلو یا فنس یا میله‌های نصب شده‌ی میراث فرهنگی در محوطه‌های تاریخی است. برای محوطه فرهنگیان امروز تابلو نصب کردیم و فردا دزدیده شد. تپه‌ی دیگری را شهرداری فنس‌کشی کرد و شبانه فنس‌ها را بردند. در کل اگرچه لوح ثبتی این تپه‌ها به فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده است اما پدیده آسیب زدن به تپه‌ها به جد در تمام ایران وجود دارد.

جستجوهای میراث باشی در خصوص تپه‌ی مافین‌آباد نشان می‌دهد که حدود ده سال پیش طرحی را درباره تپه مافین‌آباد به مسئول میراث شهرستان ارائه  و او با کارشناس استان این طرح را تایید می‌کنند. نتیجه جدول خیابان از کنار تپه باستانی برای جاده‌کشی رد می‌شود.ادیب‌زاده در این باره به میراث‌باشی توضیح می‌دهد:این جاده تپه را نبریده و با شن‌ریزی بالا آمده است و خوشبختانه لایه باستانی تخریب نشده است.من سه سال پیش برای نخستین بار از این تپه بازدید کردم و به خانم سیروس‌نیا معاون وقت میراث فرهنگی هم گزارش دادم. گزارش بایگانی نشان می‌داد که این طرح در آن زمان تایید شده و در کمیسیون ماده ۵ و کارگروه‌های مختلف بر اساس نقشه‌ای که میراث فرهنگی شهرستان تایید کرده پیش رفته بودند اما چون تاییدیه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را نداشت من به محض این که مسئول میراث فرهنگی استان شدم جلوی طرح را گرفتم و با مجری‌های طرح جلسه‌ای گذاشتیم و اعلام کردیم ما مجددا اینجا را نقشه‌برداری می‌کنیم.

در طرحی که شهرداری اسلامشهر ارائه کرده، قرار بود دامنه‌ی تپه تبدیل به پارک و فضای سبز شود. که ما در مکاتباتمان از شهرداری خواستیم کلیه نخاله‌های تپه را جمع‌آوری کنند و مجددا نقشه‌برداری شود. شرکت «آجر سپید» هم اعلام کرد که هزینه نقشه‌برداری مجدد را تقبل می‌کند. نقشه‌ی پیشین با نقشه‌ی کنونی متفاوت است.

درخصوص جدول‌کشی هم نمی‌توان کاری کرد چون قطعات زمین مقابل را پیش‌تر فروخته‌اند. ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که از شهرداری بخواهیم جدول‌کشی دو متر از تپه فاصله داشته باشد چون نمی‌شود جاده را بست.

دور تا دور تپه که از سه طرف جاده و یک طرف شهرک مسکونی است، بنابراین از طراح خواستیم آن سمتی که محوطه باز است با فاصله تعیین شده‌ی مناسب از تپه چمن‌کاری شود و یک اتاقک نگهبانی هم برای میراث فرهنگی بسازند.

طراح همچنین راغب بود که موزه‌ای در ساختمانی با فاصله معین ایجاد شود. که ما منتظر طرح محتوایی آن‌ها هستیم.

هم اکنون عرصه و حریم تپه مافین‌آباد با نقشه آخری که مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است حفاظت می‌شود. حریم را هم تا احد امکان زیاد گرفتیم. و نقشه عرصه و حریم و ضابطه حفاظتی آن را به شورای حرائم کشور ارائه کردیم و در نوبت تصویب است.

چاله‌های حفاری شده‌ی غیر مجاز هم متعلق به ده و حتی بیست سال پیش است. برخی پیش از کاوش‌های دکتر چایچی و برخی پس از آن رخ داده است.

به طور کلی درخصوص تپه‌ی مافین‌آباد آن بخشی که پیش‌تر تایید شده از عهده ما خارج است. تمام تلاش ما برای اصلاح وضع موجود است با حداکثر حریم و با ضابطه اختصاصی سختگیرانه. در این حد که گفتیم اگر آن دست خیابان کناری تپه هم خواستند خاکبرداری کنند حتما باید گمانه‌زنی باستان شناسی انجام شود.
 
مافین‌تپه عاقبت بخیر می‌شود؟

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته ازکانال میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
مگر اينكه ميراث فرهنگي با استفاده از اين مطالبه مردمي و عزم خودش اين مساله رو حل كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین