پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۸۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴
این روز‌ها گرانی علوفه و کمبود آن در بازار مشکل اصلی عشایر و دامداران استان خراسان جنوبی است. همچنین فقر شدید مراتع بر اثر خشک‌سالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هزینه‌های پرورش دام را به‌خصوص برای دامداران روستایی و عشایر افزایش داده است.

  شعار سال:این روزها گرانی علوفه و کمبود آن در بازار مشکل اصلی عشایر و دامداران استان خراسان جنوبی است. همچنین فقر شدید مراتع بر اثر خشک‌سالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هزینه‌های پرورش دام را به‌خصوص برای دامداران روستایی و عشایر افزایش داده است. در شرایط فعلی متأسفانه به‌واسطه کاهش تولید علوفه، دامداران در این استان با قیمت بسیار پایین دام خود را به دلالان می‌فروشند که زنگ خطر جدی برای آینده شغلی آنان است. کاهش باران‌های پاییزی و زمستانی در سال 99 فقر مراتع و کمبود علوفه در بهار 1400 را به همراه داشته است، به‌گونه‌ای که دامداران برای تأمین علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. نکته قابل توجه و تأسف‌بار این است که برخی از دامداران در چنین شرایطی و از سر ناچاری اقدام به فروش دام خود کرده‌اند و در این بین دلالان نیز از نیاز دامداران و کمبود علوفه سوء‌استفاده و دام دامداران را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند.
 
اگر سری به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های فروش کالا و خدمات بزنید، متأسفانه به وضوح خواهید دید که دامداران خراسان‌جنوبی گاه حتی دام مولد خود را برای فروش عرضه کرده‌اند، چرا که نه در مرتع علوفه‌ای و نه در دستشان نهاده‌ای است؛ موضوعی که بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور بر اشتغال دامداران، عشایر و کشاورزان خراسان‌جنوبی تأثیر می‌گذارد و موجب بیکاری بخشی از آنان می‌شود و در این راستا باید پیش از آن‌که آسیب بیش‌تری وارد شود، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به ویژه مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام تدبیری بیندیشند.
 
ضرورت ورود شرکت پشتیبانی برای خرید دام دامداران
 
در همین ارتباط رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی به مهر گفت: ورود دلالان برای خرید دام با قیمت بسیار پایین صحت دارد و این موضوعی نیست که بتوان آن را در این شرایط سخت خشک‌سالی کتمان کرد.
 
محمدجواد غریبی بیان‌کرد: متأسفانه دامدار به واسطه خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها چاره‌ای جز فروش دام خود ندارد که البته آسیب‌های اقتصادی زیادی به او وارد می‌کند.
 
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به نظر من بهترین راهکار برای کاهش این خسارت به دامداران ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید دام از دامداران خراسان جنوبی است که البته این مسأله باید در اسرع وقت انجام شود.
 
غریبی بیان‌کرد: اگر تا پایان اردیبهشت ماه این خرید از سوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشود و در ماه‌های آتی این اتفاق رخ دهد، شبیه نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود و دیگر فایده چندانی برای جبران خسارات دامداران استان نخواهد داشت.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم خرید دام به قیمت پایین از سوی دلالان همچنان قیمت گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی رو به افزایش است، ادامه‌داد: این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم، چرا که از شهریور 98 تا به امروز قیمت گوشت تنها 10درصد افزایش داشته است.
 
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: نمی‌توان گفت دلالان همه از خارج از خراسان‌جنوبی هستند، بلکه در داخل استان نیز دلالانی وجود دارند.
 
وی ادامه‌داد: ما از خیلی وقت پیش فریاد می‌زدیم که زیرساخت حمایت از حوزه دام خراسان‌جنوبی باید فراهم شود تا در شرایط خشک‌سالی‌ با مشکل روبه‌رو نشویم، اما به واسطه بی‌توجهی به این موضوع در حوزه نهاده، خرید دام و... با مشکل رو‌به‌رو شدیم.
 
هدف ما حفظ دام مولد خراسان‌جنوبی است
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی هم با بیان این‌که معمولاً در سال‌های خشک‌سالی قیمت دام کاهش پیدا کرده و زمینه ورود دلالان فراهم می‌شود، گفت: از طرف دیگر در ترسالی‌ها نیز با افزایش قیمت دام رو‌به‌رو هستیم.
 
محمد اصغرزاده افزود: هرچند حمل دام و صادرات آن با ممنوعیت‌هایی رو‌به‌رو است، ولی اگر دامداری در نقطه‌ای دیگر مرتع و چاهی داشته باشد و برای حفظ دام خود بخواهد آن‌ها را به آن نقطه منتقل کند، با او همکاری می‌کنیم.
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که نهایت تلاش ما این است که دام مولد استان را تحت هر شرایطی حفظ کنیم، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود دلالان برای خرید دام دامداران و سوء‌استفاده اقتصادی از آنان توصیه ما این است که شرکت تعاونی‌های روستایی برای خرید ورود کنند.
 
اصغرزاده بیان‌کرد: اگر شرکت‌های تعاونی روستایی در زمینه خرید دام ورود کنند، هم از سوءاستفاده دلالان جلوگیری می‌شود و هم می‌توانیم با کشتار این دام‌ها حداقل گوشت آن‌ها را صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم که نکته بسیار مهمی است.
 
اصغرزاده یادآور شد: هرچند در زمینه حمل دام با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، ولی عشایر برای جابه‌جایی دام خود و رفتن به قشلاق و ییلاق به‌طور طبیعی مشکلی ندارند.
 
خرید دام عشایر توسط دلالان
 
مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی هم گفت: متأسفانه به واسطه خشک‌سالی و فقر مراتع برخی از دلالان از این وضعیت سوء‌استفاده و دام عشایر را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند.
 
مهدی عصمتی‌پور با اشاره به این‌که متأسفانه در پاره‌ای از موارد نیز عشایر چاره‌ای جز فروش دام خود به علت نداشتن علوفه ندارند، بیان‌کرد: علاوه برتلاش برای تأمین علوفه دام عشایر، تلاش می‌کنیم که شرکت پشتیبانی امور دام و بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر ورود کنند.
 
مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دامی توسط شرکت پشتیبانی دام کشور در خراسان‌جنوبی خریداری شده است یا خیر، ادامه‌داد: خشک‌سالی فقط گریبان استان ما را نگرفته است؛ بنابراین طول می‌کشد که دام توسط این شرکت خریداری شود.
 
عصمتی‌پور با بیان این‌که برای رویش علوفه مورد نیاز عشایر برای دام به باران‌های بهاری نیز امید داریم، گفت: اگر شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید ورود کند، دست دلالان کوتاه خواهد شد.
 
وی یادآور شد: هر وقت رایزنی‌های ما با بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر به نتیجه قطعی رسید، از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.
 
خرید دام توسط شرکت پشتیبانی موکول به ادامه رایزنی‌ها است
 
گفتنی است روشن، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی، 15فروردین ماه در نشستی خبری از مجوز خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران خراسان‌جنوبی خبر داد، ولی درباره خرید دام زنده موضوع را به تصمیم‌گیری‌های آتی و رایزنی‌ با مرکز موکول کرد.
 
به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از کوتاه‌کردن دست دلالان و کاهش خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی به دامداران باید هرچه زودتر تدبیری اندیشید و اگر قرار است از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خرید دام دامداران صورت گیرد، باید این مهم تسریع شود، چرا که شاید حتی یک ماه دیگر بسیار دیر باشد.
 
نباید بگذاریم در شرایط سخت اقتصادی که ایجاد هر فرصت شغلی یک نقطه امید برای هر هم‌استانی محسوب می‌شود، به‌آسانی و به یک بی‌برنامگی دامداران و عشایر ما به‌راحتی با فروش دام فرصت‌های اشتغال خود را از دست بدهند. وقتی دلالان برای خرید دام عشایر ورود می‌کنند، هم دام را با قیمت پایین از عشایر می‌خرند و هم بازار خراسان رنگ ارزانی گوشت قرمز را به خود نمی‌بیند، پس باید تدبیری اندیشید.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار:  20اردیبهشت 1400، کدخبر:1411 ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
دامداران بايد ازشون حمايت صورت بگيره تا اين مشكلاتي كه در زمينه تامين گوشت داريم از بين بره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین