پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد، گفت: آمریکا و اروپا دیگر فرصتی ندارند.
شعار سال: حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در ایام نوروز عیدی خوبی به مردم داده شد و دانشمندان هسته‌ای ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند تکلیفی که در قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها برای آن‌ها تعیین شده بود را اجرایی کنند، گفت: دانشمندان هسته‌ای سانتریفیوژ‌ها را در موعد مقرر نصب کردند و حتی برای تکمیل کار در ایام تعطیلات نوروزی با سختکوشی و تلاش مضاعف این بخش قانون را محقق کردند.
 
اتمام پروژه نصب هزار سانتریفیوژ 

وی افزود: طبق این قانون باید هزار سانتریفیوژ IR ۲ M تا سال ۹۹ نصب می‌شد که دانشمندان هسته‌ای موفق شدند پروژه نصب هزار سانتریفیوژ IR ۲ M را به اتمام برسانند. این اقدام اقدامی بسیار مهم و راهبردی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح اهمیت این اقدام، گفت: ۱۹ هزار سانتریفیوژ منصوب و غیرمنصوب در نطنز وجود داشت که در راستای اجرای تعهدات برجامی به ۵ هزار و ۱۰۰ سانتریفیوژ کاهش یافت. «سو» مربوط به این سانتریفیوژ‌های IR ۱ بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم در سال است، یعنی اگر هزار سانتریفیوژ IR ۲ M نطنز کار کند در پایان سال می‌تواند هر سانتریفیوژ ۸۰۰ گرم و یا هزار و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی کند. اگر میانگین یک کیلوگرم هر سانتریفیوژ اورانیوم غنی کند در پایان سال هزار سانتریفیوژ IR ۱ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنند.

ذوالنور تاکید کرد: IR ۲ M‌هایی که نصب شده اولاً تکنولوژی اش کاملاً ایرانی است و هیچ گونه وابستگی در این زمینه به خارج از کشور نداریم و (سو) این سانتریفیوژ IR ۲ M بین ۵ تا ۶ است. یعنی بیش از ۵ برابر ظرفیت IR ۱‌های ما که در نطنز کار می‌کنند، سانتریفیوژ‌های IR ۲ M ظرفیت دارد. به عبارت دیگر این هزار ماشین IR ۲ M که نصب شده است به اندازه کل سایت نطنز که طبق برجام کار می‌کند، می‌تواند اورانیوم غنی سازی کند.

وی اظهار داشت: این هزار سانتریفیوژ در ۶ آبشار طراحی و نصب شده که به ۴ سانتریفیوژ گاز هگزا فلوراید اورانیوم به آن تزریق شده و غنی سازی صنعتی را آغاز کرده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یک آبشار دیگر در شرف راه اندازی است که سانتریفیوژ‌های آن نصب شده و در شرف تزریق گاز قرار دارد، افزود: یک آبشار دیگر از ۶ آبشار سانتریفیوژ‌های IR ۲ M در خلأ قرار دارد که ظرف یکی، دو روز آینده کارش به پایان خواهد رسید و به آبشار‌هایی که غنی سازی را شروع کرده اند ملحق خواهد شد.
 
دانشمندان هسته‌ای نصب سانتریفیوژ‌های IR ۶ را انجام دادند

نماینده مردم قم در مجلس این اقدام را تحولی ژرف در صنعت هسته‌ای کشور خواند و گفت: این اقدام موجب افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در کشور خواهد شد.

ذوالنور همچنین اعلام کرد: به زودی آبشار IR ۴ فعال خواهد شد و در شرف راه اندازی قرار دارد که اقدامی مهم است. ظرفیت این آبشار نیز مشابه IR ۲ M است و بین ۵ تا ۶ سو توان تولید دارد.

وی گفت: دانشمندان هسته‌ای نصب سانتریفیوژ‌های IR ۶ را نیز انجام دادند، این تحول مهم از دو اقدام قبلی مهمتر است چرا که ظرفیت IR ۶ حدود ۱۰ «سو» است و ۱۰ برابر IR ۱‌های موجود ظرفیت غنی سازی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این اقدامات تعهدات قانونی بود و مقرر شده است طبق زمان بندی هزار سانتریفیوژ IR ۶ نصب شود که اولین آبشار آن نصب شده و این مهمترین گام در پیشرفت صنعت هسته‌ای است.

ذوالنور تصریح کرد: سرعت اقدامات طبق تکالیف قانونی بوده، لازم است خدمت دانشمندان و مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای خدا قوت عرض کنم که با روحیه بالا و جهادی توانستند قانون اقدام راهبردی را در این بخش اجرایی کنند و این قدرت توانمندی تکنولوژیک و توان عملیاتی خود را به اثبات برسانند. امیدواریم روز به روز شاهد موفقیت‌های این دانشمندان باشیم.

وی گفت: سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و آمریکا و اروپا فرصتی ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۱۷۶۲۰۲، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
0
0
اين هم تو دهني خوبي بايد بشه به امريكايي هايي كه به هيچ عنوان براي ايران ارزش قائل نيستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین