پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۷۰۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
کارشناسان پبش بینی می‌کنندکه افزایش نرخ ارز در بازار مقطعی است و با توجه به افت ارزش دلار امریکا در پی کسری شدید بودجه این کشور، کاهش نرخ ارز در بازار داخلی دور از انتظار نیست.

شعار سال:بازاری که طی یک ماه اخیر با ثبات نسبی نرخ همراه بوده است. البته در این مدت نرخ دلار با نوسان قیمتی بین ۲۴ تا ۲۱ هزار تومان در حرکت بود. اما هیچ وقت بهای ارز در این یکی دو ماهه جهشی رشد نکرد.
 
علل ثبات نسبی بازار ارز چیست؟
 
از طرفی بازار ارز اکنون چون گذشته دیگر مجالی برای سرمایه‌گذاران سودجو نیست و حتی با وجود اخباری مبنی بر ادامه سیاست‌های امریکا و غرب در قبال برجام این بازار حساس دچار شوک و گرانی شدید نشد چرا که به عقیده کارشناسان اقتصادی نرخ دلار همواره در محدوده ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان باید باشد.

این که بازار ارز شرایطی مساعدی دارد، شاید به دلیل این است که نیاز متقاضیان واقعی ارز در سامانه نیما به درستی تامین می‌شود علاوه براین کوچ سفته بازان ارزی در این بازار و سودآور نبودن آن برای سرمایه‌گذاران چنین کالایی موجب شده تا بازار در آرامش نسبی قرار گیرد و چون گذشته شاهد رکورد زنی قیمت‌ها نباشد
تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در سامانه نیما
 
این که بازار ارز شرایطی مساعدی دارد، شاید به دلیل این است که نیاز متقاضیان واقعی ارز در سامانه نیما به درستی تامین می‌شود علاوه بر این کوچ سفته بازان ارزی در این بازار و سودآور نبودن آن برای سرمایه‌گذاران چنین کالایی موجب شده تا بازار در آرامش نسبی قرار گیرد و چون گذشته شاهد رکورد زنی قیمت‌ها نباشد.
 
شرایطی که با وجود افت شاخص‌ها در بازار سرمایه معمولا تاثیری مستقیم بر بازار ارز به جای می‌گذاشت اما حالا دیگر خبری از جهش قیمت‌ها و تاثیر‌گذاری سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در این بازار نیست. کارشناسان معتقدند؛ دوران رکورد زنی بی‌منطق قیمت‌ها در بازار ارز به پایان رسیده و سرمایه‌گذاران چنین بازاری اعتقاد آنچنانی برای کسب سودآوری از بازار ارز را ندارند.
 
اما اینکه چرا نرخ ارز طی دو روز اخیر روندی رو به رشد با شیبی ملایم را به خود گرفته است بیانگر ثبات سیاسی در مسئله برجام است که البته این افزایش نرخ نیز از دید کارشناسان پایدار نیست.

رشد نرخ ارز در بازار گذراست
 
میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی درباره تغییر قیمت‌ها در بازار ارز طی دو روز اخیر گفت: هیچ گونه عوامل درونی و یا اقتصادی بر رشد نرخ ارز تاثیر‌گذار نیست و رشد بیش از ۱۰۰۰ تومانی دلار طی ۲ روز اخیر به دلیل تاثیر‌گذاری اخبار سیاسی و افق توافقات برجامی است که البته این افزایش نرخ گذراست.
 
هنوز مذاکره‌ای رسمی درباره رفع تحریم‌های ایران و یا بازگشت‌ها به مسئله برجام انجام نشده است. و چنانچه امریکا شرایط کشورمان را در خصوص برجام بپذیرد و با تعهد همه تحریم‌ها لغو شود، بی‌تردید منابع ارزی کشور در پی فروش نفت، آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده و ارتباط با دنیا افزایش و نرخ ارز در بازار با شیبی تند سیر نزولی به خود می‌گیرد
 
وی با بیان اینکه در صورت توافق امریکا در بحث بازگشت به برجام، مقام معظم رهبری در این زمینه تکلیف را به خوبی روشن کرده است، گفت: البته هنوز مذاکره‌ای رسمی درباره رفع تحریم‌های ایران و یا بازگشت‌ها به مسئله برجام انجام نشده است. و چنانچه امریکا شرایط ایران را در خصوص برجام بپذیرد و با تعهد همه تحریم‌ها لغو شود، بی‌تردید منابع ارزی کشور در پی فروش نفت، آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده و ارتباط با دنیا افزایش و نرخ ارز در بازار با شیبی تند سیر نزولی به خود می‌گیرد.

اقتصاد امریکا در حال فرو پاشی!
 
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: رشد نرخ ارز در دو روز اخیر ناشی از اخبار و مسائل سیاسی و بین‌المللی است اما مسئله مهم و پیچیده تر این است که اقتصاد امریکا اکنون در شرایط سختی قرار دارد و نظام پولی این کشور و حتی کشورهای اروپایی به گل نشسته است.
 
کسری بودجه و تورم اکنون امریکا را فرا گرفته است. در چنین شرایطی باید گفت که افت ارزش دلار امریکا می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش نرخ این کالا در داخل کشور به جای گذارد و قیمت‌ها خود به خود در بازار کاهشی شود
 
رادپور ادامه داد: کسری بودجه و تورم اکنون امریکا را فرا گرفته است. در چنین شرایطی باید گفت که افت ارزش دلار امریکا می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش نرخ این کالا در داخل کشور به جای گذارد و قیمت‌ها خود به خود در بازار کاهشی شود.
 
وی اضافه کرد: با توجه به رشد ۲۵ درصدی نقدینگی در امریکا و وجود ۳۰ درصدی نرخ این شاخص در کشور بنابراین چیرگی دلار بر سایر ارزهای دنیا بشدت کم خواهد شد که نتیجه آن تضعیف دلار در برابر ارزها به‌خصوص ریال می‌تواند باشد.
 
این کارشناس مالی افزود: بازار ارز بسیار هوشمند بوده و به دلیل این است که بازار در پی اخبار سیاسی و تحریمی ملتهب نشد. چرا که تصور می‌شود اقتصاد امریکا در ماههای آینده با بحران شدیدی روبه رو خواهد شد.

ضرورت ثبات نرخ در بازار ارز
 
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است؛ بانک مرکزی باید بازار ارز را به خوبی مدیریت کند و نگذارد نرخ ارز بدون منطق در بازار افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در بازار تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ همه کالاها و خدمات در بازار به جای می‌گذارد اظهارکرد: اکنون که بازار ارز در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد سیاست‌ها گذاریها در راستای ثبات نرخ ارز باید به کار گرفته شود.

گرانی ارز در بازار / دلار به کانال ۲۵ هزار تومان آمد
 
بنا به این گزارش، بازار ارز دیروز نسبت به روزهای قبل با افزایش نرخ همراه بود طوری که بهای هر دلار به ۲۵ هزار و ۷۰ تومان، و نرخ یورو ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رقم خورد.
 
با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، صرافی‌های بانکی نیز نرخ دلار و یورو را نسبت به روز کاری قبل افزایش دادند؛ در چنین شرایطی، نرخ فروش دلار ۲۴ هزار تومان و نرخ خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. همچنین نرخ فروش یورو نیز معادل ۲۹ هزار تومان و نرخ خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است.
 
البته نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. بازار طلا و سکه هم دیروز روندی رو به رشدی به خود گرفت طوری که در بازار آزاد نرخ طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و نرخ سکه طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین نرخ نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

گرانی طلا و سکه در بازار
 
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، نرخ طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۵۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
 
قیمت طلا و سکه طرح جدید نیز دیروز نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ نرخ ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش نیوز  ، تاریخ انتشار:  22 بهمن 1399  ، کدخبر: 153266، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
0
ریزش مجدد قیمت ذلار میتونه بازار رو ملتهب کنه از این رکودی که به صورت نسبی به وجود اورده رو از دست بدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین