پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
به رغم عدم تغییر نظام پارلمانی، با تغییر بر خی قوانین در قانون اساسی ترکیه، رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه با آرای مستقیم مردم ترکیه انتخاب شد.
شعار سال: نظام حکومتی ترکیه از بدو تاسیس جمهوری ترکیه تا سال ۲۰۱۷ میلادی پارلمانی بود و در چارچوب نظام یاد شده سال‌های متمادی رییس جمهور توسط مجلس ملی این کشور انتخاب می‌شد.

به رغم عدم تغییر نظام پارلمانی، با تغییر برخی قوانین در قانون اساسی ترکیه، رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه با آرای مستقیم مردم ترکیه انتخاب شد.

در نهایت با ایجاد تغییرات مجدد در قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام حکومتی از نظام پارلمانی به نظام ریاستی، طیب اردوغان در سال ۲۰۱۸ میلادی یکبار دیگر با آرای مستقیم مردم به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد. در آخرین انتخابات پنج نامزد ریاست جمهوری با اردوغان به رقابت پرداختند.

در نظام پارلمانی احزاب سیاسی در مورد یک فرد به توافق رسیده و وی را به عنوان نامزد به مجلس معرفی می‌کردند و مجلس از بین نامزد‌ها فردی را به عنوان رییس جمهور برمی گزید.

در نظام ریاستی نیز نامزدی رییس جمهور یا با جمع آوری امضا از سوی مردم و یا اعلام نامزدی یک شخص از سوی حزبی که دستکم ۵ درصد کل آرا در آخرین انتخابات ریاست جمهوری را کسب کرده و یا اعلام نامزدی فردی از سوی ۲۰ نماینده مجلس امکان پذیر خواهد بود.

منطبق با قوانین ترکیه در نظام پارلمانی نامزد‌های ریاست جمهوری امکان تبلیغات را نداشتند و تنها به لابی گری با نمایندگان مجلس اکتفاء می‌شد.

اما بعد از تغییرات در زمینه رای گیری و انتخاب رییس جمهور با رای مستقیم مردم، در دو دوره‌ای که تاکنون انتخابات در ترکیه برگزار شده مناظره تلویزیونی نیز برگزار نشده است. هر چند نامزد‌ها که یکی از آن‌ها رجب طیب اردوغان بود، یکدیگر را به مناظره دعوت کردند، ولی مناظره‌ای صورت نگرفت.

به دلیل تعدد شبکه‌های تلویزیونی در ترکیه، نامزد‌های ریاست جمهوری امکان تبلیغات در این شبکه‌ها به نفع خود را دارند. بر این اساس علاوه بر این نامزد‌ها در میزگرد‌های مختلف تلویزیونی حاضر شده و بطور مبسوط برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) نیز با اعلام قبلی برنامه‌هایی در مدت زمان مشخص برای نامزد‌ها ضبط و آن‌ها را به طور برابر پخش می‌کند.

در ترکیه نامزد‌های ریاست جمهوری همچنین سعی در اعلام نقطه نظرات خود از رسانه‌های نوشتاری و صوتی و نیز رسانه‌های اجتماعی را نیز دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۱۳۴۷، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین