پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
۶ روز تعطیلی تهران و کرج از یکسو و محدودیت‌هایی که گفته می‌شود سختگیرانه‌تر از گذشته اعمال خواهد شد از دیگر سو پیش رو قرار گرفته است. در این میان سواحل مملو از مسافر است و ویلاها و اتومبیل‌ها با پلاک استانی با قیمت‌های هنگفت اجاره می‌روند.
شعارسال: علی ربیعی (سخنگوی دولت) از تعطیلی ۶ روزه تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز خبر داد و گفت: بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

بنابر این مصوبه تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیر‌ها بازگردانده خواهند شد. موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهر‌های قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهر‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این تعطیلی ۶ روزه شرایط را برای سفر به استان‌های شمالی مهیا کرده است. از آنجایی که بیشترین مسافران استان‌های شمالی را ساکنان تهران و کرج دربرمی‌گیرند، بیم آن می‌رود که این تعطیلی فرصت مناسبی برای سفر تابستانه تهرانی‌ها و کرجی‌ها به شمال کشور ایجاد کند.

هرچند مسئولان از محدودیت سفر بین استانی و ممنوعیت تردد به شهر‌های قرمز و نارنجی خبر می‌دهند، اما اعمال سلیقه‌ای این محدودیت‌ها در تعطیلات گذشته با وجود ممنوعیت‌هایی که عنوان و اجرا نشد، سبب شده تا عموم جامعه نسبت به عملی شدن یا نشدن این محدودیت‌ها تردید پیدا کنند و به نوعی بار سنگین جریمه شدن را به جان بخرند و به سواحل شمالی بروند.

با وجود آنکه مدتی است شهر‌های شمالی کشور قرمز هستند و تردد به این استان‌ها با محدودیت همراه است، اما همچنان جاده‌های منتهی به شمال کشور در آخر هفته‌ها با ترافیک سنگین همراه می‌شود. سواحل مملو از مسافر می‌شوند و ویلا‌ها و خانه‌های استیجاری با قیمت‌های هنگفت اجاره می‌روند.

حمیدرضا آذرپور (معاون گردشگری استان گیلان) با اشاره به شلوغی سواحل این استان  گفت: هرچند اجازه شنا داده نمی‌شود، اما استقبال از سواحل بالا است. از یکسو شرایط آب و هوا برای حضور در سواحل مناسب است و از دیگر سو مردم مایل هستند از سواحل استفاده کنند. استفاده از دریا نیز منوط به مراجعه به طرح‌های سالم‌سازی است که فعال هستند.

به گفته او، با توجه به دستورالعمل ستاد کرونا، مسیر‌های ورودی به استان گیلان بسته است و ماشین‌هایی با پلاک غیر بومی امکان تردد ندارند. شاید همین امر سبب شود که در تعطیلات پیش رو از حجم مسافران استان کاسته شود و عده‌ای هم که می‌آیند جریمه را می‌پذیرند و سفر می‌کنند.
 
 
معمای پابرجا بودن محدودیت‌های تردد و سواحل شلوغ شمال
 
 

آذرپور تاکید کرد: بر اساس پیام‌های نیروی انتظامی، اعمال محدودیت‌ها سختگیرانه‌تر خواهد شد و احتمال بازگرداندن ماشین‌های با پلاک غیربومی علاوه بر جریمه نیز وجود دارد. البته در آخر هفته گذشته نیز با وجود محدودیت‌های اعلام شده، شاهد حضور مسافران در استان بودیم.

معاون گردشگری استان گیلان درخصوص برگزاری تور‌های گردشگری نیز گفت: وضعیت استان قرمز است و به تبع آن اجازه برگزاری تور داده نمی‌شود. اگر شهرستانی نارنجی باشد به آن مقصد اجازه برگزاری تور داده می‌شود، اما به مقاصدی مانند رشت که قرمز هستند، تور برگزار نمی‌شود. البته این مهم نیز منوط به تصمیم ستاد کروناست.

سفر و اجاره ویلا و ماشین

اردلان نعیمی (راهنمای گردشگری استان گیلان) نیز درخصوص برگزاری تور‌های گیلان گردی گفت: درحال حاضر ورود ممنوع اعلام شده و اجازه ورود به اتوبوس‌های گردشگری داده نمی‌شود. در ورودی رودبار بیش از گذشته محدودیت‌ها اعمال می‌شود. حتا ممکن است مردم محلی و شورا‌های شهر در برخی مراکز جلوی مسافران را بگیرند.

او ادامه داد: جریمه مسافران از زمان ورود به استان تا روزی که از استان خارج شوند ادامه دارد و می‌توان گفت علاوه بر جریمه ورود به استان، به ازای هر روز که در شهر‌های قرمز و نارنجی هستند جریمه می‌شوند. با این وجود تعطیلات آخر هفته مسافران به این استان می‌آیند و دیگر جایی برای اقامت باقی نمی‌ماند چنانکه باید از قبل محل اقامت را رزرو کرد.

با این وجود گردشگرانی هستند که به صورت انفرادی سفر می‌کنند و برای گشت و گذار به دنبال راهنمای گردشگر هستند. نعیمی در این خصوص گفت: مسافران به صورت شخصی گاهی با اتومبیل شخصی و گاهی از طریق راه‌های دسترسی از جمله اتوبوس‌های مسافرتی و تاکسی‌هایی که در خط رشت- تهران فعال هستند و حتا هوایی به گیلان سفر و ماشین و خانه را اجاره می‌کنند. در این میان اجاره ویلا از شبی ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است که بستگی به شرایط ویلا و امکاناتی که در اختیار مسافر می‌گذارد و منطقه آن دارد. ویلا‌های لاکچری بخصوص آن‌هایی که به ساحل نزدیک هستند با استخر و سونا و اتاق‌های مستر شبی ۶ میلیون تومان هستند. بیشتر این ویلا‌ها سمت انزلی، زیباکنار و منطقه آزاد هستند. برخی هم در نزدیکی جنگل هستند.

به گفته این راهنمای گردشگری، برخی از مسافران گیلان، ماشین با پلاک استان اجاره می‌کنند تا بتوانند به راحتی تردد کنند. اجاره ماشین نیز بستگی به نوع ماشین دارد چنانکه تیبا و ساینا از روزی ۵۰۰ هزار تومان تا لنکوروز روزی ۴ میلیون تومان اجاره داده می‌شود. راهنما نیز روزانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و اگر راهنما-راننده بخواهند هزینه آن‌ها از روزی یک میلیون تومان به بالا می‌شود. از این نوع سفر‌ها استقبال می‌شود. البته در گذشته این نوع سفر بیشتر رونق داشت چراکه هزینه اجاره‌ها و دستمزد راهنمای گردشگری کمتر بود. با این وجود این نوع سفر‌ها همچنان رونق دارد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۰۶۳۷۱، ilna.news.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین