پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
قاسمی اصلی‌ترین کارش را بی اثر کردن تحریم‌ها می‌داند؛ ماجرای پراید توقیفی اش را شرح می‌دهد و می‌گوید: بابک زنجانی را من ممنوع الخروج کردم.
شعار سال: رستم قاسمی خود را مرد دور زدن تحریم و بی اثر کردن تحریم‌ها می‌داند و در یک کلام مدعی است که به درد روز‌های سخت و بحرانی می‌خورد. دلیل اثبات این ادعای بزرگ را هم عملکردش در وزارت نفت دولت دوم احمدی نژاد بیان می‌کند، عملکردی که به گفته او در حوزه سرمایه گذاری نفت در صد سال اخیر بی سابقه بوده است. تعریف از عملکردش را به ریاستش در اوپک تسری می‌دهد و کارنامه اش در آن جا را هم بی سابقه می‌داند.

او حالا در ۵۷ سالگی عزم خود را جزم کرده تا به پاستور بیاید و قبای سیاست بپوشد هرچند معتقد است من مرد کار و اجرا هستم نه مرد حرف و رسانه. قاسمی که چندی قبل دیدارش با رضایی و محمد سروصدا کرد در توضیح این نشست، آن را «دوستانه و برای بیان راهکار‌های حل مسائل کشور» توصیف می‌کند و از این که چه کسان دیگری هم در کنار این سه نفر بوده اند امتناع می‌کند. قاسمی به برجام و مذاکره اعتقاد دارد، اما شرطش را رفع همه تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام بیان می‌کند. او پرونده بابک زنجانی را نقطه ضعف خود نمی‌داند، برای آن دلایلی بیان می‌کند و تاکید دارد هیچ مدیر نفتی در این پرونده محکوم نشد. در ادامه گفت وگوی ۸۰ دقیقه‌ای خراسان با این نامزد انتخاباتی را بخوانید.

چه شد که شما با چهار سال سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و دو سال وزارت نفت به این نتیجه رسیدید توان رئیس جمهور شدن را دارید با توجه به این که سوابق شما عمرانی بوده و سابقه‌ای در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی یا فرهنگی و اجتماعی ندارید.
قرارگاه خاتم یک مجموعه چند رشته‌ای است و تقریبا در همه حوزه‌های اقتصادی کشور از جمله صنعت، مسکن، معدن، تجارت، انرژی، کشاورزی و ... که به عنوان پیشران و لکوموتیو اقتصاد کشور به شمار می‌روندحضور دارد، چهارسال من فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا بودم و در این حوزه‌ها مسئولیت داشتم در یک دوره‌ای هم در شروع تحریم‌های فلج کننده علیه ایران در سال ۱۳۹۰ که هم تحریم سازمان ملل، هم اروپا و هم آمریکا بودیم من وزارت نفت را بر عهده داشتم. ما در دوره سخت تحریم‌های فلج کننده بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال گذشته را به تایید مسئولان فعلی وزارت نفت رقم زدیم. ما در سال ۹۰ فقط ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت داشتیم و ۲۱ میلیارد دلار هم در سال ۹۱ سرمایه گذاری کردیم. ما در صد سال گذشته صنعت نفت کشور، وارد کننده بنزین بودیم، اما در این دو سال به صادرکننده بنزین تبدیل شدیم نکته مهم این که ما تا آن زمان حدود یک سوم برداشتمان در بزرگ‌ترین میدان گازی در پارس جنوبی با قطر بود و در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی را با هم در دستور کار داشتیم که ۵۰ میلیارددلار سرمایه گذاری بود و بیشتر فاز‌های پارس جنوبی را در آن دوره با رقم‌های پیشرفت بالایی به دولت بعدی دادیم که اکثرا هم الان تمام شده است. همچنین من در بین همه کاندیدا‌های مطرح ریاست جمهوری کسی هستم که مذاکرات بین المللی بلدم و دیپلماسی اقتصادی را انجام دادم. به ده‌ها کشور بزرگ سفر کردم و با سران کشور‌ها ملاقات داشتم و بسیاری از نیاز‌های کشور از جمله کالا‌های اساسی را وارد می‌کردم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم ما بیگانه از این مسائل نیستیم، اما مشکل اصلی کشور چالش اقتصادی است و اگر در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم آسیب‌های زیادی داریم به خاطر موضوعات اقتصادی است که اگر آن حل شود بخش زیادی از معضلات فرهنگی هم حل خواهد شد. من وقتی وزیر نفت بودم ریاست اوپک را برعهده داشتم شما اهمیت سازمان اوپک را می‌دانید، تصمیمات اوپک حتی روی قیمت برق خانه‌های مردم جهان اثر دارد. سازمان اوپک یک سازمان اجماعی است و یک وزیر می‌تواند بخشی از دستورات نشست اوپک را وتو کند. در دوره‌ای که من مسئولیت اوپک را داشتم شاید بی سابقه بوده در ۵۰ سال اخیر که در یک نشست همه دستورکار را به صورت کامل تصویب کنند و اجماع صورت بگیرد.

شما مثل آقای علی آبادی مشکل زبان نداشتید؟
خیر (با خنده)

احتمالا با حضور شما و سردار سعید محمد دو فرمانده سابق قرارگاه خاتم، نامزد انتخابات خواهند بود. همان طور که می‌گویند سمنان رئیس جمهور ساز شده، چه آب و نانی قرارگاه دارد که نامزد رئیس جمهور شدن می‌سازد؟
جزو تولیدات قرار گاه خاتم است (با خنده). قرارگاه خاتم نه تنها نامزد رئیس جمهوری تولید می‌کند بلکه من موقعی که در قرارگاه خاتم بودم دنبال این بودم که جوانان نخبه به قرارگاه بیایند و مشغول شوند و می‌گفتم این جزو وظایف قرارگاه است که کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند این جا بیایند و تجربه کسب کنند و بروند برای خودشان کار کنند.

شما چندی قبل با آقایان محسن رضایی و سعید محمد نشستی داشتید و یک عکس سه نفره هم منتشر شد. از جزئیات این جلسه بگویید. انتخاباتی بود؟
جلسه خوبی بود و من هم از جلسه راضی بودم، اما جزئیات را نمی‌توانم بگویم.

غیر از شما سه نفر، فرد دیگری هم حضور داشت؟
دوستان دیگری هم بودند.

از فرماندهان سپاه هم حضور داشتند؟
سپاه در انتخابات هیچ زمانی قصد دخالت نداشته و الان هم ندارد.

آرم روی دیوار ساختمان این تصور را ایجاد کرد که یکی از ساختمان‌های قرارگاه خاتم یا سپاه است. درست بود؟
نه در ساختمان قرارگاه خاتم نبود.

ممکن است افرادی به این جمع سه نفره بپیوندند و پایه‌ای برای ائتلاف با دهقان یا قالیباف شود؟
قصدی برای ائتلاف نبود و اصلا موضوع ائتلاف در آن جلسه مطرح نشد. دوستان نظراتی درباره اداره کشور داشتند و یک جلسه دوستانه و برادرانه بود.

اگر یک نامزد رای بیشتر یا شایستگی بیشتر داشته باشد کنار می‌کشید؟
به هر حال باید بگذاریم ببینیم این اتفاق کی می‌افتد و چطور می‌افتد.

حاضرید اموالتان و هزینه‌های ستاد انتخاباتی خود را اعلام کنید؟ حقوقتان چقدر است؟
حتما حاضر هستم. ستاد انتخابات که هنوز شروع نشده و هزینه آنچنانی نکرده ایم، اما ما یک تیمی در ستاد داریم که از ورود پول‌های ناسالم و شبه ناپاک قطعا جلوگیری کنیم. من یک آپارتمان دارم در شهرک شهید محلاتی و بچه‌های من تا زمانی که ازدواج نکرده بودند ۴ تا ماشین پژو داشتند و خودم یک پراید داشتم. هم روزی که از وزارت رفتم و هم روزی که خارج شدم همین بود و، چون ما روستایی هستیم زمینی هم در روستا مربوط به پدرمان است.

بعد از ۸ سال چیزی اضافه نشده است؟
فرزندان من که ازدواج کردند و زندگی شخصی من همان است، یک آپارتمان و یک پراید که البته پراید را هم، چون مدت زیادی استفاده نکردیم نیروی انتظامی برد و در پارکینگ گذاشت.

حقوقتان چقدر است؟
آخرین حقوق من، چون جانباز و سرتیپ تمام سپاه هستم و سابقه طولانی هم دارم بدون کسورات بازنشستگی و بیمه و ... و با همه دریافتی‌ها ۱۴ میلیون تومان است.

بار‌ها خودتان را مرد دور زدن تحریم اعلام کردید و می‌گویید در تحریم‌های جدید هم به زنگنه کمک می‌کنید. آیا این کمک‌ها همان ارسال نفت به کشور‌های محور مقاومت مثل سوریه است؟
نه تنها دور زدن تحریم‌ها که اصلی‌ترین کار من بی اثر کردن تحریم هاست مخصوصا وقتی در وزارت نفت بودم. دور زدن تحریم‌ها کاری است که هم در دوره وزارت نفت اقدام کردیم و هم در این مقطع با همکاری دوستان وزارت نفت انجام می‌دهیم و نه در فروش نفت به سوریه بلکه به نقاط دیگر دنیا هم این کار را می‌کنیم.

آیا برای آزاد شدن نفتکش گریس وان نامه و تعهدی دادید که کشتی به سمت سوریه نرود؟
خیر من چنین نامه‌ای ندادم. من به دوستان وزارت خارجه گفتم اعلام کنید مقصد این کشتی دریای مدیترانه است و بارنامه اش هم مشخص بود. ما اساسا نفت را که می‌فروشیم فقط منطقه اش را می‌گوییم. ما محموله را می‌بریم در دریای آزاد و به هر کشوری که بخواهیم می‌فروشیم. اتفاقا من مخالف چنین حرفی بودم، چون آن را مخالف عزت ایران می‌دانستم.

درباره پرونده بابک زنجانی لطفا توضیح دهید. نام شما در کیفرخواست پرونده بابک بوده و در کنار وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، شما مجوزی برای دادن نفت به او امضا کردید. به تازگی جهانگیری در کلاب هاوس گفت که با یک ورقه A ۴ که چهار وزیر امضا کرده بودند میلیون‌ها بشکه نفت به او دادند. چقدر این ادعا‌ها را راجع به خودتان قبول دارید؟
وقتی نفت در سال ۹۰ تحریم شد اساسا دیگر نفت از ایران نمی‌خریدند حتی از یک شرکت ایرانی یا شرکت خارجی که حتی یک نفر با گذرنامه ایرانی از اعضای هیئت مدیره اش باشد، نمی‌خریدند. براساس مجوز‌هایی که شورای عالی امنیت ملی داده بود ما در کشور‌های مختلف مجبور بودیم شرکت‌هایی را به نام خارجی‌ها ثبت کنیم و به نام این شرکت‌ها نفت ایران به فروش می‌رسید. بابک زنجانی به این شرکت‌ها مراجعه می‌کرد و نفت می‌خرید و بر اساس گزارشی که شرکت نفت داده بود ایشان نفت خریده و پرداخت کرده بود. وقتی این گزارش برای من آمد اولا از مقامات ذی ربط استعلام کردم و دوم این که تنها نوشته من در پرونده بابک زنجانی این است که با ضمانت معتبر داخل پرانتز ال سی نفت به فروش برسد به او. ال سی معتبرترین ضمانت تجارت بین المللی امروز و گذشته است و دوستان وزارت نفت هم این کار را انجام می‌دهند. بابک زنجانی از بانکی در مالزی ال سی می‌گیرد این بانک در آن روز سهام عمده اش متعلق به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران بود که شاید حدود ۸۰ درصد سهامش را در اختیار داشت. بابک زنجانی می‌آید این ال سی را که می‌دهد بانک را از بانک ایرانی می‌خرد و خودش می‌شود صاحب بانک و صاحب ال سی. همزمان این بانک هم به تحریم می‌رود و شرکت‌ها و خود بابک زنجانی هم به تحریم می‌روند. به محض این که مطلع شدیم زنجانی این بانک را خریده به وزارت اطلاعات نامه دادیم تا او را ممنوع الخروج کنند. در اواسط سال ۹۱ این نامه را نوشتم و همزمان تیمی تعیین کردیم که اموال بابک زنجانی در داخل و خارج کشور شناسایی شود. این که مجازات شود کار قوه قضاییه است، اما مهم‌ترین اقدام که باید به جای سیاسی کردن پرونده بابک زنجانی اتفاق می‌افتاد این بود که تلاش می‌کردند پول‌های او را برگردانند که شدنی بود. وقتی رفت زندان و پرونده سیاسی شد کسی پیگیری نکرد. مسئله دیگر این که در پرونده بابک زنجانی که بالای یک متر ارتفاع دارد و بیست و چند جلسه دادگاه علنی هم داشته هیچ کارمند وزارت نفت متهم نشد کسانی بودند، اما بعد از این که بی گناهی آن‌ها ثابت شد الان هیچ کارمند وزارت نفت در این پرونده متهم نیست. آقای جهانگیری هم باید به جای این حرف‌ها، پاسخ عملکرد هشت سال حکومت خودشان را بدهند. ما اقداماتی کردیم در دوره تحریم که ممکن است اشکالاتی داشته باشد که این دولت هم حتما داشته است، نامه‌ای هم که ایشان می‌گوید برای همان بانکی نوشتند که متعلق به بانک ایرانی بود که در مالزی ثبت شده بود. آن روز ما این بانک را متعلق به بانک ایرانی می‌دانستیم که این نامه را امضا کردیم.

آقای زنگنه همیشه گفته اند ما نگذاشتیم در تحریم‌ها بابک زنجانی‌های جدید تولید شوند. شما اگر دوباره وزیر نفت شوید چنین اجازه‌ای را به بابک زنجانی و امثال این‌ها می‌دهید؟
اجازه بدهید پیش برویم، زیرا خیلی از اتفاقات بعدا روشن می‌شود البته زنگنه انسان با تجربه‌ای است و کار‌های خوبی کرده، اما فروش نفت در دوره بنده در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بیش از ۱۵۸ میلیارد دلار بوده است. در شرایط تحریمی سخت که بسیج شده بودند تا یک بشکه نفت نتوانیم بفروشیم بالاخره ریسکی داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۱۲۲۲، www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین