پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
با گذشت ۳ سال از ممنوعیت صادرات دام زنده نه تنها بازار داخلی تنظیم و کنترل نشده بلکه قاچاق دام زنده رواج یافته است.
شعار سال: با گذشت ۳ سال از ممنوعیت صادارت دام زنده به منظور کنترل قیمت و تنظیم بازار داخل نه تنها بازار گوشت قرمز به تعادل نرسیده بلکه قیمت این کالای اساسی طی سال‌های گذشته به‌طور مداوم با جهش قابل توجهی روبرو بوده و قاچاق آن نیز شدت گرفته است.

به گفته کارشناسان ممنوعیت صادرات دام زنده با ریشه در سیاست‌های ارزی و تجاری متناقض سال ۹۷ سبب تضعیف تولید داخل شده و فعالیت فعالان این عرصه را مختل کرده است.

در حالی شاهد خروج دام‌های مولد ایرانی از مرز‌های کشور هستیم که مسئولان با سیاست گذاری صحیح می‌توانستند از این طریق به کسب درآمد ارزی پرداخته و با کنترل کیفیت و بهداشت دام‌های خروجی جایگاه برند دام صادراتی ایران را در بازار کشور‌های همسایه حفظ و تقویت کنند.

اکنون فعالان اقتصادی بر ضرورت از سرگیری صادرات دام از مجرای قانونی تاکید داشته و این امر را به معنای پایان تبعات قاچاق دام زنده می‌دانند.

در این گزارش به بررسی نظر یکی از فعالان این عرصه در زمینه لغو ممنوعیت صادرات دام زنده می‌پردازیم.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه با تاکید بر ضرورت آزادسازی صادرات دام زنده می‌گوید خروج دام زنده، تضییع حقوق دولت از محل تعیین تعرفه مشخص برای صادرات دام زنده و توسعه فعالیت‌های تجاری غیرقانونی در قالب قاچاق از پیامد‌های ممنوعیت صادرات دام زنده هستند.

به گفته وی طبق آمار در سال‌هایی که با اوج صادرات دام زنده مواجه بودیم این بخش تنها ۳ درصد از تولید داخل را به خود اختصاص داده بود بنابراین صادرات دام تاثیر چندانی بر قیمت بازار داخل نخواهد داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌افزاید ظرفیت صادرات دام زنده در کشور ۳ تا ۵ درصد تولید داخل است که در حال حاضر میزانی حدود ۴۰۰ هزار راس دام زنده خواهد بود.

کاشفی معتقد است با لغو ممنوعیت صادرات دام زنده نه تنها شاهد ارزآوری به کشور خواهیم بلکه دولت نیز می‌تواند از طریق تعرفه گذاری برای این بخش درآمدی برای خود بدست آورد.

وی می‌گوید همچنین با لغو ممنوعیت صادرات دام زنده، قاچاق آن منتفی خواهد شد چرا که به دلیل زنده بودن حیوان و شرایط نگهداری آن هزینه تجارت غیرقانونی آن دیگر به صرفه نخواهد بود.

به گفته کاشفی طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر حاشیه سود قاچاق هر جفت دام به کشور‌های حاشیه خلیج فارس حدود ۸۰۰ هزار تومان است و از آنجایی که نژاد دام ایرانی خاص است و گوشت خاصی دارد در بین مردمان کشور‌های حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.

وی می‌افزاید کشور‌های حاشیه خلیج فارس حاضر هستند قیمت گزافی برای خرید دام ایرانی بپردازند بنابراین با آزادسازی صادرات دام زنده می‌توانیم برای دام زنده ایرانی برندسازی کنیم و بازار خود را تقویت کنیم.

به عقیده کاشفی، گرچه ممنوعیت صادرات دام زنده به منظور تنظیم بازار و نگرانی از افزایش قیمت گوشت قرمز انجام شد، اما بعد از گذشت ۳ سال نه تنها هدف فوق محقق نشده بلکه شاهد قاچاق نژاد دام‌های مولد به کشور‌های دیگر هستیم چرا که به علت نرخ ارز امروز تفاوت قیمتی بسیاری بین گوشت ما و گوشت کشور‌های همسایه وجود دارد.

وی درباره آمار دقیق میزان قاچاق دام زنده می‌افزاید آمار دقیقی نداریم، اما ظرفیت قاچاق دام زنده در کشور حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس دام است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید برای تنظیم بازار باید به جای ممنوعیت صادرات و تحمل پیامد‌های آن همچون از دست دادن بازار‌های هدف و شدت گرفتن فعالیت‌های تجاری غیرقانونی در قالب رواج قاچاق به فکر افزایش تولید باشیم.

به گفته کاشفی در استرالیا همین دام زنده در گله‌های ۵ هزار و ۱۰ هزار راسی تولید می‌شود و با تکنولوژی‌هایی دام‌ها را سه‌قلو‌زا کرده‌اند، اما ما همچنان در حال تولید سنتی هستیم.

وی معتقد است باید تولید صنعتی را جایگزین تولید سنتی کنیم و در سطح وسیعی تولید و صادرات داشته باشیم تا هم بازار داخلی را تنظیم و کنترل کنیم و هم بازار‌های هدف را حفظ کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۹۰۰۱، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین