پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران از پی‌گیری مشکل اخیر برخی از مهاجرین در ایران پیرامون مسدود شدن کارت‌های عابربانک‌شان خبر داده و گفته که طبق آخرین ابلاغیه بانک مرکزی ایران، تمامی بانک‌ها موظف هستند برای افغان‌های دارای مدارک معتبر اقامتی، حساب بانکی افتتاح کرده و کارت عابربانک در اختیارشان قرار دهند. این سفارت از مهاجرین خواسته شعب بانک‌های متخلف را معرفی کنند. در همین حال، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران نیز گفته که این مشکل به زودی حل خواهد شد.

  شعار سال:در دوره‌ای که همدلی و همبستگی بین دو کشور ایران و افغانستان روز به روز رو به گسترش است، علی‌رغم اینکه دولت ایران همواره در تلاش بوده تا شرایط میزبانی از مهاجرین افغانستانی را بیش از پیش مهیا و مناسب‌تر بسازد، در این شرایط که بیماری کرونا  رو به گسترش است و بیم آن می‌رود که مراجعه غیرضروری به بانک‌ها، خود عاملی جهت گسترش این بیماری در جامعه شود؛ در طول روزهای گذشته مهاجرین افغانستانی از شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران از مسدود شدن کارت‌های عابربانک، بانک صادرات خبر داده و از پیامدهای آن  سخن گفته‌اند.
 
این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که اداره کل اموراتباع وزارت داخله ایران از صدور ابلاغیه جدید بانک مرکزی این کشور به تمام بانک‌ها برای صدور کارت‌ها و انجام امور بانکی برای تمام اتباع خارجی دارای مداراک اقامتی معتبر در ایران خبر داده بود.
 
 به تاریخ 13 قوس، پایگاه اطلاع رسانی وزارت داخله ایران گزارش داد که دکتر مهدی محمودی، مدیرکل اموراتباع و‌مهاجرین خارجی این وزارت اعلام کرده است: "با توجه به مشکلات پناهندگان در خصوص استفاده از کارت‌های عابر بانک و خدمات الکترونیکی، با پیگیری‌های متعدد و جلسات کارشناسی با دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، موضوع معتبر بودن کارت بانک‌های اتباع خارجی برای آن دسته از اتباعی که دارای مدارک اقامتی معتبر می‌باشند، به کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ گردید".
 
محمودی، در خصوص مدارک شناسایی معتبر افزود: "اتباع خارجی که مدارک آمایش صادره توسط وزارت کشور مشروط به معتبر بودن آن، شامل کارت آمایش ۱۵، کارت هویت ۱۴ و همچنین گذرنامه با روادید و با پروانه اقامت معتبر، دفترچه اقامت صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به شرط دارابودن مجوز اقامت‌معتبر، دفترچه اقامت ویژه صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن مجوز اقامت معتبر و همچنین دفترچه پناهندگی صاره از سوی ناجا به شرط دارا بودن اعتبار را داشته باشند، مشمول صدور و تمدید کارت‌های بانکی هستند".
 
اما گویا این ابلاغیه جدید توسط برخی بانک‌ها از جمله بانک صادرات به صورت برعکس تعبیر و اجرایی شده و به جای فعال شدن کارت‌های بانکی اتباع خارجی که در گذشته غیرفعال شده بودند،  کارت‌های فعال نیز غیرفعال شده است.
 
برخی از پیام‌های مهاجرین که به خبرگزاری صدای افغان(آوا) در این مورد رسیده، به شرح زیر است:
 
"علت اینکه بانک ها برای مهاجرین حساب باز نمیکنن چیه؟ یا همون عده‌ای هم که حساب دارند را مسدود میکنن؟ با اینکه کارت آمایش هم دارن و تمدید هم شده؟"
 
"در خصوص مسدود کردن کارت‌های صادرات؛ من یک دختر افغان هستم کارت منو روز شنبه بدون اطلاع مسدود کرده بودن، و من به محل کارم تجریش رفته بودم، برف میومد و من هیچ پول نقدی نداشتم. برای کرایه میخاستم پول بردارم که متوجه شدم کارتم مسدوده. تاسف داره"
 
"این قطعی کارت‌های عابر بانک فقط برای مشهد نیست، حتی تهران هم همین طور هست و عابرها رو مسدود کردن و خیلی مشکلات درست کردن برای مهاجرین در این زمان شیوع کرونا".
 
"سلام خوب هستید ؟؟ تهران رو هم حساب صادرات رو بستن. لطفا اطلاع‌رسانی کنید. ممنون"
 
"من تهرانم، امروز کارتم که از بانک صادرات بود را مسدود کردن، چرا؟؟"
 
"سلام بر خدمت‌گزاران اخبار مهاجرین. کارت بانک مهاجرین در اصفهان هم مسدود شده است. من امروز رفته بودم بانک صادرات محله زینبیه اصفهان. خیلی از مهاجرین می گفتن کارت بانکی ما مسدود شده، آخر من از رئیس شعبه سوال کردم، آقاچند روز میشود رییس اتباع اعلام کرده ک برای مهاجرین ک مدرک معتبر دارند، کارت بانک  داده میشود و پیام را هم نشان دادم، گفت از بانک مرکزی است. لطفا بگوش مسئولین برسانید آیا ممکن است یکبار برای همیشه این مشکل مهاجرین حل شود؟"
 
"چرا بانک صادرات حساب مهاجرین و اتباع خارجی را مسدود کرد؟"
 
"بانک صادرات در مشهد حساب برخی افراد و همچنین مهاجرین و اتباع خارجی را مسدود کرد".
 
در این زمینه، باشگاه خبرنگاران جوان در مشهد با پیگیری‌های فراوان علت را از مدیر بانک صادرات در این شهر جویا شده، اما به هیچ عنوان حاضر به مصاحبه نشدند.
 
این در حالی است که خبرنگار آوا در تهران نیز که کارت بانکی‌اش توسط بانک صادرات مسدود شده، می‌گوید: "با وجود صدور بخش‌نامه جدید بانک مرکزی برای دسترسی کلیه اتباع خارجی به خدمات بانکی، بانک صادرات، بیشتر عابر بانک‌های مربوط به مهاجرین و اتباع خارجی، اعم از گذرنامه با اقامت معتبر مسدود شده است. من خودم شخصا به یکی از شعب بانک صادرات در تهران رفتم، اما با وجود این که بخش‌نامه در اختیار رییس بانک بود، اما همچنان می‌گفت که اتباع خارجی حق دسترسی به کارت عابر بانک را ندارند. این کارت‌ها از سوی بانک مرکزی مسدود شده است؛ در نهایت پاسخ قناعت بخش نداشت و گفت که بخش‌نامه تازه آمده، چند روز بعد مراجعه کنید". در نهایت، پس از دو روز پی‌گیری و صحبت با مراجع مختلف حراست و حقوقی بانک صادرات در تهران، مدیر شعبه پذیرفت که صدور کارت عابر بانک برای دارندگان گذرنامه و اقامت معتبر، بلامانع است و این مشکل حل شد.
 
بخش دریافت شکایات بانک صادرات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آوا هیچ آگاهی از بخش‌نامه جدید بانک مرکزی نداشته و صرفا بر اساس بخش‌نامه پیشین استناد کرده که دارندگان کارت آمایش نمی‌توانند کارت عابر بانک داشته باشند. این در حالی است که این خبرنگار، بخش‌نامه جدید در یک شعبه بانک صادرات مشاهده کرده، اما همچنان اتباع خارجی از دریافت خدمات الکترونیک بانکی محروم هستند.
 
با پی‌گیری‌های خبرنگار آوا در تهران نیز بخش حراست و حقوقی بانک صادرات وعده داده که این مشکلات را به زودی حل خواهد کرد.
 
بر این اساس، علی‌رغم صدور بخش‌نامه‌های مختلف و ابلاغ به بانک‌ها، به نظر می‌رسد مسدود شدن کارت‌های عابربانک مهاجرین در ایران در شعب مختلف بانکی، به نوعی عدم آگاهی لازم و یا برخوردهای سلیقه‌ای است، چون مواردی وجود داشته که در یک شعبه مربوط به یک بانک، کار مهاجرین به مشکل برخورده، اما در شعبه دیگر همین بانک، مشکلات رفع شده است.
 
در این زمینه، یک کارمند بانک به خبرنگار آوا گفته است: که علت اصلی و مهم در امر مسدودسازی کارت‌های بانکی، نظارت بانک مرکز به حساب‌های مهاجرین و جلوگیری از وقایعی نظیر پول‌شویی می‌باشد؛ بنابراین بانک مرکزی بدین منظور طی حکمی به بانک‌ها دستوری را ابلاغ نموده که بعد از اتمام تاریخ اعتبار مدارک مهاجرین، حساب‌ها مسدود شود تا بتوانند بر آنها نظارت داشته باشند و سپس با ارائه مدارک جدید معتبر، اقدام به فعال‌سازی حساب‌ها نمایند.
 
وی، خاطرنشان شد که در برهه‌ای از زمان امکان صدور آنی عابربانک، علاوه بر مهاجرین برای اتباع ایران نیز میسر نبوده و باید فرم‌های درخواست آنان را به شعب مرکزی ارجاع می‌دادند.
 
وی، ابراز داشت ابلاغیه بانک مرکزی در این خصوص وجود دارد، ولی در این موارد بانک‌ها و کارمندان بنا به شناخت خودشان از مشتری‌ها برای تمدید و یا مسدودسازی حساب‌ها اقدام می‌کنند. البته چون دستور بانک مرکزی هست، بطور کلی یه بار مسدود می‌کنند و با مراجعه به بانک، سریع (کارت‌های بانکی را) وصل می‌کنند".
 
با این حال، سفارت افغانستان به این مشکل واکنش نشان داده است.
 
در یک اعلامیه این سفارت آمده است: "قرار مراجعه و تماس های تلیفونی عده ای از مهاجرین محترم افغان مقیم ایران، مبنی بر مسدود شدن کارت های عابربانک شان طی روزهای اخیر، این سفارت با پیگیری موضوع فوق از مجاری دیپلوماتیک با در میان گذاشتن این معضل با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، موضوع را در اسرع وقت دنبال نمود."
 
سفارت افغانستان افزوده است:" پس از پیگیری‌ها، مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند که طبق آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، تمامی بانکها موظف هستند برای افغان‌های دارای مدارک معتبر اقامتی، حساب بانکی افتتاح کرده و کارت عابربانک در اختیارشان قرار دهند. در صورتی که شعبه‌ای از این دستورالعمل پیروی ننماید، مهاجرین با اطلاع دقیق از شعبه و محل مورد نظر، دفتر امور مهاجرین این سفارت را در جریان قرار دهند تا به اطلاع بخش نظارت بانک مرکزی رسانیده و مورد پیگیری قرار گیرد".
 
این سفارت از پیگیری‌های همه جانبه مسئولین ادارات ذی‌ربط جمهوری اسلامي ايران نسبت به این موضوع اظهار سپاس و قدردانی می‌نماید.
 
از سوی دیگر، در واکنش به این مشکلات، سید رسول موسوی، مديركل غرب آسيا وزارت خارجه ایران از حل مشكل كارت اعتباري مهاجرين افغانستاني خبر داده است.
 
آقای موسوي در تویيتر خود نوشته است: "‏خبر خوب برای افغان‌های مقيم ايران. برخی از بانک‌ها به دلیل محدودیت‌های قانونی کارت اعتباری به مهاجرین نمی‌دادند، با پیگیری‌های انجام شده، این مشکل به زودی حل خواهد شد.‏ من مشکلات خواهران و برادران مهاجر خصوصاً در زمان شیوع بیماری کرونا را کاملا درک می‌کنم".
 
حال باید دید که به خصوص در این شرایط ویژه کرونا که استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای قطع شیوع ویروس کرونا مهم پنداشته می‌شود، آیا خط بطلانی بر مشکلات بانکی مهاجرین کشیده خواهد شد؟!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  صدای افغان، تاریخ انتشار:  24 آذر  1399  ، کدخبر: 206572، www.avapress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
مهاجرين هم در اين زمينه واقعا سخت بايد مشغول اين روند اداري مسخره باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین