پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در جریان یک مراسم عزاداری سالانه از رویکرد برخی کشورها در تخریب پل های دوستی و روابط مبتنی بر منافع مشترک، ابراز شگفتی کرد و باردیگر به این کشورها هشدار داد که صبر عراقی ها حد و مرزی دارد و بی پایان نیست.

شعارسال: عمار حکیم که رئیس ائتلاف ملی، بزرگترین جریان سیاسی عراق نیز می باشد، در مراسم سالانه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در دفتر شیخ همام حمودی عضو هیات رئیسه پارلمان عراق، بدون نام بردن از کشور خاصی، گفت: تعجب می کنیم از برخی کشورها که در صدد خراب کردن پل های منافع مشترک هستند و از سوی برخی ها شریک راهبردی تلقی می شدند و 70 توافق همکاری امضاء کردند و شرکت هایشان بدون محدودیت در عراق حاضر شدند.

اشاره رئیس ائتلاف ملی عراق ، بیشتر ترکیه را شامل می شود که این روزها به دلیل مواضع تند رئیس جمهور این کشور علیه عراق و بویژه حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور، روابطش با بغداد به تیرگی انجامیده است.

عمارحکیم در بخش دیگری از سخنانش، به برگزاری نشست هایی با هدف بررسی اوضاع عراق، در غیاب نمایندگان دولت عراق، از سوی برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت، هرگونه نشست و تصمیم گیری درباره عراق بدون حضور عراقی ها معیوب و ناقص است.

وی خطاب به این کشورها گفت: چه کسی اجازه داده که جای ملت عراق نشست برگزار کنید و برایش تصمیم بگیرید؟ حکیم، این اقدامات را چارچوب شکنانه توصیف کرد و آن را به مثابه نقض حاکمیت ملی و کرامت عراقی ها دانست.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، این کشورها را به توقف در آزمودن صبر عراقی ها دعوت کرد و گفت که صبر ملت عراق حد و مرزی دارد و زمانی که ملت عراق اشتباهات و خطاهای برادران خود را بیاد آورد و آن را محاسبه کند، فرا خواهد رسید.

عمار حکیم در این بخش از سخنان خود نامی از کشورهای مورد نظر نبرد ، اما تاکنون بیشترین نشست ها بدون حضور دولت عراق را کشورهای حوزه خلیج فارس، بویژه عربستان و امارات و قطر و نیز اردن ترتیب داده اند.

عمار حکیم همچنین در خصوص اتهامات فرقه ای که به نیروهای الحشد الشعبی وارد می شود، گفت اگر الحشد الشعبی یک نیروی فرقه ای و مذهبی بود تنها از زمین خودش دفاع می کرد و مردانش برای نجات سایر هموطنان شهرهای خود را ترک نمی کردند و خانواده های خود را در رنج قرار نمی دادند و به دلیل نگاه ملی آنان است که این بها را پرداخت کرده اند.

وی همزمانی اتهام های فرقه ای به الحشدالشعبی را همزمان با جنایاتی که ائتلاف عربی در صنعا رقم زده است، مورد توجه قرار داد و به آنها که قصد دارند از داعش بهره برداری کنند، گفت که عراق بر خلاف کشورهایی که با این گروه تروریستی غرق خواهند شد، نسبت به داعش واکسینه شده است.

همام حمودی عضو هیات رئیس پارلمان عراق نیز در این مراسم طی سخنانی از رجب طیب اردوغان بخاطر مواضع اخیرش در قبال عراق انتقاد کرد و گفت او در ماجرای اخیر در سطح یک رئیس دولت برخورد نکرده است.

وی به پیامد رفتارهای غیر دوستانه اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد و در عین حال از عدم موضع گیری برخی احزاب و جریان های داخلی دربرابر اظهارات اخیر اردوغان ابراز تعجب کرد.

اختلافات آنکارا - بغداد بر سر حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق ، طی هفته گذشته به شدت بالا گرفت و عراقی ها اظهارات اردوغان را توهین تلقی کرده و واکنش گسترده ای به آن نشان دادند.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به درخواست حیدرالعبادی برای بیرون کشیدن نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق، به وی گفته بود که 'حد خودت را بدان'!، جمله ای که روابط میان دو کشور را وارد مرحله جنگ سرد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23مهر1395، کدخبر: 82266344: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین