پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸
نگارکند خونگ اژدر یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان خوزستان است که در روستایی به همین نام، واقع شده است. این نقش برجسته «نگارکند» دارای یک تخته‌سنگ گران، تک افتاده در کناره روستاست که در دو سوی آن نقوشی مهم از دوره عیلامی (عیلام قدیم) بر پیشانی و بر سوی دیگر آن از دوره الیمایی (هم‌زمان با سلوکی- پارتی) حجاری شده است.
شعار سال: این نقش برجسته «نگارکند» دارای یک تخته‌سنگ گران، تک افتاده در کناره روستاست که در دو سوی آن نقوشی مهم از دوره عیلامی (عیلام قدیم) بر پیشانی و بر سوی دیگر آن از دوره الیمایی (هم‌زمان با سلوکی- پارتی) حجاری شده است.

نگارکند عیلامی با صحنه «بارعام به حضور شاه عیلام» و نگارکند الیمایی «صحنه فرمان‌برداری حاکم محلی الیمایید» یعنی کام ناس گیرس دوم را نشان می‌دهد که در این نقش برجسته، کام ناس گیرس حاکم محلی از مهرداد اول، شاه بزرگ اشکانی، حکم فرمانروایی خودمختار خود را دریافت می‌کند.

این نگارکندها، سال‌ها در برابر حوادث طبیعی مثل باد و باران مقاومت کرده تا به امروز رسیده‌اند. به همین خاطر اگر امروزه می‌بینیم که در برخی از قسمت‌های این نقوش، فرسایشی هم ایجاد شده، به خاطر تاریخ دور و درازی بوده که بر این نقوش رفته است.

با پیگیری‌های پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و تلاش‌های موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، اعتبارات ملی برای حفاظت این نگارکند‌های ارزشمند جذب، اسکلت‌های فلزی حفاظ انجام و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به‌زودی بام آن نیز پوشش داده خواهد شد تا پس از ۴۰۰۰ سال این نقش برجسته مهم، به زیر یک سایبان به آرامش برسد.

در همین خصوص فرجی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ایذه گفت: تلاش ما در جهت حفظ، نگهداری و مرمت آثار منطقه است. با توجه به شرایط فعلی و ارزش تاریخی این نگارکند، از دهیاری خونگ اژدر و مردم هوشمند و فرهنگ دوست خونگ اژدر و شهر ایذه خواهشمندیم که نسبت به حفاظت این مجموعه و سازه‌های حفاظتی آن اهتمام جدی به خرج دهند و خود به‌عنوان محافظان اصلی میراث فرهنگی، این دستاورد‌ها را پاسداری کنند.

فرجی افزود: در سال گذشته نیز نگارکند‌های شماره ۲.۳.۶ عیلامی کول فرح که از سال ۱۳۹۷ اسکلت حفاظت آن‌ها برپا شده بود نیز تکمیل گردیدند. همچنین به‌زودی با ابلاغ اعتبارات ملی جدید نگارکند‌های شماره ۴ و ۵ نیز به‌زودی دارای سایبان‌های حفاظتی خواهند شد.

برخی از فعالین میراث فرهنگی می‌گویند: ما بر این باوریم که قسمت عمده‌ای از تخریب‌ها توسط مردمی صورت می‌گیرد که هیچ نوع شناختی نسبت به این آثار ندارند. اینکه تمام تقصیر‌ها را به گردن باد و باران بیندازیم درست نیست.

هنوز افرادی وجود دارند که با سنگ زدن به پیکر این نگارکندها، آن‌ها را تمثال کافران می‌خوانند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۳۷۱۴، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
بازم جای شکر داره که این ها با پیگری و مطالبه گری مردم به عقل اومدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین