پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۸۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان داشتیم در حال برطرف شدن است و زمینه‌های همکاری متقابل راحت‌تر و بیشتر می‎شود.
شعار سال: سید عباس موسوی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و مسوولان و فعالان اقتصادی استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، جزییات بستر‌های مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ را تشریح کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، اظهار کرد: در تمام دیدار‌ها بر روابط خوب و آینده دار ۲ کشور تاکید و همچنین در خصوص بازسازی مناطق ازاد شده نیز بحث و گفتگو شد و جمهوری آذربایجان علاقمندی خود را برای حضور فعال شرکت‌های ایرانی در بازسازی این مناطق اعلام کرد.

موسوی افزود: دیروز ملاقاتی با رییس آژانس توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان داشتم که بسیار علاقمند بودند که تفاهم نامه‌ای با ایران امضا کنند.

وی اظهار کرد: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه اهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباکو گفت: مذاکرات در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروزی در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب و هوای مناسب فراهم است، گفت: حدود ۲۴ هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا شود.

موسوی افزود: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه، ۴ گالری هنری، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آن‌ها هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای برخی از این کار‌های از منابع خود استفاده می‌کند و همچنین وام‌های کم بهره‌ای از بانک‌های جهانی، آسیایی و سازمان همکاری اسلامی دریافت می‌کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: رقابت را باید مد نظر قرار داد و باید سرعت و کیفیت کار مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌های مهم و قدرتمند ما در این مناطق حضور یابند تا بتوانیم با شرکت‌های ترکیه ای، ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی رقابت کنیم.

وی اظهار کرد: برخی از پروژه‌هایی که توسط مهندسان ایرانی در جمهوری آذربایجان اجرا شده موجب ایجاد اعتماد و اطمینان به ایرانیان شده است و می‌توانیم با مهندسان خارجی که در منطقه حضور دارند رقابت بالایی داشته باشیم.

موسوی گفت: در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد که می‌توان در این زمینه نیز سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری آذربایجان از کشور‌های دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق اآادشده دعوت به مشارکت کرده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: نام ایران در جمهوری آذربایجان با نام تبریز شناخته می‌شود و در این جمهوری آمادگی برای حضور فعالان تجاری و اقتصادی تبریز وجود دارد.

وی ادامه داد: برای بازسازی مساجد، اماکن مذهبی و مرمت آثار فرهنگی نیز از شرکت‌های ایرانی استقبال و دعوت شده است.

موسوی اظهار کرد: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده اند و از منابع دیگری نیز استفاده می‌کنند تا منابع را به میزان ۱۰ میلیارد دلار برسانند..

وی ادامه داد: یکسری موانع گذشته و مزمنی از جمله موانع گمرکی، حمل و نقل و مالی و بانکی وجود دارد که در سایه تحریم‌ها و فشار‌ها به وجود آمده است و امیدواریم با شرایط جدیدی که در نظام بین الملل به وجود می‌آید برطرف شوند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم‌ها جمهوری آذربایجان مراودات و همکاری خود با ایران را ادامه داد و رفاقت خود را با ایران نشان داد.

وی ادامه داد: ظرفیت کار در زمینه نیروگاه‌های بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سد‌های جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که گفتگو‌هایی در تهران انجام شده است.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
آذربایجان پتانسیل های زیادی داره که با همکاری با ایران می‌تونه دستاورد های خوبی داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
ما ماشالله با دو تا دشمن میخوایم چطوری روابط داشته باشیم؟ اونم زمانی که میدونیم اسرائیل دم مرز ما داره با اذربایجان توافق میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
اون ها نمیخوان با ما توسعه روابط داشته باشن! اون ها دست در دست اسرائیلی ها هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین