پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
ایران وجمهوری تاجیکستان با تکیه برلزوم اتصال شبکه‌های برق دو کشور به همدیگر از طریق مسیر‌های موجود به توافق رسیدند.
شعار سال: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، فنی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با مسئولیت وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد.

"رضا اردکانیان" وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان در این نشست با اشاره به اشتراک‌ها و ظرفیت‌های فراهم در دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت: با وجود حصول توافق‌های بسیار خوب در اجلاس پیشین، نیاز است که در جهت اجرای توافق‌ها اقدام‌های موثرتری به عمل آید.
"دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون گفت: امید می‌رود برگزاری این جلسه موجب جهش قابل توجه در روابط تهران و دوشنبه در همه زمینه‌ها شود.
پس از افتتاحیه اجلاس، گروه کارشناسان دو کشور برای نهایی کردن سند یادداشت تفاهم اجلاس چهاردهم وارد مذاکره شدند و وزیر نیروی ایران ملاقات‌های دو جانبه خود را برگزار کرد.
در این سفر وزیر نیروی ایران با نخست وزیر، وزیر انرژی و ذخایر آبی، وزیر امور خارجه، وزیر مالی و معاون بانک ملی و وزیر حمل و نقل تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.
در ادامه این ملاقات‌ها، علاوه بر بحث و تصمیم‌گیری در خصوص اهم مسائل و مشکلات موجود در روابط دو جانبه، تصمیم‌های مناسبی برای توسعه این روابط اتخاذ شد.
نحوه گسترش حضور شرکت‌های ایرانی در بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی تاجیکستان و همچنین رفع مشکل مشکلات شرکت‌های بزرگ صادرکننده این خدمات به تاجیکستان از جمله موضوع‌های مورد بحث و ملاقات‌های دو جانبه بود.
همچنین در حوزه‌های مالی و بانکی توافق‌های خوبی برای رفع مشکلات موجود و ریل‌گذاری مسیر آینده به عمل آمد.
نحوه ایجاد کریدور‌های ارتباطی زمینی و ریلی بین دو کشور از دیگر موضوع‌های مورد توجه و مورد مذاکره در این دیدار‌ها بود.
همچنین طرفین بر لزوم اتصال شبکه‌های برق دو کشور به همدیگر از طریق مسیر‌های موجود به توافق رسیدند.
در سایر حوزه‌ها نظیر ورزش و جوانان، کار و امور اجتماعی، کشاورزی و ارتباطات و همچنین همکاری‌های محیط زیستی و در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی و انتقال و تبادل زندانیان بین دو دو کشور توافق‌های خوبی به عمل آمد.
در نشست اختتامیه وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان به عنوان روسای کمیسیون با قدردانی از همکاران و دست‌اندرکاران تدوین سند پایانی اجلاسیه چهاردهم کمیسیون همکاری‌های دو کشور این سند را امضا و ابراز امیدواری کردند این سند مایه گسترش روابط دو جانبه شود.

پیشتر وزیر نیرو خواستار توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان شده و با تاکید بر اجرای توافق‌های به دست آمده در اجلاسیه سیزدهم کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور گفت: با وجود اراده رهبران عالی دو کشور، اجرای توافق مناسب و تایید شده، نیازمند اراده جدی‌تر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۶۰۳۱۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین