پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۴۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
با اینکه این اولین بار است که شبه نظامیان شیعه از یک پهپاد برای حملات خود در عراق استفاده می‌کنند، تحلیلگران بر این عقیده اند که هدف از این اقدام، رساندن پیامی برای واشنگتن بوده است مبنی بر اینکه آن‌ها می‌توانند حضور آمریکا در هر مکانی از عراق را هدف گرفته و حملاتش را به نحوی تنوع ببخشند که ایالات متحده انتظار آن را ندارد.
شعار جهان: العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: حمله به پایگاه‌های امریکایی در فرودگاه اربیل با استفاده از پهپادها، آزمون هوشمندانه شبه نظامیان شیعه در عراق برای بررسی میزان آمادگی ایالات متحده در جهت گسترش حوزه پاسخ به حملاتی است که منافع آمریکا در عراق را هدف می‌گیرد، بویژه انکه این بار حمله مذکور متوجه منطقه امن و دور از موشک‌های شبه نظامیان شد، همانطور که این حمله در راستای آزمودن کرد‌ها نیز صورت گرفت تا مشخص شود آیا به اینگونه اقدامات پاسخ می‌دهند یا نه.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته مسئولان کرد، روز چهارشنبه یک حمله پهپادی به نزدیکی نیرو‌های آمریکایی متمرکز در فرودگاه اربیل در شمال عراق انجام شد که منجر به کشته شدن یک سرباز ترک در پایگاه بعشیقه شد.

با اینکه این اولین بار است که شبه نظامیان شیعه از یک پهپاد برای حملات خود در عراق استفاده می‌کنند، تحلیلگران بر این عقیده اند که هدف از این اقدام، رساندن پیامی برای واشنگتن بوده است مبنی بر اینکه آن‌ها می‌توانند حضور آمریکا در هر مکانی از عراق را هدف گرفته و حملاتش را به نحوی تنوع ببخشند که ایالات متحده انتظار آن را ندارد.

تحلیلگران تصریح می‌کنند فشار بر ایالات متحده از طریق هدف گرفتن نیرو‌های آن در عراق، می‌تواند باعث بهبود موضع تهران در مذاکرات وین در مورد پرونده هسته‌ای شود.

حال سوال کارشناسان آن است که ایالات متحده چطور پاسخ می‌دهد؟ آیا دایره پاسخ را توسعه می‌دهد یا اینکه امر را به کرد‌ها واگذار می‌کند؟ بویژه انکه این حمله به منزله هدف گرفتن قدرت کرد‌ها در حمایت از منطقه شان و ضربه زدن به وجهه نیرو‌های پیشمرگه محسوب می‌شود که خود را یک قدرت مهم در حمایت از منطقه و جنگ با تروریسم می‌دانند.

شبه نظامیان در تکیه بر پهپادها، از تجربه تکیه حوثی‌ها بر این سلاح در جنگ یمن و علیه پایگاه‌های سعودی استفاده می‌کنند. به گفته یک مسئول نظامی آمریکا، شبه نظامیان پهپاد‌هایی در اختیار دارند که می‌توانند موشک شلیک کرده و تا مسافت ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر پرواز کنند، این پهپاد‌ها همچنین قادرند با سامانه جی پی اس هدف را به صورت برنامه ریزی شده‌ای دنبال کنند.

به عقیده رحیم الکعبی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق، شبه نظامیان قصد دارند اقلیم کردستان و نیرو‌های امنیتی آن را به سمت مقابله نظامی بکشانند. الکعبی به العرب گفت: کرد‌ها از همان اولین بمباران فرودگاه اربیل دریافتند که هدف بیش از آنکه امنیتی و نظامی باشد، تلاشی برای بر هم زدن محاسبات از طریق داغ کردن جبهه کردستان و امن نبودن ان برای آمریکایی هاست، همانطور که تلاشی برای مکدر کردن روابط بین حکومت الکاظمی و اقلیم کردستان است.

به احتمال زیاد، کرد‌ها آنچه در اقلیمشان جریان دارد را جنگی نیابتی می‌دانند که هیچ نفع مستقیمی برای آن‌ها ندارد، ولو اینکه آمریکایی‌ها از کرد‌ها بخواهند به منبع حملات پاسخ بدهند.

بعید نیست که سکوت کرد‌ها رضایت آمریکا را به دنبال داشته باشد، بویژه انکه هدف از آن تلاش برای از بین بردن فشار غرب و اسرائیل بر ایالات متحده در جریان پرونده هسته‌ای است.

در هر حالت، کرد‌ها هرگز نمی‌پذیرند که وضعیت امنیتی در مناطق مربوط به آن‌ها خطرناک شود، چرا که این مساله به استقرار اقلیم کردستان و برنامه‌هایی که برای استقلال آن وجود دارد، ضرر می‌رساند. اما اگر پاسخی به حمله اسرائیل داده نشود، نیرو‌های شیعه به هدف خود که فشار بر واشنگتن و اربیل است، دست می‌یابند.

علی الفیلی، فرمانده حزب دموکرات کردستان بر این عقیده است که استقرار اقلیم کردستان، خوشایند شبه نظامیان نیست، از این رو، فرودگاه اربیل و پایگاه بعشیقه را هدف گرفتند تا استقرار اقلیم کردستان و عراق را بر هم زنند.

الفیلی در گفتگو با العرب، حکومت کردستان را به تشویق همکاری با دولت عراق تشویق کرد تا اینگونه حملات متوقف شود.

از سوی دیگر، کفاح محمود، پژوهشگر کُرد در گفتگو با العرب تصریح کرد که همبستگی جهان عرب و اروپا و آمریکا، عامل استحکام موضع کرد‌ها و صداقت آن‌ها در مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۱۳۵۰۵، www.entekhab.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
اتفاقا من حس میکنم کار رو برای ایران سخت و سخت تر کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین