پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
سفر وزیر خارجه ایران به مسکو که ساعت 9 روز جمعه آغاز شد، ساعت 17 پس از هفت ساعت مذاکرات فشرده دو جانبه و سه جانبه با همتایان روسی و سوری در باره اوضاع سوریه، منطقه و همچنین روابط متقابل پایان یافت.

شعار سال: این سفر برای هماهنگی بیشتر سه کشور در عرصه منطقه ای، همگرایی برای کمک به سوریه در مبارزه با تروریسم و همچنین ازسر گیری راهبرد مذاکرات سوری-سوری با هدف حل سیاسی بحران این کشور برنامه ریزی و اجرا شد.

در چارچوب این برنامه کاری فشرده، ظریف رئیس هیات ایرانی و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاکره دو جانبه که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، راهکارهای همگرایی های دو کشور در عرصه ضدتروریستی و همچنین روابط دوجانبه را بررسی کردند.

ظریف در باره همگرایی های منطقه ای ایران و روسیه گفت: تهران و مسکو با راهبرد مشترک مواضع قوی در مبارزه با تروریسم در منطقه دارند.

وی افزود که همکاری های تهران و مسکو در مسائل منطقه ای از جمله مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی گسترده است و مواضع مشترکی داریم.

وی همچنین در باره روابط ایران و روسیه تاکید کرد که دو کشور پیشرفت های قابل توجهی در تمامی عرصه های روابط از جمله اقتصادی و سیاسی، بین المللی و منطقه ای دارند.

وزیر خارجه روسیه نیز در جریان این دیدار اعلام کرد که برخورد بی اغماض با تروریست های ضدسوری از محورهای همکاری های دو کشور و کمک به سوریه در این زمینه است.

وزیر امورخارجه روسیه محورهای دیگر مورد توجه در توسعه روابط دو کشور را اجرایی شدن توافق های ایران و روسیه، آماده سازی مقدمات برگزاری پنجمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر و نهایی کردن کنوانسیون این دریا اعلام کرد.

نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه برای بررسی آخرین تحولات این کشور به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم نیز به عنوان دومین دستور کار پس از دیدار ظریف و لاوروف برگزار شد.

نتیجه این نشست سه جانبه تاکید بر همگرایی های سه کشور در ادامه مبارزه با تروریسم و تعیین شدن راهکارهای آن اعلام شد.

به گزارش خبرنگاران، در پایان این نشست تاکید شد که مواضع تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه همکاری با سوریه علیه تروریست ها مشترک است.

لاوروف میزبان این نشست گفت: ایران، سوریه و روسیه در مذاکرات سه جانبه گام های لازم را برای مبارزه با تروریسم تعیین کردند.

وزیر خارجه روسیه گفت: سه کشور همچنین بر آمادگی مشترک برای انجام کارهای لازم با هدف مقابله با تروریسم در سوریه تاکید کردند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بررسی جزئیات اوضاع سوریه از جمله کمک های انسان دوستانه و راههای جلوگیری از تجهیز و تسلیح تروریست ها را از محورهای مذاکرات سه جانبه اعلام کرد.

ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز با تاکید بر ادامه همگرایی سه جانبه با روسیه و دمشق برای مبارزه با تروریسم، بر لزوم شکل گیری اراده فراگیر بین المللی به منظور برخورد کارآمد با این پدیده تاکید کرد.

وی همچنین با ضروری خواندن قطع حمایت از گروههای تکفیری تاکید کرد: راه حل سیاسی بحران سوریه با مذاکره طرفین ممکن است تا به این بحران پایان داده شود.

ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه نیز اظهار کرد: آمریکا هیچ تعاملی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه انجام نمی دهد.

وی افزود: توافق اخیر بین آمریکا و روسیه (19 شهریورماه - ژنو) ناکام ماند. واشنگتن علاقه مند به حل بحران نیست و فقط برای تامین منافع خود و کشورهای منطقه (متحد ضدسوری آمریکا) اقدام می کند.

آخرین برنامه وزیر امور خارجه ایران دیدار و مذاکرات دوجانبه با ولیدالمعلم بود که در آن طیف گسترده ای از مسائل از جمله اوضاع این کشور، روابط دوجانیه و افق حل سیاسی مشکلات بررسی شد.

در این دیدار، وزیران خارجه ایران و سوریه ضمن تاکید بر اهمیت نتایج نشست سه جانبه مسکو و تاثیر آن بر گسترش همکاری های دوجانبه و سه جانبه، آخرین تحولات سوریه به ویژه وضعیت مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

در این مذاکرات که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، همچنین تقویت و گسترش راهبرد تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم مورد تاکید قرار گرفت.

ظریف پیش از ترک مسکو نتایج مذاکرات انجام شده را ارزشمند خواند و تاکید کرد که تصمیم های گرفته شده می تواند دستاوردهای مثبتی در روند تحولات سوریه داشته باشد.

وی تاکید کرد: تهران، مسکو و دمشق هم رای هستند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و مداخله گران غربی به ویژه آمریکا و چند کشور منطقه هر چه زودتر باید به حمایت از تروریست ها پایان دهند.

نتایج مذاکرات مختلف مسکو و همچنین رایزنی های حاشیه ای انجام شده، دربرگیرنده تقویت همگرایی های تهران، مسکو و دمشق برای مقابله با تروریسم در خاورمیانه به ویژه سوریه و همچنین تاکید بر لزوم برخورداری سوری ها از تعیین حق سرنوشت و آینده سیاسی کشور خود در چارجوب سازوکار دموکراسی پس از شکست دادن تروریست ها است.

هیات ایرانی شامگاه جمعه پس از مذاکرات انجام شده، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:07آبان1395، کد مطلب: 82284698، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین