پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
یک نماینده مجلس گفت: نظام تعرفه‌گذاری پلکانی صحیح تنها به مشترکین پرمصرف فشار می‌آورد و مشترکین عادی همان قیمت قبلی قبض خود را پرداخت می‌کنند.
عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل قطعی برق و خاموشی‌های اخیر، گفت: عامل اول این قطعی‌ها محقق نشدن برنامه ششم توسعه است که طبق آن وزارت نیرو باید هر سال یک میزان درصدی طبق برنامه افزایش تولید برق داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه بایستی ۲۵ هزار مگاوات به تولید اضافه شود، ولی باوجود باقی ماندن کمتر از یک سال به سررسید برنامه ششم توسعه می‌بینیم که به جای ۲۵ هزار مگاوات، تقریباً ۱۲ هزار مگاوات محقق شده است. کمبود برق کنونی ما حدود پنج الی شش هزار مگاوات است، لذا این مورد یکی از علل قطعی‌های اخیر است. عامل بعدی، حمایت نکردن از بخش خصوصی در بحث نیروگاه‌ها، پرداخت نکردن به موقع مطالبات آن‌ها و بی‌انگیزه شدن این بخش است.

مطالبات بخش خصوصی انگیزه فعالیت را می‌گیرد

وی در ارتباط با بی‌انگیزه شدن بخش خصوصی، تشریح کرد: تا زمانی که مطالبات بخشی خصوصی به موقع پرداخت نشود، از این بخش حمایت خاصی صورت نگیرد، قیمت‌ها به صورت دستوری باشد که نتوانند به قیمتی که متناسب با هزینه‌های تولیدی که دارند برق تولیدی را به فروش برسانند و همچنین وجود انحصار دولت در بخش صادرات برق، طبیعتاً بخش خصوصی را بی‌انگیزه می‌کند و بی‌انگیزگی این بخش بالتبع کاهش تولید و کاهش بهره‌وری این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس در ادامه صحبت‌های خود به تاثیر استخراج رمز ارز‌ها در کمبودی‌های برق اخیر اشاره کرد: یکی دیگر از عواملی که می‌توان گفت که به بخشی از این کمبود‌ها نیز مربوط می‌شود، بحث استخراج رمزارز‌ها و مخصوصا بیت‌کوین است. هرچند عامل اصلی این است که ما نتوانستیم طبق برنامه ششم توسعه برق مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

نظام تعرفه گذاری IBT راهکار اصلاح الگوی مصرف

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح کرد: تولید برق توسط نیروگاه‌های برق آبی در کشور بدلیل بارش کم در یکی دوسال گذشته، به خوبی انجام نگرفته است و با هدف مدیریت برق در روز‌های اوج گرما در تیر و مرداد، مجبور به ذخیره آب پشت سد‌ها هستیم.

رحیمی مظفری در مورد تعرفه گذاری پلکانی افزایشی (IBT)، گفت: این پیشنهاد در کمیسیون انرژی مطرح بود که باتوجه به ملاحظاتی که در این طرح باید درنظر داشت و موانعی ممکن است پیش بیاید لازم است روی این موضوع تجدید‌نظر‌هایی داشته باشیم. خانوار‌های کم‌مصرف باید از افزایش قیمت معاف باشند و تنها باید تعرفه افراد پرمصرف جامعه گران شود.
 
تعرفه‌گذاری پلکانی راهکاری برای جلوگیری از قطعی برق

یارانه انرژی به جیب پر مصرف‌ها می‌رود

وی در خصوص ملاحظاتی که درباره تعرفه گذاری پلکانی افزایشی و گران کردن برق مشترکان با مصرف غیر متعارف باید به آن توجه کرد، توضیح داد: قطعاً باید به این سمت حرکت کرد که بعضی پله‌هایی که مصرف بسیار بالایی دارند، تعرفه هزینه بیشتری بپردازند، ولی باید در تعرفه گذاری مراقب بود که فشار مجدد روی دهک‌های پایین اعمال نشود. اما بخش بزرگی از پرمصرف‌ها را افراد ثروتمند تشکیل می‌دهند که یارانه بسیاری از مردم به جیب این افراد می‌رود.

رحیمی مظفری، درباره تاثیر افزایش تعرفه‌های قیمتی برای مشترکان پرمصرف، عنوان کرد: حتما نیاز است که تعرفه مشترکان پرمصرف افزایش یابد و اگر ما برق مشترکان پرمصرف را گران نکنیم، در واقع به قشر ضعیف جامعه ظلم کرده‌ایم. به فرض مثال، مشترک پر مصرف ده برابر مشترک دیگری مصرف برق دارد.

زمینه اصلاح الگوی مصرف پرمصرف‌ها فراهم شود

این نماینده مجلس افزود: عملا با نظام تعرفه‌گذاری موجود، این مشترک پرمصرف استفاده ده برابری از یارانه انرژی دارد. بطور دقیق‌تر یعنی اگر در طول ۲۴ ساعت به هر دو مشترک دو ساعت قطعی داده شود، در ۲۲ ساعتی که مشترک پرمصرف استفاده می‌کند، معادل حدود ۲۲۰ ساعت مشتری دیگر برق مصرف می‌کند و هزینه واقعی آن را نیز پرداخت نمی‌کند و همه این ساعات اضافی استفاده شده را با یارانه انرژی و قیمت نازل پرداخت می‌کند که این خود مصداق بی‌عدالتی است و عملا هیچ پرمصرفی در چنین شرایطی مصرف خود را کاهش نمی‌دهد، زیرا هزینه فرصت مصرف بالای برق بسیار پایین است.

مظفری در پایان گفت: حال درصورتی که نظام تعرفه‌گذاری پلکانی اجرا شود و قیمت نزدیک به بهای آزاد و صادراتی یا هزینه برق خورشیدی باشد، مشترک پر مصرف هزینه واقعی برق را پرداخت می‌کند و بالاجبار مصرف خود را کاهش می‌دهد و به سمت الگوی مصرفی بهینه و صرفه‌جویی حرکت می‌کند. علاوه بر اینکه نظام تعرفه‌گذاری پلکانی صحیح تنها به مشترکین پرمصرف فشار می‌آورد و مشترکین عادی همان قیمت قبلی قبض خود را پرداخت می‌کنند که این مدل تعرفه‌گذاری به عدالت نزدیک‌تر است و بازدارندگی نیز دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین