پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
با گذشت چهار دهه از حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن هنوز ابهامات فراوان آن برطرف و اسناد پشت پرده این ماجرا منتشر نشده است.
شعار سال: این روز‌ها یادآور جنایت حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن است که روز‌های پرالتهابی را برای مردم ایران و به ویژه حاضران در سفارت ایران در لندن رقم زد.

دهم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ چند روز پس از ناکامی آمریکا در صحرای طبس، شش تروریست مسلح در اقدامی پر ابهام و هنگام ترک پست پلیس نگهبان سفارت در محله پرنسس گیت لندن از درب سفارت وارد آن می‌شوند و ۲۶ نفر ازجمله شماری از مراجعان به سفارت را به گروگان می‌گیرند.

مهاجمان که خود را اعضای "جبهه دموکراتیک انقلابی برای آزادی عربستان [عنوانی مجعول برای خوزستان]" می‌نامیدند، به‌گفته پلیس انگلیس با گذرنامه رژیم صدام از بغداد وارد انگلیس شده بودند.

خواسته تروریست‌ها همان خواسته حزب بعث صدام یعنی تجزیه خوزستان و ازادی ۹۱ ضد انقلاب دستگیر شده از زندان درایران است.

این حمله ترورریستی شش روز پر التهاب را رقم زد، سید عباس لواسانی جوان انقلابی کارمند سفارت که در دفاع از آرمان‌های انقلاب و امام پیشتازی می‌کند در پی ناکامی تروریست‌ها در تحقق خواسته هایشان به هدف اول تروریست‌ها مبدل می‌شود و به ضرب گلوله آنان در محل سفارت به شهادت می‌رسد.

پس از شهادت عباس لواسانی و واکنش‌های گسترده به آن، مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس با دستوریکه سری عنوان شده نیرو‌های ویژه انگلیس موسوم به sas را که از چند روز قبل با تهیه ماکت ساختمان سفارت مشغول تمرین بودند وارد عمل می‌کند.

صرف نظر از نحوه اجرای ناقص عملیات که منجر به گیر افتادن یکی از نیرو‌های ویژه انگلیس می‌شود این عملیات موجب آتش سوزی مهییب در ساختمان سفارت نیز شد و خسارات فراوانی به بار آورد.

نیرو‌های ویژه انگلیس پس از ورود در رویکردی پر ابهام همه تروریست‌هایی را که اسلحه خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شده بودند به رگبار می‌بندند و آنان را از بین می‌برند.

غلامعلی افروز کاردار وقت سفارت که شاهد ماجرا و جزو گروگان‌ها بود می‌گوید: پلیس تعمدا انان را کشت تا سرنخ‌ها و پشت پرده ماجرای این حمله تروریستی و نحوه ورود و تجهیز انان به سلاح در انگلیس و به طور کلی همه چیز پنهان بماند در حالیکه پلیس می‌توانست آنان را دستگیر کند و اطلاعات زیادی از انان بدست آورد.

در این ماجرا البته یک تروریست بنام فوزی بداوی سرنوشتی متفاوت یافت. به گفته غلامعلی افروز کاردار وقت، این تروریست وی و برخی از کارکنان سفارت را به رگبار بست. افروزکاردار وقت سفارت، دادگر و علی اکبر صمد زاده، اعضای سفارت بر اثر این تیر اندازی زخمی شدند.

صمد زاده که به شدت زخمی شده بود با سهل انگاری ماموران انگلیس در رساندن ایشان به بیمارستان به شهادت رسید.

به گفته افروز فوزی بداوی پس از خالی شدن خشاب اسلحه اش، ان را به کناری پرتاب و خود را در میان گروگان‌ها جا کرد.

فوزی بداوی به گفته دولت وقت انگلیس بازداشت شد. دولت انگلیس همچنین اعلام کرد او را محاکمه کرده و به زندان انداخته است.

اما برغم درخواست‌های مکرر ایران و خانواده شهیدان و جانبازان این حمله‌ی تروریستی، دولت انگلیس حتی به یک نماینده ایران اجازه نداد در هیچ یک از جلساتی که اعلام شد برای محاکمه این تروریست برپا کرده حضور یابد.

چند سال پیش برخی رسانه‌ها در انگلیس افشا کردند که فوزی بداوی یکی از تروریست‌های مهاجم به سفارت ایران در لندن با هویت جعلی ازادانه در پایتخت انگلیس زندگی می‌کند.

با گذشت چهار دهه از حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن هنوز ابهامات فراوان آن برطرف و اسناد پشت پرده این ماجرا منتشر نشده است.

ابهاماتی نظیر اینکه چرا پلیس محافظ سفارت ترک پست کرد و برغم این کار مدال لیاقت گرفت؟ چرا تروریست‌هایی که می‌توانستند راز‌های مگوی این ماجرا را فاش کنند، برغم تسلیم شدنشان به رگبار بسته و کشته شدند؟ و اینکه چرا تروریستی که کاردار وقت و شماری از کارکنان سفارت را به رگبار بست اکنون با هویت جعلی آزادانه و با مسکن و حقوق ماهیانه دولت انگلیس در یکی از محله‌های پایتخت این کشور زندگی می‌کند؟

انگلیسی‌ها تاکنون چندین مستند تلویزیونی و فیلم سینمایی در این باره تولید و پخش کرده اند بدون اینکه هیچ یک از این ابهامات را رفع کرده باشند، اما هنوز مستندی در این باره، از زبان یک ایرانی تولید نشده است تا ضمن کاوش ابعاد این ماجرا، قهرمانان تروریست ستیزی همچون شهید عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده به جهانیان معرفی شوند.
 
 
 
تعداد بازدید : 6


شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۰۹۷۳۷۹، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: سفارت ، لندن ، ایران ، حمله
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
خب از قدیم گفتن سیاست چرچیل اینا هم از نوادگان چرچیلن دیگه کی میتونه سر از کارشون دربیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین