پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
در سال ۲۰۰۹ میلادی، مرحوم البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای وجود رسیدن ۱۵۰۰ گزارش در خصوص معامله مواد قابل استفاده در تولید بمب اتمی در بازار سیاه به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را نموده بود. این آمار سال به سال بیشتر و بیشتر شده و حتی گزارشاتی در خصوص تقاضای گروه‌های ترویستی به خرید هم، به آزانس رسیده است. دنیا به معنای واقعی بیمناک وضعیت سلاح‌های هسته‌ای خارج از چارچوب و پروتکل‌های کنترلی خود باید باشد.
شعار سال: در گزارش منتشر شده در سال ۱۳۸۶ (۱۴ سال قبل)، آمده است که وحشت از ورود اورانیوم غنی شده در بازار‌های زیرزمینی، وحشتی است که بار‌ها از زبان کارشناسان امنیتی مطرح شده، چرا که اصولا وجود چنین موادی در بازار سیاه، نشانه آن است که عده‌ای خرابکار به دنبال ساخت بمب هسته‌ای هستند. در آن زمان مارک فیتزپاتریک، عضو ارشد انستیتو تحقیقات استراتژیک لندن، که خود کارشناس امور منع استفاده از تسلیحات نابودی جمعی است، در کنفرانس امنیت آسیا گفته بود هنوز مقدار اورانیوم، در بازار سیاه، آنقدر نیست که کسی بتواند با آن بمب درست کند. وی توضیح داده بود که تاکنون تنها حدود ۸ کیلوگرم اورانیوم بسیار غنی شده به بازار سیاه راه یافته که برای تولید یک سلاح اتمی بسیار کم است.». فیتز پاتریک، که در آغاز کنفرانس امنیت آسیا در سنگاپور با خبرنگاران صحبت می‌کرد افزوده بود که، برای تولید یک سلاح انمی ساده و محدود، به حداقل ۲۰ تا ۲۵ کیلو گرم اورانیوم بسیار غنی شده نیاز است.
اما بعد از ۱۵ سال از آن تاریخ، اوضاع بکلی تغییر نموده و شرایط به هیچ وجه نمی‌تواند قابل پیش بینی و کنترل باشد.
 
تعداد بازدید : 20
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین