پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
اینفوگرافی زیبایی توسط خبرگزاری تسنیم، تهیه و ارایه شده و در آن به شش علت توجیه کننده قطع برق پرداخته است. عللی که بعضا از صد‌ها فحش کشدار، انسان را بیشتر آزرده می‌کند. مطالعه کنید و قضاوت نمائید.

  شعار سال: در اطلاع نگاشت ارایه شده توسط خبرگزاری معظم تسنیم، شش دلیل برای قطعی برق شهروندان ذکر شده است. که در ادامه متن به نقد آنها پرداخته می شود.

*** عدم افزایش ظرفیت تولید برق: ذکر این دلیل یعنی اهمال مسلم وزارت نیرو در ایفای وظایف و مسئولیتهای محول شده . یعنی چی که با عدم افزایش ظرفیت تولید مواجه باشیم. اگر بحث سرمایه گذاری ها را پیش می کشند، باید گفت که وزارت نیرو چنان بلایی بر سر نیروگاه های کوچک بخش خصوصی آورده که مالکان آنها از فاصله چند صد کیلومتری، فرار می کنند. پس این دلیل را می توان با محکومیت وزارت نیرو خاتمه داد.

*** خشکسالی: این مورد را شاید بتوان تا اندازه ای پذیرفت. اما کم توانی ما در پیش بینی دوره های آب و هوایی، قابل انکار نیست. کم مانده بود که پارسال را بعنوان اتمام دوره های خشکسالی در ایران، جشن بگیرند. سوال اینجاست که آیا وزارت نیرو با همکاری سایر دستگاه های ذی ربط، توان ارایه افق 20 ساله بارش و خشکسالی در کشور را دارد؟

***فرسودگی شبکه تولید و انتقال برق: چطور می شود که موقع مصرف، با مصرف کننده نابهنجار و پر مصرف و مواردی همانند مواجه هستیم و اشاره ای به راندمان حدودا 40 درصدی تولید تا انتقال و مصرف نمی شود و اقدامی برای بازسازی و رفع فرسودگی ها صورت نمی گیرد. اما وقتی پای خاموشی ها پیش کشیده می شود، بحث فرسودگی ، جایگاه و اهمیت پیدا می کند؟

*** افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق: این دلیل را در تحلیل سیستم ها باید با روندها، پیش بینی نمود و نباید بعنوان عامل محیطی تهدید کننده مطرح شود.

عدم تولید برق هسته ای: از آن حرف های آسمان سوراخ کن است. کل ظرفیت برق هسته ای کشور مگر چقدر است که بعنوان عامل مجزای موثر، در نظر گرفته شده است؟

*** استخراج رمز ارزها : بر اساس آمار در دست ، کل مصرف برق خانوار در قالب سری های زمانی ، قابل ملاحظه و مشاهده است . شاید تا 25 درصد افزایش این میزان هم قابل توجیه باشد. اما بالاتر از این ارقام را باید با یک دستور ساده در رایانه استخراج نموده و بشکل مورد کاوی( البته سطح بندی شده) ، ورود کرد. کل کار هم قابل پیمان سپاری به بخش خصوصی است. تنها روش ماینرها ، شاید متحرک شدن باشد که عملا برای بالغ بر 95 درصدشان امکان پذیر نیست.

بعد از این توضیحات، بنظر شما این شش دلیل را می توان نوعی توجیه ( بجای تبیین و ارایه دلیل) نامید یا خیر؟ آیا برخی از توجیه ها ، دردآورتر از فحاشی نیست ؟

تعداد بازدید : 13

توجیهات این آقای به اصطلاح مدیرعامل را هم بشنوید ( از دیدگاه ما بخندید) و قضاوت کنید. این توضیحات ، تاکید می کند که برنامه ریزی در سیستم برق کشور، متاثر از الگوهای برنامه ریزی روندی بوده و توانمندی لازم برای برنامه های راهبردی، پویا، غلطان  و اضطراری را ندارد.

حامد پاک نیت در این باره توئیت زد


کشوری که روی دنیایی از انرژی نشسته اکنون توان تولید برق مورد نیاز مردمش را ندارد...


کنایه یک فعال اقتصادی به راهبردهای غلط

توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین