پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
در چند روز گذشته شایعه افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسد و طبق قانون قیمت بنزین به 90 درصد فوب خلیج فارس رسیده حال جای سوال دارد که آیا دولت یازدهم در سال انتخابات و با توجه به تمرکز آن بر کنترل تورم آیا دست به افزایش قیمت بنزین می‌زند؟

شعارسال: طبق قوانین مجلس قرار بر آن بود تا قیمت بنزین طی چند سال به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد، قانونی که دیگر عمر آن به سر آمده و باید نتایج این قانون در اقتصاد کشور مشهود شود.

در حال حاضر هر تن بنزین در بازار سنگاپور حدود 550 دلار قیمت دارد که با یک حساب سرانگشتی هر لیتر بنزین به قیمت 41 سنت در هر لیتر ارزش گذاری شده است که قیمت بنزین سنگاپور در ایران حدود 1400 تومان تعیین می‌شود البته نباید فراموش کرد که این قیمت مربوط به بنزین سوپر بوده و قیمت بنزین سوپر در بازار ایران 1200 تومان تعیین شده است.

این اعداد و ارقام نشان از آن دارد که قیمت بنزین در ایران به 90 درصد فوب خلیج فارس رسیده است و نیازی به افزایش قیمت بنزین در سالجاری و سال آینده وجود ندارد.

البته پیش بینی می‌شود برای افزایش قیمت بنزین آنچنان دست دولت باز نباشد و دولت باید با دریافت قانون از مجلس نرخ بنزین را افزایش دهد. هرچند که چند روز پیش این احتمال از سوی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری کاملا رد شد.

آنچه مسلم است افزایش قیمت بنزین تنها افزایش قیمت یک کالای استراتژیک نیست، با افزایش قیمت بنزین، قیمت بسیاری از محصولات و خدمات در کشور افزایش می‌یابد زیرا بنزین و دلار در اقتصاد ایران نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند.

در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس اقتصاد انرژی به میزان، گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها در پایان مدت زمان اجرای این قانون قیمت بنزین باید به قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس برسد و به نظر می رسد افزایش قیمت احتمالی نیاز به قانون مجلس داشته باشد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین به عنوان حامل انرژی بر افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد و در اقتصاد ایران قیمت ارز و حامل‌های انرژی تاثیر مستقیم بر نرخ تورم دارد.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: در حال حاضر قیمت بنزین در ایران به 85 تا 86 درصد قیمت فوب خلیج فارس رسیده است و با این شرایط به طور قطع دولت قیمت بنزین را افزایش نخواهد داد.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که دولت خود بزرگترین مصرف کننده کشور است و با افزایش قیمت بنزین هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت افزایش می‌یابد.

بهروزی‌فر افزود: با افزایش قیمت بنزین نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و دولت مجبور به افزایش نرخ دستمزد و حقوق خواهد شد که این موضوع در نهایت هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد انرژی در انتها گفت: میزان درآمد دولت از کنار افزایش قیمت بنزین متناسب با افزایش هزینه‌های آن نخواهد بود و این موضوع عاملی خواهد شد که افزایش قیمت بنزین هزینه دولت را افزایش دهد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد قیمت بنزین حداقل تا پایان عمر دولت یازدهم عملی نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار خبر 19 مهر 1395، کدمطلب: 231047 ، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
0
بعید می دونم روحانی دست به چنین خبطی بزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین