پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۲۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
"ناصر کنعانی" رئیس دفتر حفاظت منافع ایران، ادعا‌های بی پایه "مصطفی الفقی" سفیر سابق مصر در اتریش را محکوم کرد.
شعار سال: رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر در پاسخ به ادعا‌های اخیر این مقام مصری، آورده است:
دکتر مصطفی الفقی در روز‌های اخیر در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ام بی سی" مصر، جمهوری اسلامی ایران را در کنار رژیم صهیونیستی، دشمن کشور‌های عربی معرفی کرده و همچنین جمله‌ای را به امام خمینی رحمه الله علیه منتسب کرده که پایه و اساسی ندارد.
الفقی همچنین در مقاله اخیر منتشره خود در پایگاه خبری ایندیپندنت عربی که در روزنامه الشروق مصر نیز بازنشر شده، با شخم زدن مسائل تاریخی و طرح برخی مسائل مرتبط با روابط فارس - عرب، مفاهیم ناقصی را در خصوص هویت قومی ایرانیان مطرح کرده، مضافا آنکه وی اتهاماتی را به ایران در خصوص مداخله در کشور‌های عربی وارد کرده است.
به دنبال اتهامات بی پایه و واهی الفقی، رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر امروز (دوشنبه) در مطلبی که یک نسخه آن در اختیار ایرنا قرار گرفته، پاسخ اتهامات او را داده است.
در این پاسخ آمده است، لازم می‌دانم برخی نکات و ملاحظات را در خصوص اظهارات و اتهامات نادرست الفقی مطرح کنم:

اولا، از خطر‌های بزرگ و بسیار مهمی‌که جهان عرب با آن مواجه می‌باشد، این است که برخی طرف‌ها میان دشمنی بنیادین و وجودی رژیم صهیونیستی با جهان اسلام و عرب با برخی اختلافات سیاسی میان کشور‌های منطقه با یکدیگر از جمله ایران تفاوت قائل نمی‌شوند. هیچ تشابهی میان روابط ایرانی – عربی با روابط عربی – اسرائیلی وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که ماهیت تکوین آن براساس دشمنی با جهان اسلام و عرب است، هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود.

ثانیا، دکتر الفقی در بخشی از مقاله منتشر شده خود در ایندیپندنت، تلاش کرده تا با طرح برخی مسائل تاریخی از روابط تاریخی فارس و عرب، نوعی از رویارویی تاریخی را میان این دو قومیت برجسته نماید و این در حالیست که ایرانیان و اعراب، تاریخی طولانی از تعاملات و تبادلات تمدنی، فرهنگی و حتی زبانی با یکدیگر داشته و ایران هرگز تعارض و تقابل ذاتی با جهان عرب نداشته است، کما اینکه دین اسلام عامل بزرگی در تحکیم پیوند قومی ایرانیان و اعراب بوده و این پیوند در طول قرون متمادی عاملی برجسته در شکوفائی و گسترش تمدن اسلامی در مقابل تمدن غربی بوده است.
ثالثا، دکتر مصطفی الفقی در مقاله خود در ایندیپندنت، در بخشی از تفسیر قومی و نژادی خود از تحولات منطقه، اظهاراتی را به امام خمینی رحمه الله علیه (در خصوص نگاه انقلاب اسلامی‌به جهان عرب) منتسب کرده که کاملا بی اساس و غیرمستند است.
رابعا، ایشان در گفتگو با شبکه ام بی سی اشاره مضحکی در خصوص روابط پنهان میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی دارد، که فاقد اعتبار بوده و حتی ارزش پاسخگوئی ندارد؛ و در نهایت وی اتهاماتی را در خصوص مداخله ایران در برخی کشور‌های عربی همجوار و منطقه‌ای مطرح کرده است. طبیعی است که ایران بعنوان یک عضو برجسته منطقه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در منطقه خاصه در سایه سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و تهدید امنیت ملی ایران می‌گذرد، بی تفاوت و دست بسته باشد.

جمهوری اسلامی ایران در طول ۴ دهه گذشته ثابت کرد که همواره در تلاش برای شراکت و همکاری منطقه‌ای با همسایگان خود می‌باشد و امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای را امنیت خود تلقی می‌کند، کما اینکه قویترین نقش را در سالیان اخیر در مقابله با تروریسم سیاه داعشی و تکفیری – که می‌توانست تهدیدی ویرانگر برای تمام کشور‌های منطقه باشد- ایفاء کرده است.

ایجاد شکاف و دشمنی میان ایران و جهان عرب، سیاستی صهیونیستی و آمریکائی است و منافع ایران و جهان عرب در بستر چنین تقابلی تأمین نخواهد شد.
‌مصطفی الفقی، یکی از دیپلمات‌های پرسابقه مصری است که علاوه بر معاونت وزارت خارجه مصر در امور عربی و خاورمیانه، بخشی از فعالیت‌های دوره کاری اش در انگلیس و برخی کشور‌های اروپای شرقی متمرکز بوده است. او زمانی مشاور مخصوص حسنی مبارک رئیس ساقط شده حکومت مصر بود و یک دوره همزمان با سفارتش در اتریش نماینده مصر نزد سازمان‌های بین المللی در وین هم بود.
مصر از جمله کشور‌هایی است که افکار عمومی در آن به شدت تحت بمباران تبلیغاتی علیه ایران قرار دارد و تاثیر پروژه صهیونیستی - سعودی "ایران هراسی" به دلیل وابستگی مصر به کمک‌های مالی عربستان و نیز وابستگی سیاسی قاهره به آمریکا، بسیار بالاست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۶۴۱۲۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
مصر هم که دشمن دراومد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
1
اصلا در زمینه دیپلماسی در ایران نتونتیم نیاز های عزت نفسی مردم ایران رو تامین کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
1
باز خوبه حداقل در این زمینه ها به صورت لفظی هوای منافع ایران رو دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
بازم خداروشکر که در زمینه های منافع ملی مون نتونستیم اوضاع رو بهبود بدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
دمشون گرم که حق مردم ایران رو از این ادم های رذل گرفتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین