پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۲۱۱۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت تمام شده فولاد که ۴ هزار تومان اعلام شده، جزو کدال شرکت‌های بورسی است.
شعار سال: آقای داریوش اسماعیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: با نگاهی به فولاد خورستان به عنوان نماد بزرگ فولاد کشور، قیمت تمام شده فولاد را در ۳ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است بنابراین مبنا، قیمت کدال شرکت‌های بورسی است.

وی تصریح کرد: در کشور حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد و نزدیک به ۱۰ میلیون تن هم صادرات داریم و تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم هاست و نه ارزبری زیادی دارد.

معاون وزیر صمت گفت: در این شرایط مردم انتظار قیمت پایین فولاد را دارند و در این راستا قیمت فولاد به خصوص از خرداد به بعد، قیمت‌های قابل قبولی نداشته است.

وی افزود: ستاد اقتصادی دولت در ۷ مرداد ۹۹ یک مصوبه ۵ بندی را در ارتباط با کاهش قیمت محصولات فولادی صادر کرد و تمام این‌ها در راستای دسترسی مردم به محصولات فولادی با قیمت مناسب بوده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است که موجب رقابت انجام شود تا فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی گفت: قیمت پایه میلگرد با مصوبه ستاد اقتصادی دولت ۱۳ هزار تومان تعیین شده و نقش بورس کالا در گران‌تر شدن قیمت آن مؤثر بوده است.

آقای اسماعیلی افزود: در تاریخ ۲۴ تیر ۹۹ قیمتی که در بورس کالا برای شمش معامله شد ۸ هزار و ۹۰ تومان بود و همان زمان قیمت جهانی ۳۶۵ دلار و قیمت ارز نیمایی ۱۷ هزار و ۲۹۴ تومان بود و اگر قیمت ۸ هزار و ۹۰ تومان را تبدیل کنیم حدود ۴۶۷ دلار می‌شود یعنی شمش ما در بورس کالا ۴۶۷ دلار به داخل کشور فروختیم و ۳۶۵ دلار صادر کردیم و ۱۰۳ دلار در بورس کالا قیمت گران‌تر فروخته شده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: یکی از بند‌های شیوه نامه قیمت گذاری در زنجیره فولاد این است که زمانی که شمش را تولیدکننده میلگرد دریافت می‌کند در هفته بعد میلگرد را تا ۹۳ درصد عرضه کند.

وی افزود: در حال حاضر لوله پروفیل در بورس کالا عرضه نمی‌شود و یکی از ویژگی‌های مهم شیوه نامه قیمت گذاری فولاد، موضوع تنظیم بازار است که با قیمت متعادل به دست مردم برسد.

معاون وزیر صمت گفت: بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ شیوه نامه، هر فردی که از بورس کالا خرید انجام می‌دهد بلافاصله باید در سامانه جامع صمت اعم از خریدار و فروشنده ثبت نام کند.

وی ادامه داد: سود شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: امروز اختلاف قیمت سی. آی. اس با قیمت صادراتی ایران حدود ۱۲ درصد اختلاف دارد.

وی افزود: در یک ماه و نیم گذشته بیشتر قیمت‌هایی که در بورس کالا انجام شده دقیق، همان قیمت‌هایی است که به دست مردم رسیده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود وزارت صمت متعهد می‌شود قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده است را به دست مردم برساند.

آقای اسماعیلی گفت: امروز فولادسازان بزرگ کشور از قیمت پایه ۷۰ درصد حمایت کردند.

آقای سید جواد جهرمی، معاون عملیات بورس کالا گفت: بر اساس قوانین بورس کالا، زمانی که اطلاعیه عرضه را تایید می‌کنیم و روی سایت قرار می‌گیرد اجازه هیچ تغییری را نداریم.

وی افزود: بر اساس قوانین شورای عالی بورس، موضوع مربوط به قیمت فولاد مقرر شده بود که با اختیارات بورس عمل شود و همچنین یک توافقی شد که ما ۸۰ درصد را اعمال کردیم، ولی اکنون وزارت صمت ۷۰ درصد را ابلاغ کرده است.

آقای جهرمی ادامه داد: اگر قرار باشد قیمتی را به بازار اعلام کنیم ترجیح می‌دهیم تصمیم‌های با ثبات باشد و سرمایه گذار به راحتی سرمایه گذاری کند.

معاون عملیات بورس کالا گفت:​ بر اساس تحربه در گذشته و اوایل امسال بسیاری از معاملات ابطال شد و این موارد در تاریخ‌هایی بود که شمش در بورس با قیمت ۴ هزار تومان معامله شد که در همان زمان قیمت میلگرد ۶ هزار تومان بود که تناسب زنجیره بر هم خورد.

وی افزود:​ در یک روز با حذف معاملات حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به بعضی از شرکت‌ها ضرر زده ایم.

معاون عملیات بورس کالا ادامه داد: بازار سه بخش عرضه، تقاضا و قیمت دارد که بخش‌های عرضه و تقاضا، صرفاً در اختیار وزارت صمت است.

آقای جهرمی گفت:​ از سال گذشته مصوبات متعددی درباره کف عرضه وجود دارد که یکی یکی اجرا نشده است.

وی افزود:​ اگر سیاست گذار در این زنجیره به یک لایه رانت می‌دهد باید اصلاح شود و به جای مداخله در قیمت از سایر ابزار‌ها استفاده کند.

معاون عملیات بورس کالا گفت: اگر کالایی قابل تجارت باشد در زنجیره‌های بعدی از کشور خارج می‌شود که در بسیاری از کالا‌هایی که قیمت گذاری کردیم مشاهده شده است.

وی افزود: شیوه نامه قیمت گذاری در زنجیره فولاد قابل قبول است البته به شرطی که همه طرفین به آن پایبند باشند.

معاون عملیات بورس کالا گفت: زمانی که معامله‌ای تایید می‌شود دیگر امکان تاییدنشدن و ابطال آن توسط بورس نیست چرا که طرفین نسبت به هم تعهد دارند.

وی افزود:​ در بورس کالا عرضه‌ها یکجا انجام شده است و قمیت پایه را هم انجام می‌دهیم و موارد را بر اساس مقررات انجام می‌شود.

آقای بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تغییر قیمت پایه از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه گفت: ۲ سال می‌شود که بورس بازیچه دست سیاست گذاران شده است و زمانی که قیمت پایه را مشخص می‌کنیم و وقتی که قیمت جهانی بالا می‌رود در آن زمان قیمت پایه را کاهش می‌دهیم یعنی به نوعی قیمت سازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که خریدار قیمت را بالا می‌برد معامله را باطل می‌کنیم که اشکال به بورس وارد است و همچنین وقتی که عرضه و تقاضا را طوری هماهنگ می‌کنیم که حتی قیمت پایه را هر چقدر پایین در نظر بگیریم رقابت می‌شود و قیمت واقعی مشخص می‌شود، ولی زمانی، به اجبار تولیدکننده را وادار می‌کنیم که یک حجم مخصوصی را باید در بورس عرضه کند که این حجم بیش از تقاضا است.

آقای سبحانی گفت: زمانی که حجم عرضه بیش از تقاضا شد رقابت نیست.

وی افزود: در کشور به بیش از ۴ میلیون تن شمش نیاز نداریم، چون حدود ۳ میلیون تن توسط شرکت‌های ذوب آهن، خراسان و گروه ملی تولید می‌شود.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: ما بیش از ۴ میلیون تن شمش القایی داریم که ظرفیت صادرات ندارد.

وی افزود: شیوه نامه قیمت گذاری فولاد، نقاط قوت خوبی دارد و ایراد‌های آن هم قابل اصلاح است، ولی اگر در شیوه نامه قیمت پایه ۸۰ درصد است باید بپذیریم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده فولاد در ذوب آهن نزدیک به ۹ هزار تومان است و زمانی که قیمت شمش در یک سال گذشته ۳ برابر شده بنابراین قیمت سنگ آهن هم ۳ برابر شده است.

آقای سبحانی گفت: بخش عمده سود شرکت فولاد مبارکه به علت سهام این شرکت در معادن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۹۷۹۱۲۱، iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
بازار فولاد هم خیلی وقت است رنگ آرامش به خود ندیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
مهم ترین چیز در ایران همون ابعاد پنهان هستن که هرکسی نمیتونه ازش پیروز بیرون بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
چرا وزارت خونه باید این همه در زمینه قیمت گذاری فولاد دست برایی نداشته باشه؟
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
یعنی ادم یکبار متن هاتون رو میخونه به طور کامل در اون حوزه توجیه میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین