شعار سال: زنگ هشدار برای کارخانههایی که سوخت آن را ذغال سنگ تشکیل میدهد به صدا در آمده و قیمت برقی حاصل از گاز طبیعی و انرژیهای تجدیدپذیر نظیر انرژیهای بادی و خورشیدی کارخانههای ذغال سنگ را به تعطیلی کشانده است.
اما این تغییر بنیادی در هیچ صنعتی به اندازه صنعت حمل و نقل نمود نداشته است، حالا غولهایی سازنده خودروهای برقی مثل تسلا در آمریکا و نیو در چین با این که تعداد تولید سالانه آنها میلیونی نشده، ارزش سهامشان سر به فلک کشیده است و کل سهام سه خودروساز سنتی و دیرپای آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر که نزدیک به ۱۰ میلیون خودرو در سال تولید میکنند به پای ارزش تسلا نمیرسد. به بیان دیگر، اکنون کل ارزش بخش خودروهای برقی صنعت خودرو از کل ارزش بخش خودروهای فسیلی بالاتر است با این که سهم خودروهای برقی از کل بازار صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ فقط ۳ درصد بوده است. شرایط به شدت شبیه اوایل قرن بیستم است که با ظهور خودروها، کالسکهها و درشکهها به تدریج از رده خارج شدند.
برخی از تحلیل گران وال استریت وضعیت را وخیمتر میبینند
حتی برخی از تحلیل گران وال استریت وضعیت را وخیمتر میبینند. برای مثال مورگان استنلی پیش بینی کرده است که سازندگان خودروهای بنزینی و گازوئیلی از اوایل دهه ۲۰۳۰ شروع به از دست دادن پول و سرمایه خواهند کرد.
آدام جوناس Adam Jonas از مورگان استنلی میگوید ارزش تولید کنندگان خودروهای بنزینی مثل جنرال موتورز و فورد به تدریج روند منفی به خود میگیرد و به دلایل متعدد، دگردیسی این خودروها از شرکتهای سودده به زیان ده به زودی شروع خواهد شد و این شرکتها مجبور به سوزاندن نقدینگی برای گذر از دوران گذار خواهند بود.
البته این دیدگاه که دوران سختی را برای خودروسازان پیش بینی کرده خاصِ مورگان استنلی نیست. یک نظرسنجی که در خصوص سرمایه گذاران روی سازمانها انجام شده نشان میدهد که ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که ارزش فناوریهای سوخت فسیلی منفی یا بدون تغییر است، ۶۰ درصد معتقدند که ارزش این فناوریها مثبت است، اما با روندی بسیار کُندتر از قبل و فقط ۲۳ درصد هستند که هنوز ارزش این فناوریها را خیلی مثبت ارزیابی میکنند. اما هیچ یک از پاسخ دهندگان این اعتقاد را ندارد که دوران شهرت دلورین Delorean در فیلم بازگشت به آینده تکرار خواهد شد.
به همین دلیل است که شواهد نشان میدهد جنرال موتورز و فورد برای زنده ماندن در حال انتقال تمام تخم مرغهای خود به سبد خودروهای برقی هستند. طوری که جنرال موتورز مصمم شده است تا سال ۲۰۳۵ به تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی پایان دهد. حتی میگوید که میخواهد تا سال ۲۰۳۰ در کارخانههای خود تا ۱۰۰ درصد از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده کند و در کارخانههای جهانی خود در سال ۲۰۳۵ به این وضعیت میرسد و در سال ۲۰۴۰ از لحاظ آلایندگی کربنی به صفر خواهد رسید. به عبارتی، تمرکز این خودروسازان روی آلایندگیهای صفر خواهد بود. برای این منظور لازم است زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در سرتاسر کشور ایجاد شود که خودروسازان در آن مشارکت خواهند داشت تا پذیرش در بین مشتریان افزایش یابد.
با این که جنرال موتورز به اجبار با ترامپ همراه شده بود، اما حالا با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا از ۲۳ نوامبر که پیروزی بایدن مسجل شده بود، از آن سیاستهای دوران ترامپ دوری گزید. از آن به بعد اخبار گرایش این خودروساز به خودروهای تمام برقی شدت گرفته است. همین تغییر در رویکرد جنرال موتورز در همین مدت کوتاه روی ارزش سهام آن تا ۳۵ درصد اثر مثبت گذاشته است.
مورگان استنلی که جنرال موتورز را به فورد ترجیح میدهد پیش بینی کرده است که ارزش جی ام با ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، اما فورد ۲۰ درصد کمتر از جی ام رشد خواهد کرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۲۷بهمن ۱۳۹۹، کدخبر: ghatenews.com، ۱۳۲۷۴