پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
مردم ما نجیب و کم توقع اند. از هر جناح سیاسی، یک نامزد شایسته می‌خواهند تا آزادانه انتخابش کنند. این مردم همان‌ها هستند که با تمام توان خود از کشور حمایت کرده‌اند، اما خدا نکند که متوجه غیر عملی بودن وعده‌ها شوند که قطعا دلسرد می‌شوند که یکی از مصادیق آن، قهر با صندوق رای است.
شعار سال: این‌ها را امروز نخبگان استان‌ها به خبرنگاران ایرنا گفتند. این‌ها برای کسانی گفته شد که دارند برای نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌شوند. عده‌ای می‌خواهند نماینده میان دوره‌ای مجلس شوند، برخی نامزدی برای عضویت در شورای شهر و روستا را هدف قرار داده‌اند و بالاخره شماری هم برای ریاست جمهوری گام برداشته‌اند.

اصلا امروز چه روزی بود؟ امروز بیست و سوم اردیبهشت، سومین روز ثبت نام از داوطلبان نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور بود که در میان ثبت نام کنندگان، هم شخصیت‌های سیاسی و هم شهروندان عادی به چشم می‌خوردند. این‌ها ثبت نام کردند و بقیه داوطلبان هم در روز‌های آتی یعنی تا ۲۵ اردیبهشت قرار است برای نامزدی ثبت‌نام کنند تا در صورت تایید صلاحیتشان، مردم در روز ۲۸ خرداد ماه امسال به آنان رای دهند.

این مردم چه کسانی هستند و به چه کسانی رای می‌دهند؟ این سوالی است که امروز نخبگان استان‌های کشور بدان پاسخ دادند.

بهتر است در وهله نخست به اظهارات حسن اکبری بیرق استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان اشاره کنیم که مردم ایران را مردمی نجیب و کم توقع می‌داند که در عین حال اگر صداقت مسئولان را احساس کنند از هیچگونه همکاری دریغ نمی‌کنند.

از نظر اکبری بیرق، جلب اعتماد مردم، خیلی مهم است و اینکه از هر سلیقه و جناح سیاسی، یک نامزد شایسته می‌خواهند تا آزادانه انتخابش کنند که اگر جز این باشد مشارکت پایین مردم در انتخابات در شان نظام نخواهد بود و در شرایط فعلی هر مسئولی که در جلب اعتماد و مشارکت مردم کوتاهی کند، مرتکب خیانت شده است.

عباس قنبری، رییس خانه احزاب استان زنجان هم امروز به ایرنا یاد آور می‌شود که ایثار و بخشش مردم را در همه مقاطع دیده‌ایم. مردم، کسانی هستند که محور همه امور هستند و از این رو باید مشارکت فعال آنان را نیز در همه امور داشته باشیم؛ چرا که احساس موثر بودن مردم از رأی هایشان از دیگر عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات است.

بنابر آنچه که قنبری می‌گوید، مردم باید در جریان همه امور قرار گیرند چرا که این رویکرد منجر به مشارکت فعال در همه عرصه‌ها می‌شود.

روح الله اسلامی، استاد گروه علوم سیاسی و رییس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی به قهر مردم اشاره می‌کند که قهر با صندوق رای و انتخابات نمی‌تواند تاثیری مثبت بر آینده کشور داشته باشد.

همچنین از نظر اسلامی، نخبگان همین مردم باید بتوانند نظر جامعه را به حضور و مشارکت جلب کنند.

از نظر مسعود نصیری زرندی، رییس دانشگاه سمنان، مردم، کسانی هستند که با تمام توان خود از کشور حمایت می‌کنند، اما وقتی متوجه غیرعملی بودن وعده‌ها و نبود صداقت در گفتار نامزد‌ها شوند قطعا نسبت به حضور در انتخابات دلسرد می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: نباید گذاشت مردم نسبت به نظام و کشور خود بی‌تفاوت و ناامید شوند و هرکس در هر مسئولیت و جایگاهی اگر درحد توان امیدآفرینی کند، مردم ایران نیز با تمام توان خود از کشور و نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

او داشتن "صداقت " را آنقدر مهم می‌داند که اظهار می‌دارد: صداقت، شرط اصلی جلب اعتماد مردم و افزایش مشارکت‌ها است؛ بنابراین به منظور تحقق این اعتماد، لازم است نامزد‌ها از ارائه برنامه‌های غیرواقعی و دادن وعده‌های غیرممکن بپرهیزند.

مردم به چه کسانی رای می‌دهند؟

واقعا مردم به چه کسی رای می‌دهند؟ این را خبرنگار ایرنا از اسلامی رییس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد می‌پرسد و او نیز می‌گوید: در حال حاضر کسی می‌تواند در اداره کشور و اجماع گروه‌ها نقش مناسبی داشته باشد که دارای حرکت اعتدالی باشد تا در عین حال که امکانات داخل کشور را اداره می‌کند، بتواند با شناخت مناسب از مناسبات جامعه بین‌الملل و عرف سیاسی، نقش ایران را در جهان فعال‌تر و پررنگتر کند.

نصیری زرندی رئیس دانشگاه سمنان از جنس مردم برخاستن رییس‌جمهوری آینده را متغیر مهمی می‌داند که می‌تواند مشارکت را بالا ببرد. او می‌گوید: رئیس جمهور موفق کسی است که از جنس مردم باشد و به جمهوری اسلامی ایران عشق بورزد. شخصی در حد رییس‌جمهور باید کسی باشد که به مدیریت و کار‌های اجرایی واقف باشد و با انرژی و جنب و جوش فراوان بتواند کشور را ساماندهی کند.

نصیری زرندی، صداقت را شرط اصلی جلب اعتماد مردم و افزایش مشارکت‌ها بیان می‌کند که به منظور تحقق این اعتماد، لازم است نامزد‌ها از ارائه برنامه‌های غیرواقعی و دادن وعده‌های غیرممکن بپرهیزند که در مردم، دلسردی ایجاد می‌کنند.

اکبری بیرق، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، درک درست از وضعیت فعلی کشور و چالش‌های داخلی و خارجی را مهمترین ویژگی نامزد عرصه رقابت انتخابات می‌داند و اینکه در کنار این درک درست، برنامه منطقی هم برای حل این مشکلات ارائه کند. همچنین اینکه نامزد مورد نظر در گذشته چه پست و مقامی داشته اهمیت ندارد بلکه مهم این است که در شرایط کنونی توانایی مدیریت ابرچالش‌های موجود را داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان اضافه می‌کند: همچنین مهم است که در پیشینه نامزد مورد نظر هماهنگی با دیگر کانون‌های قدرت، چه کانون‌هایی که جایگاه سیاسی دارند و چه کانون‌های تاثیرگذاری که جایگاه سیاسی ندارند، به چه صورت دیده می‌شود و آیا توانایی جمع کردن این قدرت‌ها زیر یک سقف را دارد یا خیر. اگر این توانایی وجود نداشته باشد، انرژی و سرمایه کشور به جای اینکه در راستای پیشرفت و توسعه صرف شود، در راه زورآزمایی با کانون‌های مختلف قدرت تلف می‌شود.

صلاحیت‌های عمومی مانند پاکدستی، سوءاستفاده نکردن از قدرت، جلوگیری از رانت‌خواری و نداشتن فساد مالی و اخلاقی در پیشینه نیز از نظر این استاد دانشگاه اهمیت زیادی دارد.

جواد مسعودی، استاد دانشگاه‌های سمنان، می‌گوید: مهمترین معیار برای یک رئیس‌جمهور موفق، داشتن تخصص و دانش بیان است و حکومت‌داری و فعالیت در عالی‌ترین سطح اجرایی کشور نیاز به دانش زیاد در خصوص نظام بین‌الملل و مبانی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد.

جواد مسعودی با بیان اینکه هم تخصص نظری و هم تجربی لازمه کار یک رئیس‌جمهور است می‌گوید: رئیس جمهور باید شجاع و قاطع باشد و به صورت جدی با فساد‌های مالی برخورد کند.

همچنین هر کشور، استقلال و منافع ملی خاص خود را دارد، اما جایگاه بین‌المللی آن نیز اهمیت زیادی دارد و رئیس‌جمهور موفق کسی است که بتواند با تشکیل یک ساختار دیپلماسی قوی، در زمان مناسب مذاکره و یا ایستادگی کند و با تشخیص درست بیشترین منفعت را برای کشور رقم بزند.

قنبری، رییس خانه احزاب استان زنجان، ارایه برنامه روشن و مدون برای عبور از مشکلات را یکی دیگر از عوامل موثر بر مشارکت در انتخابات می‌داند و مباحث علمی را تعیین کننده می‌دانند نه اینکه آزمون و خطا کنیم.

او به لزوم اتحاد و همدلی بین گروه‌های سیاسی تاکید و تصریح می‌کند ما نباید داشته‌هایمان را در دعوا‌های زرگری و حیدری و نعمتی هزینه کنیم همه باید بدانیم در این شرایط اتحاد از مسائل مهم جامعه است، البته اتحاد، بزرگانی می‌خواهد که بتوانند آن را حفظ کنند.

امروز همچنین امام جمعه گناباد، حجت الاسلام حسن صادقی نسب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر گناباد که در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد گفته است: باید در انتخابات ریاست‌جمهوری به فردی رای داد که برنامه‌ریزی درستی برای کاهش و یا رفع مسائل مردم و جامعه داشته باشد و از نیرو‌های جوان و عمل‌گرا در مسوولیت‌های مختلف استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین مهدوی نژاد امام جمعه موقت سمنان هم تاکید کرده است نباید ناامیدی در بین مردم برای شرکت در انتخابات رخ دهد. هر گونه حرف و عمل که سبب شود یک نفر برای شرکت در انتخابات ناامید شود، کاری نادرست است، زیرا اگر امروز ما انتخاب نکنیم دیگری انتخاب خواهد کرد.

او در عین حال به این نکته هم اشاره کرده است: با انتخاب یک رئیس‌جمهور منابع مالی و قدرت اجرایی زیادی در اختیار او قرار می‌گیرد، پس باید در انتخاب آن نهایت دقت را داشت تا فردی با صلاحیت کافی انتخاب شود و در تراز مدیریت در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۳۲۸۵۲۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین