پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
اعلام برگزاری رزمایش نظامی از سوی عربستان سعودی در خلیج فارس و دریای عمان، با توجه به اهداف و نیات آل‌سعود از این رزمایش، واکنش نیروی دریایی سپاه را در پی داشت.
شعارسال:

اعلام برگزاری رزمایش نظامی از سوی عربستان سعودی در خلیج فارس و دریای عمان، با توجه به اهداف و نیات آل‌سعود از این رزمایش، واکنش نیروی دریایی سپاه را در پی داشت. نیروی دریایی سپاه با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت:

«به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان سعودی حضور دارند، ‌اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیر از آن اعلام می‌گردد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتاً این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم‌کردن امنیت پایدار خلیج فارس است. به همین لحاظ عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش اعلامی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمی‌باشد و به هیچ وجه به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایرانی عبور نکنید چرا که ما اعلام می‌داریم که این عبور به هیچ وجه مصداق عبور بی‌ضرر نمی‌باشد.»

در پایان این بیانیه با اشاره به اهداف مشکوک این عبورهای بی‌ضرر، نیروی دریایی سپاه اینچنین هشدار می‌دهد: «نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای تأمین امنیت پایدار خلیج فارس و تنگه هرمز در آمادگی کامل به‌سر می‌برند و با هر گونه حرکت، تلاش و اقدام برای بر هم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد.»

بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیانگر این واقعیت است که اهداف سعودی‌ها از این رزمایش نظامی، با توجه به شرایط منطقه، اهدافی فراتر از یک رزمایش عادی است. منطقه راهبردی غرب آسیا، در شرایط حساس و پرالتهابی قرار دارد، بحران سوریه به لحاظ میدانی وارد مرحله سرنوشت‌ساز شده و رویارویی امریکا و روسیه در صحنه تحولات سوریه، به شکل کم‌سابقه، معادلات منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است. در صحنه عراق، همه چیز از آزادسازی موصل، این شهر استراتژیک از دست داعش حکایت می‌کند. جنگ یمن به بن‌بست رسیده و هیچ یک از اهداف متجاوزین حاصل نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم آل‌سعود در تمامی بحران‌های این منطقه راهبردی، در یک طرف ماجرا و در جبهه استکبار و شبکه صهیونیسم، ایفای نقش کرده است. روند تحولات سوریه، عراق و یمن، نشان می‌دهد آل‌سعود بازنده اصلی منطقه‌ای این تحولات است. باخت عربستان در این بحران‌های منطقه، شکست‌های راهبردی برای رژیم صهیونیستی و امریکا محسوب می‌شود؛ زیرا اساساً آل‌سعود طی سال‌های گذشته، مجری سیاست‌های امریکا در منطقه بوده است.

در چنین شرایطی، برگزاری رزمایش نظامی از سوی عربستان در خلیج فارس و آب‌های دریای عمان، بسیار سؤال‌برانگیز است. عربستان این رزمایش نظامی را برای پاسخ به کدام نیاز امنیتی خود برگزار می‌کند. کدام کشور در منطقه امنیت سرزمینی عربستان را تهدید می‌نماید؟ پاسخ روشن است. عربستان برای پاسخ به نیازهای امنیتی خود به دنبال برگزاری رزمایش نیست. آل‌سعود برای پیاده‌سازی‌ نقشه‌های شیطانی و نوعی بحران‌آفرینی دیگر، دست به چنین رزمایش‌هایی زده است. براساس اخبار اعلامی از سوی رسانه‌ها، عربستان گویا قصد دارد حضور نظامی خود را در خلیج فارس و دریای عمان، به موازات حضور شناورهای نظامی غربی، بیشتر از گذشته نماید. رادیو آلمان طی خبری اعلام کرد: «سپر خلیج‌1» نام رزمایشی است که قرار است اوایل هفته آینده در تنگه هرمز برگزار شود. فرمانده نیروی دریایی عربستان گفته است که این مانور یک رزمایش از سلسله‌رزمایش‌های نظامی این کشور خواهد بود. همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام داشت: «به گفته عبدالله سلطان، این رزمایش که سپر خلیج 1نام دارد، در دریای عمان و با حضور کشتی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی و نیز ناوگان پادشاهی سعودی انجام خواهد شد.»  بدیهی است که با توجه به شرایط منطقه از یک طرف و نقش رژیم آل‌سعود در بحران‌های منطقه از طرف دیگر، جمهوری اسلامی از منظر امنیت ملی، تمامی تحرکات شناورهای نظامی در آبراه استراتژیک خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در حین این رزمایش را، رصد و کنترل نماید.

جمهوری اسلامی، بیش از هر کشور دیگری برای برقراری آرامش و امنیت در خلیج فارس طی سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری کرده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران، مأموریت اصلی‌اش، حفظ امنیت پایدار خلیج فارس و تنگه هرمز است. بیانیه این نیرو و هشدار قاطع و صریح به رفتارهای تشنج‌آفرین آل‌سعود در خلیج فارس، باید از سوی رژیم سعودی و فرماندهان نظامی این رژیم، جدی گرفته شود. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعم از سپاه و ارتش، طی سال‌های گذشته اثبات کرده‌اند در دفاع از مرزهای خاکی، حریم هوایی و آبی کشور، بسیار جدی هستند. بازداشت تفنگداران انگلیسی و امریکایی در آب‌های اروند و خلیج فارس، نماد و نشانی از اقتدار و جدیت دریادلان پاسدار، در دفاع از امنیت ملت ایران است.

بنابراین سعودی‌ها و غیر سعودی‌های شرکت کننده در این رزمایش، مراقب رفتارهای خود باشند و با فاصله گرفتن از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی، از هر نوع خطای محاسباتی پرهیز نمایند. آل‌سعود باید از اشتباه‌های بزرگ خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن، این درس را گرفته باشد که اشتباه بزرگ بعدی می‌تواند آخرین اشتباه در حیات این رژیم باشد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15مهر 1395، کدخبر: 1205954 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین