پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
ضعف در اندیشه سیاسی منجر به راهبردیابی اقتصادی در دولت روحانی به همراه مدیریت های مسئله دار، اقتصاد کشور را چنان به ورطه فشار و تباهی وارد کرده که سال های سال تلاش لازم است تا حداقل تسکین لازم برای این درد ، تدارک دیده شود. شنیدن سخنان احسان سلطانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا، خالی از لطف نیست.
شعار سال: همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال ۱۳۸۹،  دولت مکلف شد که همزمان با تعدیل و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، مبلغ یارانه پرداختی به مردم را نیز افزایش دهد. با این حال پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان آغاز اجرای این قانون، مبلغ پرداختی یارانه‌های افراد، تغییری نداشته است. احسان سلطانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا،نسبت به تشدید فقر و افزایش تورم، بدون ایجاد تغییر در یارانه پرداختی به مردم واکنش داد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به چرایی ثابت ماندن میزان یارانه پرداختی به مردم در طول بیش از یک دهه، به رغم تشدید تورم و افزایش نقدینگی، اظهار داشت: هنگامی که پرداخت یارانه‌های نقدی شروع شد، ارزش یارانه هر نفر معادل ۴۰ دلار بود و یک خانوار ۳ نفره حدود ۱۲۰ دلار یارانه نقدی دریافت می‌کرد. این رقم ۱۲۰ دلار برای بسیاری از خانوار‌های کشور، با توجه به قیمت‌های آن زمان دستکم از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد هزینه‌های خانوار را پوشش قرار می‌داد. اکنون یارانه پرداختی به هر نفر، ارزشی معادل ۲ دلار پیدا کرده است. یعنی برای هر خانوار رقم ۶ دلار یارانه را در بر می‌گیرد که به یک بیستم ارزش آن زمان تنزل پیدا کرده است. قیمت‌ کالا‌های اساسی و خدمات هم به شدت افزایش پیدا کرد و ارزش پول ملی نیز مسیر نزولی را طی کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری گسترش، تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۵۰۱۸۸، www.gostaresh.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین