پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
با حضور مشاور وزیر نیرو و استاندار هرمزگان، ساخت بزرگ‌ترین آب‌شیرین کن جنوب کشور در «بندرعباس» اجرایی شد.
شعارسال: مهندس حسین خادمی، مدیرعامل آبفای هرمزگان در مراسم آغاز ساخت این طرح، سرمایه‌گذاری این طرح را 204 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی صد هزار مترمکعبی برای تامین آب شرب شهر بندرعباس است.

وی درباره زمان بندی اجرای این طرح اظهار کرد: در سه سال اول، فاز یک به ظرفیت 50,000 مترمکعب در شبانه روز و سال چهارم فاز دو با ظرفیت کامل 100,000 مترمکعب در شبانه روز اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: روش اجرای پروژه آب شیرین‌کن بندرعباس «اسمز معکوس» و دوره بهره‌برداری آن نیز 21 سال است.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 طرح آب‌شیرین کن در شهرهای بندرلنگه، فین، هرمز، درگهان، هنگام، لارک، سوزا و جزایر با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال بهره‌برداری است.

وی گفت: این پروژه‌ها با اعتباری معادل 230 هزار میلیون ریال، ظرفیتی بالغ بر 21 هزار و 450 مترمکعب در شبانه روز و ایجاد 119 فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده است.

* رفع کم آبی در گرو مدیریت صحیح بر منابع آبی

مدیرعامل آبفای کشور نیز در این مراسم گفت: اگر مدیریت صحیح بر منابع آب کشور صورت گیرد، مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت.

مهندس مهدی ثمره هاشمی تصریح کرد: باید نگاه‌ها به مقوله آب تغییر یابد و ارزش ذاتی و اقتصادی آن در کانون توجهات قرار گیرد و با مدیریت یکپارچه بر منابع آبی، چالش کم‌آبی مرتفع شود.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو با خرید تضمینی آب و فاضلاب از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از اجرای طرح‌های آب و فاضلاب حمایت می‌کند، اظهار کرد: بودجه این بخش هر سال افزایش می‌یابد و در این زمینه محدودیتی نخواهیم داشت.

مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به اینکه وضعیت آب در کشور وضعیت هشدار دهنده و چالش‌برانگیزی است و منابع آبی نیز شرایط مساعد و مطمئنی ندارند، تکنولوژی شیرین‌سازی آب را به‌عنوان منبعی مطمئن و پایدار اعلام کرد.

ثمره هاشمی افزود: وزارت نیرو تلاش دارد تا کمبود آب در برخی از مناطق کشور را با استفاده از این تکنولوژی برطرف سازد.

وی امکان استفاده از سیستم شیرین‌سازی آب دریا در شمال و جنوب کشور را موهبتی بزرگ دانست و گفت: این طرح‌ها باید با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

* ایجاد منابع آبی نیازمند حمایت دولت

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: در بخش ایجاد منابع آبی، هرمزگان نیازمند توجه، سرمایه گذاری و حمایت بیشتری از سوی دولت است، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی در حوزه آب فرصت بسیار خوبی است، تصریح کرد: قطعا مجموعه دولت از حضور این بخش در اجرای پروژه‌های آبفا حمایت خواهد کرد.

عزیزی گفت: با احتساب راه‌اندازی طرح آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی این شهر، تولید آب در حد نیاز روز استان خواهد بود.

عزیزی اظهار امیدواری کرد: مسوولان آب استان با اجرای پروژه‌های آبرسانی و مدیریت مصرف بحران کم آبی را به‌ویژه در روستاها کاهش دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 21 تیر 1391، کدخبر: DEN-652506 ، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین