پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
براساس اظهارات معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، در میان مراکز نگهداری تحت پوشش این نهاد در ۸ الی ۹ ماه اخیر حدود ۴۱۰ نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که ۸۵ درصد آن مربوط به سالمندانی است که دارای بیماری زمینه‌ای و یا معلولیت بوده و بالای ۷۵ سال داشته‌اند؛ همچنین بنابه گفته وی، ۵۰ درصد مراکز نگهداری همچنان به کرونا آلوده نیستند.

شعار سال: محمد نفریه در ارتباط با موضوع مناسب‌سازی شهرها برای معلولان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین حقوق معلولان در جامعه این است که بتوانند به‌عنوان یک عضو عادی از امکانات استفاده کرده و امور روزمره‌شان را به انجام برسانند؛ شاید بتوان گفت فرآیند مناسب‌سازی که به حضور معلولان در جامعه کمک می‌کند بالاترین رکن در توانمندسازی این اقشار محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که در قانون حمایت از معلولان به موضوع مناسب‌سازی اماکن عمومی و خصوصی برای معلولان می‌پردازد، گفت: در سال ۸۳ با پیگیری‌های سازمان بهزیستی اولین قانون جامع حمایت از معلولان به تصویب رسید که این قانون چندان از ضمانت اجرایی برخوردار نبود اما با بازنگری و تصویب آن در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی این قانون جامعیت خود را به‌دست آورد.

میزان مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی چقدر است؟

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص اقدامات انجام گرفته در بحث مناسب‌سازی در سطح اماکن عمومی و ادارات دولتی عنوان کرد: هر ساله سازمان‌ها و ادارات دولتی در جشنواره شهید رجایی بر اساس شاخص‌های اختصاصی و عمومی ارزیابی می‌شوند که یکی از این شاخص‌ها مربوط به مناسب‌سازی و سطح دسترس‌پذیری برای معلولان است که امتیاز بالایی هم دارد.

نفریه ادامه داد: در زمان آغاز این طرح حدود ۱۴ درصد ساختمان‌های دولتی به موضوع مناسب‌سازی توجه کردند که این میزان در سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب به ۳۲ و ۴۰ درصد افزایش یافت.

در بازه زمانی چند ماهه ۵۰ ایستگاه راه آهن که حدود ۹۰ درصد تردد‌های ریلی کشور را به خود اختصاص می‌دهند مناسب‌سازی شدند

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مناسب‌سازی به‌صورت خاص در برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها، به ارزیابی دسترس‌پذیری در دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌آهن و هواپیمایی اشاره کرد و افزود: ارزیابی‌های ما در بحث مناسب‌سازی انجام و گزارش آن به این مراکز ارسال شده که در این بین راه‌آهن با یک اقدام جهادی در بازه زمانی چند ماهه توانست ۵۰ ایستگاه پرتردد خود را که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ترددهای ریلی کشور را به خود اختصاص می‌دهند را از لحاظ تابلوهای راهنما، سرویس‌های بهداشتی، رمپ و لوپ‌ها، بالابر، صندلی چرخ‌دار قابل تردد در راه‌آهن، مکان‌های تهیه بلیت مخصوص معلولان و خدمات در سفر مخصوص معلولان را مناسب‌سازی کند.

هزینه مناسب‌سازی در ساخت و ساز‌ها چقدر است؟

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به رعایت مباحث مناسب‌سازی در بحث ساخت و سازها از سوی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی ۷۰ الی ۸۰ درصد شهرداری‌ها مباحث مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری را از آغاز فرآیند ساخت و ساز تا صدور پروانه مورد توجه قرار می‌دهند.

حدود ۸۰ درصد شهرداری‌های کل کشور توجه به مباحث مناسب‌سازی در ساخت و ساز را از آغاز تا صدور پروانه در دستور کار قرار داده‌اند

نفریه تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در صورتی‌که اقدامات مناسب‌سازی از همان بدو ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد حدود ۱۰ درصد به هزینه ساخت و ساز اضافه می‌کند ولی در صورتی‌که این اقدامات پس از تکمیل ساخت و ساز انجام شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بر هزینه‌ها می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مناسب‌سازی تنها مربوط به معلولان نیست و این موضوع سالمندان، خانم‌های باردار، بیماران و حتی مادرانی را که فرزند خود را با کالسکه جابه‌جا می‌کنند را نیز در برمی‌گیرد بنابراین به جز دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات توجه به این موضوع باید همه‌گیر شود چون بالاخره‌ همه افراد جامعه به نوعی با این موضوع درگیر خواهند بود.

اقدامات پیشگیرانه کرونایی بهزیستی در مراکز نگهداری از چه زمانی آغاز شد؟

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به وضعیت مراکز نگهداری سازمان بهزیستی همزمان با شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته در این زمان درگیر آنفلوانزای فصلی بودیم که وزارت بهداشت از شیوع کرونا در چین خبر داد و عنوان کرد که این ویروس به کشور ما هم خواهد رسید. در آن زمان کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در سازمان بهزیستی اقدامات پیشگیرانه خود را در مراکز نگهداری آغاز کرد و تا پیش از اعلام خبر رسمی دو بخشنامه در ارتباط با بیماری‌های واگیردار صادر کرده و خودخواسته این مراکز قرنطینه شدند.

نفریه ادامه داد: با رسیدن خبر این‌که چین برخی از شهرهای خود را قرنطینه کرده از مراکز خود خواستیم تا به مدت ۳ ماه موادغذایی، بهداشتی و ضدعفونی را تهیه و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به این مطلب که اقشاری که در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند چندان آموزش‌پذیر نیستند، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و این‌که وزارت بهداشت مددجویان این سازمان در مراکز بهزیستی را همواره جزو گروه‌های پرخطر عنوان کرده حدود یک ماه آموزش‌های لازم را برای کادر این مراکز اعم از مسئولان، مددیاران، پرستاران، پزشکان و ... فانجام دادیم تا آمادگی لازم برای مواجهه با این شرایط فراهم شود.

چند نفر در مراکز تحت پوشش بهزیستی قربانی کرونا شده‌اند؟

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که هماهنگی مراکز تحت پوشش بهزیستی با اورژانس و وزارت بهداشت از ابتدای شرایط کرونایی وجود داشته و همچنان تداوم دارد، عنوان کرد: مجموع این اقدامات پیشگیرانه باعث شد تا میزان ابتلاها و تلفات ناشی از کرونا چندان زیاد نباشد. راستی‌آزمایی‌های ما از ثبت احوال در این ایام کرونا حاکی از آن بود که مرگ و میر در مراکز ما در مقایسه با سال‌های قبل تغییر معناداری نداشته است.

۸۵ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در مراکز نگهداری تحت پوشش سازمان بهزیستی از سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای و یا معلولیت بالای ۷۵ سال بوده است

نفریه در ادامه در خصوص میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی هم گفت: از میان مراکز نگهداری تحت پوشش ما در ۸ الی ۹ ماه اخیر حدود ۴۱۰ نفر فوت کرده‌اند که ۸۵ درصد آن مربوط به مراکز سالمندانی است که شامل افراد دارای بیماری زمینه‌ای و یا معلولیت بوده و بالای ۷۵ سال داشته‌اند و پس از آن مراکز نگهداری بیماران دارای اختلالات روانی مزمن، ذهنی و مراکز نگهداری معتادان درصدهایی از مرگ و میر ناشی از کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: در شیرخوارگاه‌ها هم موارد ابتلا گزارش شده ولی مرگ و میر در این مراکز نداشته‌ایم.

صد درصد مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش بهزیستی واکسن آنفلوانزا دریافت کردند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اقدامات این سازمان در بحث احتمال بروز اپیدمی آنفلوانزا در پاییز و زمستان امسال نیز بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و هماهنگی با وزارت بهداشت در همان مرحله اول واکسیناسیون صد در صد مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش خود را  اعم از سالمندان، معلولان، شیرخوارگاه را با همکاری شبکه بهداشت واکسینه کردیم.

همچنان حدود ۵۰ درصد مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی در کشور به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند

نفریه در پایان از تداوم اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در مراکز نگهداری تحت پوشش سازمان بهزیستی سخن به‌میان آورد و گفت: با اقدامات انجام شده همچنان پس از حدود ۹ ماه از شیوع کرونا در کشور همچنان ۴۰ الی ۵۰ درصد مراکز تحت پوشش ما به کرونا آلوده نشده‌اند اما حفظ این وضعیت برای مراکز ما بسیار هزینه‌بر است چون در این شرایط پرسنل افزایش یافته و تجهیزات پزشکی مرتبط با بیماری‌های تنفسی نیز در این مراکز تهیه شده است.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۴۷۲۵۳، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
به من ثابت شده كه با رعايت پروتكل هاي بهداشتي ميتونيم به راحتي جلوي كرونا بايستيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین