پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
مقامات دولت بایدن چند روز قبل از آغاز به کار رئیس‌جمهور منتخب ایران، نگرانند که دولت جدید ایران در مورد تحقیقات و تولید هسته‌ای به سرعت حرکت کند و خواسته‌های جدید برای ایالات متحده مطرح کند.
شعار سال: مقامات دولت بایدن چند روز قبل از آغاز به کار رئیس‌جمهور منتخب ایران، نسبت به شانس خود برای احیای سریع توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را پاره کرد، بدبین و ناامید شده‌اند، زیرا می‌ترسند دولت جدید ایران در مورد تحقیقات و تولید هسته‌ای به سرعت حرکت کند و خواسته‌های جدید برای ایالات متحده مطرح کند.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، نگرانی‌ها درست در شرایط معکوس یک ماه پیش است، زمانی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی، بر این باور بودند که قبل از ابراهیم رئیسی، در آستانه دستیابی به توافق هستند. اکنون در مرکز غنی‌سازی اصلی ایران در نطنز، سانتریفیوژ‌ها با سرعت بالایی در حال چرخش هستند و شروع به غنی‌سازی مقادیر کمی از سوخت هسته‌ای می‌کنند. در جا‌های دیگر، مقداری از اورانیوم در حال تبدیل شدن به شکل فلزی است - ایرانیان اصرار دارند که این غنی‌سازی برای اهداف پزشکی است، اگرچه این فناوری برای تشکیل کلاهک نیز مفید است.

هنوز مشخص نیست که آیا رئیسی تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران را حفظ خواهد کرد یا افراد خود را جایگزین آن‌ها خواهد کرد.

اگر دیپلماسی شکست بخورد، هر دو طرف ضرر‌های زیادی خواهند داشت. برای رئیس‌جمهور بایدن، احیای برجام یک هدف اصلی است همچنین برای بایدن احیای روابط آسیب دیده با متحدان اروپایی که مذاکرات اولیه را به همراه ایالات متحده، روسیه و چین انجام داده‌اند، بسیار مهم است.

رئیسی سال‌ها مدافع چیزی بود که ایرانیان آن را «اقتصاد مقاومتی» می‌نامند، بر اساس این استدلال که ایران نیازی به تجارت با جهان ندارد و نیازی به گشایش ندارد. اما در طول مبارزات انتخاباتی، به نظر می‌رسید که وی احیای این توافق را تأیید می‌کند، شاید به این دلیل که تحت فشار بوده است تا نشان دهد که بر خلاف پیشینیان خود، مهارت و صلابت خود را برای رهایی از تحریم‌های تحت رهبری آمریکا که اقتصاد کشورش را نابود کرده است، دارد.

اکنون بار‌های اقتصادی که با موج پنجم ویروس کرونا بدتر شده و هم چنین کمبود آب که تا حدی نتیجه سوءمدیریت است، اعتراضات مردم ایران را برانگیخته است و در این شرایط نیاز به گشایش بدیهی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۱۸۰۹۲، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین