پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۳۱۹۹۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به کاهش آمار صدور کارت بازرگانی، علت آن را تشدید نظارت‌ها عنوان کرد.
شعار سال: رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص احتمال حذف کارت بازرگانی گفت: حذف کارت بازرگانی در شرایط فعلی مقدور نیست. در دنیای توسعه‌یافته امروز کارت بازرگانی دیگر به آن مفهومی نیست که در گذشته کاربرد داشت و کشور‌های مختلف تغییراتی را در این روال ایجاد کرده‌اند. یعنی مکانیزم‌های نظارتی را از راه‌های مختلف اعمال می‌کنند که یکی از الزامات آن، برنامه‌ریزی دولت برای واردات و صادرات است و آنجایی که ضرورت وجود دارد مانع می‌شود و جلوی آن را می‌گیرد. اصل تجارت آزاد در دنیا جا افتاده و نظارت دولت‌ها برای تجارت آزاد کم شده است، چون در اثر انقلاب صنعتی چهارم وانقلاب پنجم که در راه است و همچنین توسعه فناوری اطلاعات، جامعه جهانی به هم متصل شده است.

کارت بازرگانی قابل حذف شدن نیست

وی تاکید کرد: در حال حاضر کارت بازرگانی در ایران قابل حذف شدن نیست، چون زیرساخت‌های آن را نداریم و اطلاعات به صورت محدود در اختیار فعالان و برنامه‌ریزانی قرار دارد که در حوزه کسب و کار هستند. پیش‌بینی نمی‌کنم کارت بازرگانی در ایران حذف شود و به نظرم کماکان در ایران وجود خواهد داشت. اما راهبرد‌های تازه‌ای را با توجه به تغییرات موجود در فضای کسب و کار جهانی می‌طلبد. باید راهبرد‌ها را تغییر داد تا کاربرد کارت بازرگانی مفهوم داشته باشد و طبق توسعه فضای کسب و کار باشد نه بر اساس نظام نظارتی و کنترلی.

پدیدار در خصوص علت کاهش صدور کارت بازرگانی در سال گذشته، گفت: در حال حاضر مکانیزم صدور کارت از طریق سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود و این نظارت مضاعف برای صدور کارت، باعث کاهش تعداد این کارت‌ها شده است. نظارت قبلا اینطور بود که سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صمت فایل کامل شده را می‌دید، اما الان خود وزارت صمت وارد فرآیند صدور کار شده است. همین مساله باعث شده که این رقم کم شود و روند متعارف در کار نباشد.

افت آمار صدور کارت بازرگانی

 اگر نگاهی به روال کشور‌های توسعه یافته در تجارت داشته باشیم خواهیم دید که این کشور‌ها با ارائه اظهارنامه فعالیت خود را انجام می‌دهند. شاید به همین خاطر بود که مساله حذف کارت بازرگانی از سال‌های گذشته مطرح شد تا با اعمال شناسه، فیزیک کارت حذف شود و تجار بتوانند فعالیت‌های خود را به شیوه دیگری انجام دهند.

نگاهی به آمار‌های وزارت صمت از صدور کارت بازرگانی در بهمن و اسفند ۹۸ نشان می‌دهد که تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان با کاهش صدور کارت بازرگانی روبرو شده‌اند. بر این اساس، میزان صدور کارت بازرگانی در بهمن ۹۸ به رقم ۲۴۸ فقره رسیده بود که یک ماه بعد و در اسفند به ۱۹۰ مورد کاهش یافت.

خراسان رضوی نیز از ۵۸ مورد به ۴۹ مورد صدور کارت بازرگانی رسید. آذربایجان شرقی هم که شاهد کاهش صدور کارت بازرگانی بود ابتدا در بهمن ۹۸ رقم ۴۰ مورد را ثبت کرده بود و در اسفند ماه میزان صدور کارت بازرگانی را روی عدد ۲۷ مورد ثبت کرد. تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده در اصفهان نیز از ۴۱ به ۳۳ مورد رسیده است.

البرز، کردستان و لرستان با افزایش صدور کارت بازرگانی روبرو بودند. البرز از ۱۱ به ۲۰ مورد کارت بازرگانی صادر شده، کردستان از ۸ مورد به ۱۵ مورد و لرستان از ۶ به ۱۵ مورد کارت بازرگانی رسیده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۹۸۷۹۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
وقتی همین کارت تونسته این همه بزه رو به وجود بیاره برای چی نباید حذفش کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
چرا یهو تصمیم گرفتن همه کارت هارو حذف کنند وجودش چه ایرادی داره؟
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
کارت های بازرگانی در ایران مشکلات زیادی رو برای مردم به وجود اوردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین