پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: حذف بخش درمان تامین اجتماعی از این سازمان از لحاظ تقنینی و کارشناسی دچار تبعات بسیار زیادی خواهد شد.

شعار سال: به گزارش خبرنگار اجتماعی، سیدتقی نوربخش روز جمعه در نشست خبری با طرح این پرسش که چگونه می شود با یک قانون پنج ساله بخشی از این سازمان را خارج کرد، گفت : نظامات قانونی که قدمت آن به سال 1354 باز می گردد را می خواهند به هم زده و تامین اجتماعی را تبدیل به یک نهاد وابسته به دولت و بودجه بگیر کنند.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده علاوه بر بودجه سلامت، هشت هزار میلیارد تومان بودجه دیگر نیز به این بخش اضافه می کند، اما نظام سلامت عنوان کرده که ٦ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و تامین اجتماعی سالانه ١٦ هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه می کند، سوال این است آیا دولت می تواند این بودجه را تامین کند.

نوربخش ادامه داد: با این اقدام سازمان تامین اجتماعی - بودجه بگیر دولت نیست - باید از دولت بودجه بگیرد و این موضوع تعهدات و تصدی گری دولت را بیشتر می کند البته باید گفت که چالش های نظام بیمه ای و سلامت با جدا کردن یک ساختار حل نمی شود، سازمان تامین اجتماعی حق الناس است یعنی تجمیع سرمایه گذاری بیمه شدگان به طور مستقیم و بین النسلی در این صندوق است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه از لحاظ مکانیسم بیمه ای نرخ مشارکت در صندوق های مختلف در ایران متفاوت است، در سازمان تامین اجتماعی نرخ مشارکت بیمه شدگان هفت درصد است اما در بیمه سلامت مردم دو درصد حق بیمه را پرداخت می کنند. حال چطور می شود وقتی نرخ مشارکت و حق بیمه با هم متفاوت است، آنها را با هم یکی کنیم، این شدنی نیست.

وی با بیان اینکه از نظر مبانی بیمه ای حدف بخش درمان از تامین اجتماعی امکان پذیر نیست، افزود: اگر عدالت را در نظر بگیریم مغایر با عدالت است، البته باید تلاش شود این اشکال حل شود.

نوربخش تصریح کرد: پیشنهاد می دهم اکنون که به این جمع بندی رسیده ایم و اینکه چالش جدی در صندوق ها وجود دارد اجازه دهیم در قالب إصلاحات در اسناد بالادستی، سیاست های رهبری و قانون برنامه توسعه، لایحه ای منسجم توسط دولت به مجلس ارائه شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در قالب یک برنامه پنج ساله تغییر قوانین مادر با ٤٠ سال سابقه میسر نیست، افزود: دولت در این سه سال فعالیت خود نشان داده که حق الناس بودن سازمان را قبول دارد.

وی اضافه کرد: اهمیت موضوع به حدی است که باید در قالب یک لایحه منسجم مطرح شده و عدالت در پرداخت توسط بیمه شدگان و ارتباط نظام سلامت با سایر اجزای سلامت باید در قالب نظام چندلایه ای حل شود.

نوربخش گفت:امیدوارم مجلس شورای إسلامی در این زمینه درست تصمیم گیری کند، ارزیابی این است که مطمئنا نمایندگان تصمیم صحیحی را خواهند گرفت تا در قالب یک نظام پنج ساله نظام ٤٠ ساله تامین اجتماعی دچار چالش نشود.

وی با بیان اینکه پس از اقدامات مجلس در این زمینه باید شورای نگهبان هم روی آن نظر دهد، ادامه داد: البته این موضوع با حقوق کارگران و کارفرمایان سروکار دارد به طور قطع نمایندگان مجلس با منطق با آن برخورد خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد که این سازمان دارای سه بخش بیمه ای، درمانی و صندوق بیمه بیکاری است و این اقدام مانند این است که یک بخش از بدن را از دیگر اعضاء جدا کنند.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی خدمات مطلوبی در بخش درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود ارایه می دهد و نباید بخش درمانی آن حذف شود، افزود: یک سوم کل مراجعه کنندگان به بخش درمانی را تامین اجتماعی جواب می دهد، اکنون ما با ٩٠٠ بیمارستان قرارداد داریم، سازمان ٨٠ بیمارستان دارد و تامین اجتماعی ٣٠ درصد خدمات درمانی را آرائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی ٤٥ هزار مرکز درمانی دارد و از ٣٢٠ میلیون مراجعه در سال ١٥٠ میلیون نفر را تامین اجتماعی پوشش درمانی می دهد که همه این خدمات رایگان است و با جدایی بخش درمان مشکلاتی در این سازمان به وجود می آورد.

وی اظهار داشت: وظیفه یک سازمان بیمه اجتماعی ایجاد امنیت اجتماعی است که دولت قبل امنیت اجتماعی سازمان را به هم زد و با تغییر هشت مدیرعامل در هشت سال، سازمان را به حاشیه برد.

نوربخش در ادامه با بیان اینکه بخش درمان جزء انفکاک ناپذیر از بدنه تامین اجتماعی است، گفت: با این اقدام احساس می شود قطعه ای از بدنه سازمان قطع عضو می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته ما تاکنون با تدبیر با این موضوع برخورد کردیم و ممکن بود این قضیه دو سال پیش اتفاق می افتاد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت :فردا شنبه یا پس فردا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی موضوع تجمیع بیمه ها مطرح می شود، این تصمیم گیری در خصوص نظام بیمه ای و سلامت کشوراست،که البته دولت با توجه به چالش های بیمه ای در نظام سلامت لایحه ای در این زمینه به مجلس ارایه کرده است.

وی با بیان اینکه دولت چالش صندوق ها را یکی از سه چالش اصلی کشور می داند،افزود:برای این مساله مهم که 110هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را صرف می کند در قالب یک برنامه پنج ساله نمی توان تصمیم گیری کرد،اما باید یک لایحه منسجم تقدیم مجلس شود.

نوربخش بابیان اینکه ما بیمه درمان را جدا از نظام بیمه ای نمی دانیم گفت:ما نمی توانیم بخش های مختلف سازمان را از هم مجزا بدانیم به همین منظور باید طبق سیاست های رهبری در زمینه سلامت اقدام شود.

نوربخش ادامه داد:رهبری به صراحت در خصوص مسایل بیمه ای تامین اجتماعی و حوزه سلامت موضوعاتی را در سیاستهای سلامت آورده است که باید برنامه ششم توسعه هم مبتنی برآن باشد.

وی خاطر نشان کرد:وقتی یک تصمیم گیری در نظام سلامت بخواهد صورت گیرد نمی توان با جابجایی یک بخش از بیمه تمامیت آن را به هم بزنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:سازمان تامین اجتماعی از سال 1332 یعنی 63 سال پیش تشکیل شد و در این مدت هیچ موقع از منابع عمومی استفاده نکرده،البته خدمات بیمه ای اجتماعی ایران از سال 1309با خدمات بیمه سلامت شروع شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:07آبان1395، کد مطلب: 82284338، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین