پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
بروز پدیده فروچاله ها در شهرستان میناب و قرار گرفتن دشت های میناب در لیست دشت های ممنوعه و خشک شدن باغات و اراضی کشاورزان در میناب، گلایه بسیاری از مردم این شهرستان را موجب شده است.

شعارسال: باغداران شهرستان میناب که با گذشت بیش از ۱۵ سال همچنان منتظر تحقق حق آبه خود از سد استقلال و چاه های حفر شده در دشت میناب هستند، سالهاست که فقط از مدیران آب منطقه ای استان هرمزگان وعده تحقق حق آبه و تامین آب شهر بندرعباس از آب شیرین کن ها را می شنوند.

بیش از ۳۰ روستای شهرستان میناب در محاصره فروچاله ها قرار دارند که با این شرایط بیم آن می رود در ماه های پیش رو، شاهد اتفاقات ناگواری در مورد خراب شدن واحدهای مسکونی و حتی ریزش کلاس های درس بر اثر گسترش فروچاله ها در روستاهای میناب باشیم.

مدیر آب منطقه ای استان هرمزگان که برای گفتگو با باغداران به میناب سفر کرده بود در حضور فرماندار ویژه شهرستان میناب در خصوص دغدغه کشاورزان و باغداران نسبت به حق آب از سد استقلال گفت: همه صحبتهای کشاورزان و باغداران قابل تامل وصحیح است اما باید توجه داشت که با افزایش جمعیت در بندر عباس، برای تامین آب مردم با مشکل مواجه شده ایم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دشت میناب بسیار حادتر از دشتهای دیگر در استان و یا کشور است گفت: در همه جلسات انجام شده تا کنون از وضعیت میناب و دشت آن به لحاظ وضعیت نامناسبی که دارد دفاع کرده ام و برای بهبود دشت و تامین آب باغداران با مقامات بالاتر به رایزنی پرداخته ام.

مولایی با بیان اینکه دعوت از تیم تخصصی و تحقیقاتی از دانشگاه های تهران برنامه ای است که برای چندمین بار اجرا می شود عنوان کرد: این تیم تحقیقاتی برای نجات میناب فعالیت می کند و تحقیقات خود را نسبت به این موضوع با تیم های کارشناسی در چند مرحله آغاز کرده اند.

وی در خصوص خط انتقال سوم آب که سبب ذهنیت منفی در بین مردم این شهرستان شده است گفت: هیچ خط انتقالی در دستور کار قرار ندارد.

مولایی که شاید تصور اتفاقات روزهای آینده را نداشت خطاب به کشاورزان، باغداران و فعالان زیست محیطی در شهرستان میناب گفت: برداشت آب از چاه های میناب متوقف شده و هیچ برداشتی برای تامین آب مردم بندرعباس صورت نگرفته و اگر مردم میناب چاه روشنی را مشاهده کردند آن را به هرروشی که می خواهند خاموش کنند اما این اداره در آینده هیچ تعهدی نسبت به عدم برداشت نمی دهد.

یکی از مواردی که توجه جدی از سوی مسئولان آب منطقه ای به آن نشده و یا به صورت مقطعی برخورد شده، چاه های غیرمجاز در استان هرمزگان است، هوشنگ مولایی در دیدار با باغداران مینابی با اشاره به وجود چاه های غیرمجاز در میناب گفت: در دشت شمیل بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد و بیشترین برداشت به میزان ۸۰ درصد از آنها می شود اما در دشت میناب ۸ درصد چا ه غیر مجاز وجود دارد که میزان برداشت از آنها ۲۰ درصد است.

از سوی دیگر فرماندار ویژه شهرستان میناب با تاکید بر اینکه مشکل آب در میناب به یک معضل تبدیل شده است و ادامه روند بی آبی این مشکل را حادتر خواهد کرد، بیان داشت: استان هرمزگان و شهرستان میناب یک بحران جدی را تجربه می کنند که نباید این موضوع را از هیچ دیدگاهی نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه مردم و باغداران در شهرستان میناب با مشکلات جدی روبرو هستند افزود: باغداران و کشاورزان و فعالان در حوزه آب وخاک اگر حرفی درباره این موضوع بیان می کنند از سوز دل وبه وجود آمدن مشکلات خانودگی است که مورد قبول همه مردم و مسئولان قرار دارد.

فرماندار میناب گفت : همه مسئولان خصوصا مسئولان متولی امر، مشکل آب وحق آبه باغداران میناب را رسیدگی و برای حل این موضوع تلاش کنند.

*باغداران معترض چاه ها را خاموش کردند

باغداران شهرستان میناب روز بعد از دیدار با مدیر عامل آب منطقه ای با حضور در دشت میناب چاه های انتقال آب به شهر بندرعباس را شناسایی و اقدام به خاموش کردن این چاه ها کردند.

باغداران و مردم میناب که از بی آبی و نابودی باغات و اراضی کشاورزی خود شدیدا گلایه داشتند، شبانه با چاه های انتقال آب به بندرعباس را خاموش کردند و خواستار پاسخگویی صریح مدیرآب منطقه ای هرمزگان به گفته های هفته گذشته خود در خصوص خاموش بودن چاه ها شدند.

اکبر ثمالی از باغداران قدیمی مینابی در گفتگو با خبر نگار مهر بیان داشت: بی توجهی مدیران آب منطقه ای سالهاست وجود دارد تا با مدیریت غلط آنها دشت و باغات سر سبز میناب را به نابودی بکشانند.

ثمالی گفت: باغداران و کشاورزان مینابی به شدت در مضیقه هستند و مسئولان سالهاست که از نجابت آنها سوءاستفاده می کنند.

وی اظهار داشت: آب میناب، حق آبه باغداران و کشاورزان این شهرستان است و به عنوان ملک این مردم لقب دارد، در صورتی که مدیران آب منطقه ای در تقسیم آن ناعادلانه ویک طرفه قضاوت می کنند.

غلامعباس رسولی از باغداران نمونه شهرستان میناب اظهار داشت: تمام ذخایر آبی میناب در طول این سالها به تاراج رفته که در پی آن فرونشست زمین در دشت میناب و خشک شدن نخلها و باغهای سرسبز ثمره آن است.

رسولی گفت: مدیران هیچ توجهی به نابودی میناب ندارند و با فروش آب میناب در بندرعباس و با ساخت هر برج و ساختمان هزاران درخت در میناب نابود می شود.

رسولی بیان داشت: دیگر وقت مراعات با مسئولان به اتمام رسیده و باغداران خود برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند و مانند درختان خود با از دست دادن جانمان از انتقال آب به بندرعباس جلوگیری می کنیم.

*بازداشت برخی جوانان برای مطالبه گری آب میناب

اقدام باغداران مینابی برای خاموش کردن چاه های روشن انتقال آب به بندر عباس سبب شده آب منطقه ای نسبت به این موضوع شکایت کند و در این واکنش برخی جوانان تشکل مردمی نگاهبانان که در این کار هیچ نقشی نداشته و فقط نظاره گر این حرکت مردمی بودند توسط پلیس امنیت انتظامی شهرستان دستگیر شوند.

مردم و باغداران نسبت به این عمل آب منطقه ای و پلیس امنیت انتظامی شهرستان برای بازداشت جوانان، معترض شدند و با تجمع در خیابانها و در مقابل دفتر امام جمعه از آنها در خواست رسیدگی سریع به این موضوع را داشتند.

*مسئولان با جدیت این موضوع را پیگیری می کنند

امام جمعه شهرستان میناب با مشاهده تجمع باغداران معترض و مردم تجمع کننده در مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در شهرستان بیان داشت: با مطلع شدن این موضوع از همان ساعات اولیه با رایزنی و گمانه زنی های مختلف علاوه بر حق خواهی نسبت به حق آبه خود اقدام آب منطقه ای را در بازداشت جمعی از جوانان این شهرستان یک رفتارغیر مسئولانه دانست .

معتمدی فر گفت : همه مراتب و مراحل قانونی برای پایان دادن به بحران آب و انتقال آن به بندرعباس را دنبال خواهیم کرد و از آب منطقه ای هم نسبت به طرح شکایت و بازداشت افراد بیگناه سوال پرسیده می شود.

امام جمعه میناب عنوان داشت: ما هم در مقابل مطالبه گری به حق مردم سکوت نخواهیم کرد و از مسئولان شهرستان خواسته می شود برای عدم تکرار موارد اینچنینی که امنیت شهرستان را به خطر می اندازد با دقت بیشتری اقدام کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 13مرداد1395، کدخبر: 3730684: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین