پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
نایب رئیس مجلس گفت: شفافیت یک کلام دینی است و مردم باید از همه امور به جز مسائل امنیتی مطلع باشند.
شعار سال: همایش تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، پنجشنبه ۳۰ بهمن با حضور شخصیت‌های سیاسی در مجلس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.
در این مراسم سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی درباره اهداف بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم هدفش تغییر حکمرانی است و با این نحوه دیوان سالاری و ساختار اداری کشور نمی‌توان به اهداف انقلاب رسید.
وی ادامه داد: رهبری محقق کردن این هدف را به جوانان سپرده اند به این دلیل که جوانان شجاعت بهم ریختن وضع موجود را دارند و فرزند زمان خود هستند.
نایب رئیس اول مجلس با اشاره به معیار‌های فرد انقلابی تاکید کرد: انقلابی کسی است که وضعیت موجود را نمی‌پذیرد و شجاعت در تغییر این وضع دارد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به رابطه امام و امت اظهار کرد: زمانی جامعه توحیدی شکل می‌گیرد که امت پیرامون امام جمع شود و در طول تاریخ حیاتش استقامت ورزد؛ در تاریخ هم شاهد بسیاری از امت‌ها هستیم که پیرامون امام خود مقاومت کردند و مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفتند.
وی افزود: آزمایش اول سختی در معیشت و دومین رفاه و سومین جنگ و تحریم بود که ما در هر دوره‌ای از انقلاب اسلامی با این آزمایش‌ها مواجه شدیم.
نایب رئیس اول مجلس درباره انتخاب دولت انقلابی گفت: ارزش آمدن جریان انقلابی در آن است که بتواند سیستم را اصلاح کند وگرنه راه به جایی نخواهد برد؛ ما در مجلس معتقدیم شفافیت باید در تمام نهاد‌ها صورت گیرد و نیازمند انقلاب رویکردی هستیم انقلاب رویکردی یعنی برقرار عدالت، شفافیت در رویکردها، پاسخ گویی مسئولان، گفتگو و رقابت سالم.
مشکلات طرح شفافیت آراء در بلند مدت برطرف می‌شود
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به جایگاه مردم در دیدگاه امام خمینی (ره) بیان کرد: دو اندیشه درباره جایگاه مردم در حکمرانی وجود دارد اندیشه اول، اندیشه مردم صغیر است که می‌گوید مردم فهمی در دانش سیاسی ندارند و فقط مشارکت سیاسی شان در حد انتخابات است، اندیشه دوم اندیشه مردم رشید است که مسئولان را وکیل مردم می‌داند، در این اندیشه تصمیم گیران اصلی مردم هستند که همواره بر مسئولان نظارت دارند؛ امامین انقلاب به اندیشه مردم رشید تاکید داشتند مخصوصا طبقه مستضعفین.
وی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به طرح شفافیت آراء نمایندگان تاکید کرد: امر شفافیت یک امر دینی است که در حکومت امام علی (ع) و متون دینی ما هم وجود دارد، مردم باید از همه امور به جز مسائل امنیتی مطلع باشند، اما در کنار شفافیت نیازمند گفتگو و آگاهی بخشی در بین آحاد مردم هستیم شاید در کوتاه مدت اجرای این طرح مشکلاتی مانند لابی گری داشته باشد، اما در بلند مدت آثار مثبت زیادی خواهد داشت.
در ادامه این همایش، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ و آسیب‌هایی که این انتخابات با آن مواجه است، گفت: این انتخابات مهم است و امور مهم آسیب پذیرتر است به همین جهت نگهداری از آن سخت‌تر است.
او افزود: این انتخابات از این نظر مهم است که کشور در شرایط سختی به سر می‌برد و هیچوقت اوضاع اقتصادی به سختی امروز نبود.
حداد عادل تصریح کرد: در فاصله ۹۶ تا ۱۴۰۰ دو اتفاق در فضای سیاسی کشور افتاده و آن تحول در قوه‌های مقننه و قضاییه است؛ مبارزه با فساد سرعت پیدا کرده است و مایه امیدواری عامه مردم شده است؛ مجلس هم در سال ۹۹ مبدل به مجلس دیگری شده و جریان سیاسی که قوه مجریه را در دست دارد، مجلس را از دست داده و قوه قضاییه را به سود خود نمی‌داند.
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به جریان‌های موجود در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در صحنه رقابت سیاسی بین دو جریان اصلاح طلب و نیرو‌های انقلاب، امروز تمام توان طرف مقابل برای حفظ قوه مجریه به کار گرفته می‌شود و این انتخابات برای آن‌ها سرنوشت محسوب می‌شود.
حداد عادل تصریح کرد: از طرف دیگر دولت وضع خوبی در افکار عمومی ندارد و همه نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که مردم از قوه مجریه ناراضی هستند، شاید تا به حال هیچ رئیس جمهوری نبوده که قبل از پایان دوره اش، محبوبیتش به این اندازه کم شده باشد؛ البته بخشی از آن‌ها به دلیل فشار و تحریم است، ولی بخش دیگری به خاطر سوء مدیریت است.
او افزود: در هر صورت جبهه مقابل ما با چند چالش مواجه اند که یکی از آنها، از دست دادن افکار عمومی است که در مقابل این وضعیت در حال برائت جستن از آقای روحانی و جریان مرتبط با او هستند و برای اینکه کشتی خود را نجات دهند، رئیس جمهور را از کشتی خود بیرون می‌کنند.
مشکلات اصولگرایان از دید رئیس شورای ائتلاف
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به مشکلات جریان اصولگرا گفت: با پیروزی نیرو‌های انقلاب در مجلس همه فکر می‌کنند پیروزی جریان انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری قطعی است و برخی فکر می‌کنند برای ورود آن‌ها به پاستور فرش قرمز پهن کرده اند، در حالی که نمی‌شود چنین چیزی را پیش بینی کرد و ممکن است مانند سال ۷۶ ورق به نفع جریان مقابل برگردد، بنابراین نباید پیروزی را قطعی دانست.
حداد عادل ادامه داد: از طرف دیگر شرایط سخت مردم فضا را طوری تداعی کرده که اسامی زیادی از سوی جریان‌های مرتبط با نیرو‌های انقلاب برای حضور در انتخابات مطرح می‌شود.
او با اشاره به کثرت نامزد‌های احتمالی جریان اصولگرا در انتخابات پیش رو گفت: ایراد دیگر کثرت متولی انتخابات است؛ ما در انتخابات مجلس دو سه درگیری داشتیم که مثلا جامعه روحانیت مبارز انتقاداتی به کار ما داشت و بعد از نشست‌های مختلف به تفاهم رسیدیم، ولی با دوستان پایداری تا دقیقه نود به وحدت نرسیدیم و در وقت اضافی با جراحی در ساعت ۱۱:۳۰ شب به وحدت رسیدیم؛ حالا هم افرادی که در لیست قرار نگرفتند، از برخی انقلابی‌ها انقلابی‌تر شدند.
حداد تصریح کرد: مشکل دیگر ما این است که جامعه روحانیت مبارز به صورت مستقل قصد میزبانی انتخابات را دارد و به صورت جدی دنبال این هستیم که این دو گانگی را حل کنیم؛ پایداری‌ها هم که داستان خود را دارند، فعلا هیچ مذاکره‌ای با آن‌ها نکردیم و این موضوع را برای مراحل بعد موکول کردیم.
او ادامه داد: مسئله دیگر گفتمان است که اهمیت زیادی در انتخابات دارد یعنی اگر نتوانیم اختلافات را در اردوگاه خود حل کنیم، شکست ما رقم خواهد خورد، باید درک کنیم که نارضایتی مردم از دولت فعلی به معنای گرایش به سمت ما نیست و اگر ما با چند نامزد وارد انتخابات شویم، سبد رای ما تقسیم می‌شود و طرف مقابل با دیدن این وضعیت قطعا با یک نامزد وارد خواهد شد، اما اینکه چگونه بتوانیم به وحدت برسیم معلوم نیست.
رئیس شورای ائتلاف افزود: از طرفی هم باید به گفتمان انتخابات وارد شویم و با دوگانگی‌هایی که طرف مقابل ایجاد می‌کند، مقابله کنیم و با هوشمندی باید تلاش کنیم که وارد این تله‌ها نشویم.
حداد عادل عنوان کرد: یکی از راهبرد‌های رقیب ما برای پیروزی در انتخابات سیاه نمایی درباره مجلس است و از روزی که این مجلس فعالیت خود را آغاز کرده است، نظریه پردازان اصلاحات ستاد انتخاباتی خود را در مجلس و با جو سازی علیه آن آغاز کردند و آن چیزی که الان خطرناک است، بی بصیرتی عده‌ای در سمت ما و بازی خوردن با ورق طرف مقابل است.
توضیحات حدادعادل درباره سفر قالیباف به روسیه
رئیس شورای ائتلاف در خصوص حاشیه‌های ایجاد شده برای قالیباف گفت: در تشریفات پوتین، ملاقات با رئیس مجلس وجود ندارد و پیام رهبری برای روسیه به این معنا نبود که قالیباف بتواند با پوتین دیدار کند و تاکنون هیچ رئیس مجلسی با پوتین دیدار نکرده است؛ ما در حال حاضر در چند زمینه با روسیه همکاری داریم و پیام رهبری ناظر به این موضوعات بوده است.
او تصریح کرد: بصیرت موضوع مهمی است که نقش تاثیرگذاری در انتخابات دارد و باید بدانیم که برخی حرف‌ها که در فضای مجازی منتشر می‌شود از کجا آب می‌خورد.
سفر رئیسی به عراق انتخاباتی نبود
حداد عادل در خصوص سفر رئیس دستگاه قضا به عراق بیان کرد: با آقای رئیسی صحبت‌های زیادی در خصوص حضورش در انتخابات کردیم، ولی او هم دلایل خود را برای عدم ورود به انتخابات دارد؛ سفر آقای رئیسی به عراق انتخاباتی نبوده و در راستای پیگیری‌های برخی پروند‌های قضایی، خصوصا درباره پرونده شهید سلیمانی و برخی زندانیان ایرانی عراق انجام شده است.
دست به موهایمان می‌کشیم می‌گویند کار انتخاباتی است
رئیس شورای ائتلاف با انتقاد به برخی رفتار‌های موجود در جامعه گفت: فضا به صورتی شده که هرکسی دست به موهایش می‌کشد، می‌گویند فلانی کار انتخاباتی انجام می‌دهد.
هر موقع برگزاری انتخابات دست اصلاح طلبان بود، مشارکت پایین آمد
او در ادامه با اشاره به برخی صحبت‌ها که گفته می‌شود جریان اصولگرا موافق مشارکت پایین برای رای آوردن است مطرح کرد: اصولا وقتی اصلاح طلبان بر سرکار بودند، مردم از صندوق‌های رای مایوس شدند وگرنه موضع ما در این خصوص همان موضع رهبری یعنی، تلاش برای مشارکت حداکثری است؛ اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم در دور قبلی مجلس افرادی بودند که نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای داشتند، ولی در این دوره ۶۰ هزار رای هم نیاوردند، اینکه دیگر به شورای نگهبان و بقیه موارد مرتبط نمی‌شود، عملکرد خودشان است که این وضعیت را پدید آورده است، وگرنه در سال ۸۸ انتخابات در دولتی که اصلاح طلب نبود برگزار شد و حضور پرشوری هم شاهد بودیم، ولی در سال ۹۸ که در یک دولت اصلاح طلب انتخابات برگزار شد، حضور ضعیفی را در انتخابات شاهد بودیم.
در ادامه این همایش محمدرضا عارف نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور‌های مطرح شده در گام دوم انقلاب گفت: رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب صراحتا به نکاتی اشاره کرده اند که یکی از آن‌ها علم و پژوهش است، امروز متاسفانه سهم کمی برای پژوهش در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، توصیه دوم ایشان معنویت و اخلاق است و در محور سوم به اقتصاد اشاره دارند در حالی که ما امروز در تامین معیشت مردم با مشکل روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه نقش جوان در گام دوم انقلاب نقش مهمی است اظهار کرد: جنبش دانشجویی در ایران از اوایل شکل گیری مبنایی اسلامی داشته است؛ راهبرد جنبش در اوایل انقلاب مقابله با حکومت شاهنشاهی بود که نقطه عطف آن را می‌توان همراهی جنبش با رهبری نهضت دانست.
جنبش‌هایی دانشجویی نباید سیاست زده شوند
این فعال سیاسی با بررسی رویکرد جنبش‌های دانشجویی بعد از انقلاب ۵۷ بیان کرد: نقش جنبش دانشجویی در ۸ سال دفاع مقدس و جهاد دانشگاهی بی بدیل بود، اما در دهه‌های بعدی نقش دانشجو کم رنگ شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از عملکرد جنبش‌های دانشجویی ادامه داد: ارتباط جنبش‌های دانشجویی با نهاد‌های حاکمیتی صمیمی نیست و بی اعتمادی نسب به این نهاد در دید آن‌ها وجود دارد. مسئله بعدی خودسازی و کار فرهنگی است که باید در میان جنبش‌های دانشجویی افزایش یابد.
عارف با اشاره بر لزوم مشارکت دانشجویان در مسائل سیاسی تاکید کرد: اختلاف نظر اگر موجب دشمنی شود پسندیده نیست، گفتگو باید در همه سطوح حاکمیت و جناح‌ها به صورت صمیمی در جریان باشد. ارتقاء منزلت دانشگاه یک ضرورت است تا بتواند در مسائل مختلف جامعه نقش آفرین باشد و علاوه بر آن کرسی‌های آزاد اندیشی که علاوه بر نقد به دنبال راهکار هم هست، باید در دانشگاه‌ها احیاء شود. همچنین مطالبات مردم باید توسط دانشجویان به گوش مسئولان برسد.
برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در حال بررسی هستم
وی درباره برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و جبهه اصلاح طلبان ایران گفت: شورای عالی سیاست گذاری یک تجربه موفق است که از همه حزب‌ها دعوت به مشارکت کرده است، اگر احزاب اسم بنده را به عنوان نامزد نیاوردند ناراحتی و گله‌ای ندارم.
فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: کاندیدا ریاست جمهوری باید کسی باشد که کار آمدی و کارنامه روشنی داشته باشد، به شخصه هنوز تصمیم نگرفته ام که به عنوان کاندیدا وارد رقابت شوم و فعلا در حال برنامه ریزی و گفتگو هستم این انتخابات حیثیتی است و راهبرد نظام مشارکت حداکثری است.
عارف با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم بیان کرد: علاوه برعوامل درونی که دولت در راس آن مقصر است، عوامل بیرونی مانند تحریم‌ها و جنگ اقتصادی هم بر معیشت مردم تاثیر گذاشته است.
وی یادآور شد: بخشی از ناکارآمدی مجلس دهم شکل گیری یک جریان سوم بود، اما از رویکرد فراکسیون امید دفاع می‌کنم برای مثال لغو حکم اعدام محکومین موادمخدر که بازتاب فراوانی در داخل و خارج کشور داشت از جمله طرح‌های فراکسیون امید در مجلس دهم بود.
دشمن به دنبال ضربه‌زدن به نیرو‌های خودی است/جبهه پایداری به دنبال وحدت در چارچوب‌هاست
صادق محصولی آخرین که سخنران این مراسم بود با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: اکنون در آستانه انتخابات قرار داریم و کشور در شرایط حساسی قرار گرفته است، اما می‌بینیم که عده‌ای برای بستن لیست‌های انتخاباتی و انتخاب نامزد‌های خود به جای کارآمدی به دنبال نزدیکی حزبی به خود هستند.
محصولی با ذکر نقل قولی از آیت الله مصباح گفت: آیت الله مصباح همیشه به ما می‌گفت که باید سیاست را با نگاه دینی و فرهنگی اداره کرد تا بتوان تاثیر کافی را بر افکار عمومی گذاشت.
دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به سوالی در خصوص صحبت‌هایی که درباره اموالش مطرح شده بود گفت: دشمن دنبال این است که نیرو‌های خودی را به روش‌های مختلف بزند؛ در اسلام داشتن ثروت ذم نشده است، همچنین هیچکسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که من در معامله با دولت ریالی کسب کردم؛ اگر کسی مدعی است که صادق محصولی ذره‌ای از اموال دولتی را تصاحب کرده است می‌تواند ادعای خود را مطرح کند و اموال مرا از من بگیرد.
او با اشاره به اخباری که در خصوص دیدارهایش با احمدی نژاد مطرح شده بود عنوان کرد: دو سال قبل از پایان دولت احمدی نژاد با او جدل کردم و از دولت بیرون آمدم و هیچ دیداری با احمدی نژاد نداشتم و ندارم؛ اصلا دلیلی ندارد که با احمدی نژاد دیدار کنم.
محصولی با اشاره به تغییر رفتار احمدی نژاد در سال‌های اخیر گفت: ما موضوع تبعیت از، ولی امر را در جایگاه ریاست جمهوری مهم‌ترین امر می‌دانیم، وقتی این موضوع خدشه دار شد، پیام‌های تبریک برای فلان شخصیت و مسائلی از این قبیل هم به دنبالش می‌آید؛ در دولت نهم و دهم بیشترین خدمات به کشور شده است، اما نباید نگاه صفر و صدی داشت؛ رسیدگی به محرومین و حضور مسئولین در دورترین نقاط کشور و خرج کردن برای مستضعفین بهترین خدماتی بود که انجام شد، ولی نباید آن رفتار را به امروز آن مسئول تعمیم داد و بگوییم پس هنوز هم آن مسئول چنین شخصیتی دارد.
دبیرکل جبهه پایداری افزود: من در جایگاهی که دارم، وظیفه دارم با همه کسانی که در معرض نامزدی انتخابات هستند جلسه برگزار می‌کنم و نقطه نظرات آن‌ها را برای تصمیم گیری‌های بعدی جویا می‌شوم.
محصولی تصریح کرد: وحدت شمشیری است که بستگی دارد به دست چه کسی باشد؛ وحدت چیز خوبی است، اما در صورتی که منجر به انتخاب فرد اصلح و کارآمد شود و با رعایت خطوط قرمز و حفظ ارزش‌ها می‌تواند به اتفاقات خوبی منجر شود؛ جبهه پایداری هم به دنبال وحدت در چارچوب‌ها است.
او در خصوص برنامه‌های نیرو‌های انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰ تشریح کرد: در جبهه پایداری چند مرحله را تدوین کردیم، یکی اینکه اعضای جریان انقلاب همدیگر را تخریب نکنند و درباره هم بدگویی نکنند، دوم اینکه همه اعضای جبهه انقلاب تلاش‌های خود را برای ترویج انقلاب انجام دهند، موضوع دیگر اینکه تلاش خود را برای رسیدن به فرد و لیست واحد انجام دهند، تلاش بعدی تشکیل جمعی در خصوص برنامه‌ها برای دولت بعدی و حل مشکلات نظام است و سعی می‌کنیم همزمان با این موضوع نسبت به نامزد اصلح اقدام کنیم.
دبیرکل جبهه پایداری در توصیه‌ای به نیرو‌های انقلاب گفت: یکی از مهمترین کار‌هایی که مجموعه نیرو‌های انقلاب باید در سطح جامعه انجام دهند، حضور فعال در فضای مجازی است و باید به صورت جهادی به این فضا وارد شوند؛ خدا وعده پیروزی داده است به شرطی که ما هم در میدان حضور داشته باشیم.
محصولی در واکنش به شایعات درباره انشقاق جبهه پایداری عنوان کرد: وفاقی که در جبهه پایداری است را در هیچ دوره‌ای شاهد نبودیم؛ شایعات همیشه بوده است، ولی هیچگاه نمودی پیدا نکرد، پس نباید به این حرف‌ها اعتنا کرد، ضمن اینکه تغییر سردبیر مبتنی بر قانون اساسنامه‌ای وزارت کشور انجام شد.
او در خصوص جایگزینی برای آیت الله مصباح گفت: با دو فقیه دیگر مشورت خواهیم کرد و در صورت موافقت شخص سوم، او را به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری معرفی خواهیم کرد.
دبیرکل جبهه پایداری در پایان در پاسخ به سوال نامزدی اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: به من نمی‌خورد که وارد انتخابات شوم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۶۶۹۸۱۴، https://www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین